Gå till innehåll

Sprucken doppvärmare, föroreningar i vattnet?


KennethN

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jordfelsbrytaren löste ut idag. Visade sig bero på ett av mina doppvärmare (av glas, en eheim) var sprucken/av så att vatten kommit i kontakt med värmetrådarna. Värmaren satt i sumpen. Eftersom att strömmen bröts så tänker jag att inget/lite vatten kommit upp i visningsdelen. Men det dröjde ca 2 timmar från att strömmen bröts till att jag lokaliserat och avlägsnats felet.

 

Min fråga är hur orolig jag behöver vara för föroreningar/oönskade metaller i vattnet i sumpen?

 

Jag har inte startat returpumpen, utan håller på med ett vattenbyte. Jag har dock bara färdigt vatten till 10% byte, vilket bara blir omkring 1/3 av vattnet som nu finns i sumpen. 

Är inte säker på att jag hinner göra tillräckligt mycket vatten för att byta allt idag. Bör jag ändå byta allt vatten i sumpen innan jag drar igång returpumpen igen?

 

Mvh

Kenneth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, kaptenen said:

Spontant så borde inte så mycket ha hunnit hänt (osäker dock). Jag skulle som du säger byta ut en större mängd vatten. Kanske köra lite aktivt kol och sedan ta ett icp test för att se att inga rester finns kvar.

Jag hade aktivt kol i en strumpa i sumpen, men jag ska byta ut det mot nytt. Tack för tipset, hade nog inte tänkt på det annars.

 

Skickade mitt sista icp i förrgår, typiskt. Men jag har beställt nya icp-tester, ska skicka ett nytt prov direkt jag får dem. Blir samtidigt intressant att se, med testerna så nära varann borde det ju bli tydligt om doppvärmarincidenten orsakat någon kontaminering.

 

Bestämde mig för att vara på den säkra sidan och tömde allt vatten i sumpen samt dammsög ur den med våtdammsugare. Håller på att göra nytt vatten nu...

Allt levande ser opåverkat ut i visningsdelen, så ingen akut förgiftning iallafall 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, KennethN said:

Jag hade aktivt kol i en strumpa i sumpen, men jag ska byta ut det mot nytt. Tack för tipset, hade nog inte tänkt på det annars.

 

Skickade mitt sista icp i förrgår, typiskt. Men jag har beställt nya icp-tester, ska skicka ett nytt prov direkt jag får dem. Blir samtidigt intressant att se, med testerna så nära varann borde det ju bli tydligt om doppvärmarincidenten orsakat någon kontaminering.

 

Bestämde mig för att vara på den säkra sidan och tömde allt vatten i sumpen samt dammsög ur den med våtdammsugare. Håller på att göra nytt vatten nu...

Allt levande ser opåverkat ut i visningsdelen, så ingen akut förgiftning iallafall 🙂

Det låter bra det att du tömde det för säkerhetens skull. Mycket arbete men vattenbyte och urstädning kan lösa mycket. 

 

Skriv gärna om du märkt nån skillnad sen när resultaten från icp:n har kommit tillbaka :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, kaptenen said:

Det låter bra det att du tömde det för säkerhetens skull. Mycket arbete men vattenbyte och urstädning kan lösa mycket. 

 

Skriv gärna om du märkt nån skillnad sen när resultaten från icp:n har kommit tillbaka :)

 

Ska jag göra 🙂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...