Gå till innehåll

Natriumsulfat/glaubersalt för att boosta S?


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Fick hem 1kg natriumsulfat (glaubersalt) häromdagen, tilltänkt för romans 2partsballing. 

 

Samtidigt visade senaste icp att jag låg cirka 100 mg lågt på svavel (S). Har inte denna tillsats på flaska hemma.

Sökte lite på reef2reef och förstod att jag kan använda natriumsulfat för att boosta S. Se bifogad skärmdump.

Kan någon bekräfta eller dementera uträkningen? 

 

Förstår att det påverkar saltnivån. Men hur många mg bör jag dosera som max per dag? Kan säkert räkna ut från tidigare doseringsanvisningar från triton... Men om någon vet så :)

 

Något annat att ha i åtanke? Hur mycket vatten behöver man spä ut det? Bara att pröva kanske? 

 

Eftersom jag har 400 liter i mitt system och behöver öka med 100mg, så får jag det till att jag behöver tillföra 178 gram natriumsulfat? 

 

Screenshot_20201023-124629_Chrome.jpg

Ändrat av Kim Rosenqvist
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, stigigemla said:

Jag skulle tillsätta löst i vatten i flera mindre doser.

Viktigare är att du funderar ut vad du gjort för fel så att värdet kunnat sjunka så.

Känner du för det får du gärna utveckla. Ska se vad jag kan hitta på svavel, men gissade på att det inte är konstigt att vissa ämnen sjunker med tiden... 

Jag ligger på 800 mg och målvärdet är enligt fauna marin 900mg. 

Har installerat en dsb i refugium för ett par månader sedan. Dock ingen aning om det spelar in... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter viss efterforskning så har jag kommit till två slutsatser för grundorsaken. 

1. Använder aquaforest produkter för balling. Verkar som att andra testat deras salter och upptäckt en lägre nivå av sulfat. Och/eller mer sannolikt 

2. En tidigare ojämn dosering av balling. Gör inte vattenbyten men justerar salthalten över tid. 

 

DSBn har inte riktigt kommit igång och det finns gott om nitrat att mumsa på. Så om jag inte missförstått processen borde inte svavel börjat förbrukas ännu. Men bör jag läsa denna läxa igen får någon gärna säga till mig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, stigigemla said:

Jag tittade nu på Aquaforest:s tråd om deras stora akvarium på reef2reef.

De byter 10% vatten i veckan.

 

Vilket jag inte gör. Efter lite diskussion i annan tråd så har jag landat i att inte göra några justeringar. Ska börja med Romans 2-part senast till helgen och då inkludera natriumsulfat enligt recept. Får se om det blir en ökning med tiden annars justerar jag längre fram. 

Ändrat av Kim Rosenqvist
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...