Gå till innehåll

Bare bottom


hecyhook

Rekommenderade inlägg

Ska inom några veckor starta upp mitt första saltvattenakvarium. Börjar bli mer och mer sugen på att köra "bare bottom" för att slippa sanden.

 

Vad är för och nackdelen med detta?

 

Och är det någon som har tips på skivmaterial och vart man kan köpa det likt det dom använder i videon?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer börja växa kalkalger på botten också, så vet inte hur det går att skrapa på plasten (om man inte vill ha kalkalger på botten)?

 

jag tycker de är finare med sand, och kul med sanvändande sjöstjärnor. men mer jobb och cyanon trivs bra i sanden också. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig kört bare bottom men det finns ju massvis som gör det. Oftast landar man i det estetiska valet, dvs vad som är snyggast. Där är ju smaken som baken 😊

Vissa fördelar utan sand är att du kan blåsa på rejält med cirkulationspumpar utan att riskera att skapa en sandstorm (om du kör väldigt finkornig sand) eller att det skapar sanddrivor/dynor i sandbädden.

Med barebottom undviker man också risken att det samlas massa skit i bottensedimentet, då detta oftast med bare bottom samlas i ert hörn (där pumpar inte når) där den lätt kan sugas ut. Dock är det inte jättesvårt att se till att sanden hålls ren med lite städpatruller och andra nytt-fiskar. 

Har du barebottom så kommer denna inte heller vara skinande blank mer än några dagar. Därefter kommer det börja växa kalkalger, som bäst, över synligt bottenglas. Stör detta en bör man vara beredd på att få dyka i med skrapa för att rengöra 😊

 

Fördelen med sand är att många/vissa trevliga fiskar och annat levande är beroende av sand för att överleva. En del wrassar sover ju i sanden. Men vissa med barebottom har löst detta med en typ "hundkorg" (läs glasburk) med sand i dit wrassen simmar och "går och lägger sig". 

En annan fördel med sand är att du får en enorm yta för bakterier att gro på. Sandbädden kan alltså i sig självt fungera som en stor "reningsstation" där nitrifikationsbakterierna jobbar med att omvandla ammonia och Nitrit till nitrat. Är bädden tillräckligt djup kan även denitrifikation ske djupare ner och där omvandlas nitrat till kvävgas som kan sippra ut som luftbubblor. 

Med det sagt brukar det i regel gå lite snabbare med uppstarten av ett akvarium med sand i, pga tillgänglig yta för bakterier. Men även där finns alla möjliga bakteriekulturer att dosera i början, och du kan alltid komplettera med lite extra sten (och/eller sand) i sumpen. 

 

Jag har säkert glömt något viktigt, men själva budskapet är att det finns för och nackdelar med båda, så vitt jag vet. Och de nackdelar som finns går delvis att kompensera för på olika sätt. 

 

Dock går det inte att kompensera för att det är snyggare med sand 😉😉

Ändrat av Kim Rosenqvist
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan med erfarenhet av att fläckvis ha bare bottom och sand i mitt akvarium pga mina fiskar har möblerat så, tycka att de sandbeklädda delarna är mycket snyggare och skapar en bra kontrast mot levande stenen. Som ovan så tar det längre tid i inkörningen utan sand och algblomningarna kan bli rätt kraftiga i början.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får även något mer ljus i akvariet med vit sand i. Den vita bottenytan reflekterar upp en del ljus. Inte en hysterisk mängd, men inte försumbart heller. Väljer du att köra utan sand kan jag rekommendera att ha ett vitt underlag till akvariet, det kommer få det att bli ljusare i akvariet.

 

Den stora biologiska ytan som nämns ovan bör inte underskattas och behöver kompenseras upp med biologisk yta på annat håll. I ett lite större akvarium är det ganska många kilo sand som går i.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mikael , om du vill slippa sand kan du ta och dela på stenar istället , LS sten är enkel att såga i och forma efter behov , även enkel att klippa med en polygrip , 

sen kan du även för borra stenen för fragplugg om du lägger sten över botten , kommer inte ihåg storleken på lämpligt borr till pluggen , 

sen är det smidigt om något förökat sig som pesten , då är det enkelt att slänga ur de stenarna utan att behöva riva hela karet . 

det är samma om du bygger på höjden , då går det använda stora  rör av PVC eller fraggraster , PVC är lätt att forma och lätt att borra i ,och bra gömställe för fisk ,

borra hål i stenen för lämpligt buntband , inte så stort att låset går igenom utan bara bandet , stick in stenen i ett lämpligt hål och sätt låset från ett avklippt buntband på insidan av röret om du använder PVC rör , vill man sedan ändra något så är det bara att klippa bunt bandet och sätt dit en ny sten ,  och ibland när man köper levande så kan det ju redan sitt på en sten , då är det bara att borra ett hål och trä igenom ett buntband och fästa den  , en del mörker koraller vill ju sitta upp och ner ,

