Gå till innehåll

GSP (Pachyclavularia) tappar färgen.


mogge77

Rekommenderade inlägg

Min Green Star Polyp har tappat färgen, långsamt över en månads tid, och nu är de helt ljusbruna. De växer på och ser friska ut i övrigt.  De finns lite överallt i akvariet, både straxt under ytan och på väggen vid 75cm djup. Så det borde inte vara ljuset som påverkar färgen, då de tappade färg överallt samtidigt. De har funnits i akvariet i ca 2 års tid och varit neongröna innan. men nu är alla bara Bruna?  Allt annat i akvariet har kvar färg och ser fint ut. Har någon varit med om detta och vad gjorde ni i sådana fall för att få tillbaka färgen. Är de kanske känsliga för brist på något ämne..  MG/Ca/ph/KH/nitrit/nitrat och temperatur är ungefär detsamma som de har varit de senaste åren..  Mycket underligt. 

 

Bild nedan på den nu bruna GSPn.

123135736_1253177255054590_3481038682551498583_n.jpg

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,  skall pröva lite järn,  det konstiga är att alla andra koraller har fina färger, inklusive grönt....

Har en blandning av montiporor, euphyllior, caulastrea, duncanopsamia + lite mjukisar och knappar..  Det får nog bli ett ICP test.  så underligt dock att det är just GSP som krånglar, den skall ju vara typ felsäker  ..

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat nollat eller precis straxt däröver beroende på tid ..

Fosfat mellan 0,1 och 0,25.. (svårt att se skillnad på färgerna tycker jag  .. ..)

(enligt salifert)

 

(Har dock legat på ungefär dessa värden mycket länge  ..    i somras när jag skickade in ett test hade jag fosfat 0,171)

 

 

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, mogge77 said:

Nitrat nollat eller precis straxt däröver beroende på tid ..

Fosfat mellan 0,1 och 0,25.. (svårt att se skillnad på färgerna tycker jag  .. ..)

(enligt salifert)

 

(Har dock legat på ungefär dessa värden mycket länge  ..    i somras när jag skickade in ett test hade jag fosfat 0,171)

 

 

Skulle nog våga påstå att där har du orsaken. Tillgång på hög fosfat över längre tid ökar populationen av zooxantheller i korallen som därmed ofta blir brunaktig / tappar färg. Hittade ett citat :

 

”Symbiotic Zooxanthellae within coral are stimulated by phosphate, providing more energy for tissue growth.  If phosphates are high for long periods of time, the zooxanthellae can overpopulate and turn the coral brown”

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...