är det vatten i karet så kan man ta en skruvmejsel i lämplig storlek  till bunt bandet , det är enkelt att vrida igenom  LS för det mesta , 

mvh stefan 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har erfarenhet av både och, i mitt ”stora” akvarium kör jag ”bare bortom” med chalice och encrusting Montipora som täcker stora delar av botten. Fördelen är att det är enklare att ha högt flöde och att suga ut detrius nackdelen är att det är snyggare med sand 😃

 

kör sand i nanot och gjorde det även i min förra burk och om om (när) jag gör om den stora blir det sand.

 

summa summarum, det finns fördelar med båda men mer estetiskt med sand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. tack för alla svar.

 

Hur mycket sand behöver jag till ett reefer 350 kar?  Mått 120x53x50

 

Räcker det med en påse Red Sea Live Reef Base White  10kg eller behöver jag 2st ? 😊 Någon som har erfarenheter / åsikter om denna sand? Gärna bilder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, hecyhook said:

Hmm.. tack för alla svar.

 

Hur mycket sand behöver jag till ett reefer 350 kar?  Mått 120x53x50

 

Räcker det med en påse Red Sea Live Reef Base White  10kg eller behöver jag 2st ? 😊 Någon som har erfarenheter / åsikter om denna sand? Gärna bilder

Jag har för mig att företagsakvarium skriver ut hur mycket sand du behöver för olika tjocklek av sandbädd för respektive yta. 

 

Jag har själv ett reefer 350 och köpte två påsar ATI Fiji white 9kg, som jag faktiskt skulle rekommendera framför red sea pga sandkornen är tyngre och därför har bättre förutsättningar för att inte blåsa omkring. Ska du dock ha den mer grovkorniga Red sea sanden spelar just den aspekten mindre roll 😊

 

Två påsar var för mycket, men en påse hade eventuellt varit för lite. 

Nu lade ju jag ner stenen direkt på glaset vilket gjorde att en del yta av sandbädd redan var "täckt" av sten. Jag ville heller inte ha en särskilt djup sandbädd.

 

Huruvida du lägger stenen på glas eller inte, samt hur brett lägsta lagret av sten kommer vara och det djup du vill ha i sandbädden spelar alltså roll i hur mycket sand du behöver. 

 

Bor du nära någon saltbutik som har det i lager hade jag kört på en påse... eller två om du sparar kvittot och inte öppnar påsen i onödan 😊😉

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan också rekommendera Fiji white. Hörde något om att den innehöll mer magnesium(tror jag det var) vilket gjorde den tyngre och inte blåste runt lika lätt. Finns i S, M och L (kornstorlek) Köpte två 9kg säckar till mitt RSR450. Räckte precis lagom. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte också Fiji White till mitt RSR250, 9kg räckte precis så köp två påsar. Jag hade velat komplettera med lite riktigt grov sand eller korallkross för att det ska se lite naturligare ut, så mitt tips är att köpa en påse med den grovhet du vill ha och använda hela den och sen komplettera med grövre sand tills botten är täckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, PerS said:

Jag köpte också Fiji White till mitt RSR250, 9kg räckte precis så köp två påsar. Jag hade velat komplettera med lite riktigt grov sand eller korallkross för att det ska se lite naturligare ut, så mitt tips är att köpa en påse med den grovhet du vill ha och använda hela den och sen komplettera med grövre sand tills botten är täckt.

Samma här! Två påsar Fiji white till mitt RSR xl525. Jag la i all levande sten innan sanden direkt på glaset. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sneglat även på Fiji White 🙂 

 

Har jag någon fördel av att Red Seas är "levande sand" vid uppstart?  Och har ni några bilder på era akvarium med Fiji White att dela med er av? 😊

 

Just nu är största beslutsångesten sand eller bare bottom 🙈😂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-11-09 at 16:29, hecyhook skrev:

Har sneglat även på Fiji White 🙂 

 

Har jag någon fördel av att Red Seas är "levande sand" vid uppstart?  Och har ni några bilder på era akvarium med Fiji White att dela med er av? 😊

 

Just nu är största beslutsångesten sand eller bare bottom 🙈😂

Har för mig att även Fiji white finns "levande", så att säga. Du kan alltid komolettera med bakteriekultur på flaska annars. 

 

Värt att känna till är att det kan vara svårt att gå från sand till bare bottom, då du i sådant fall tar bort mycket bakterier som snabbt rubbar den biologiska balansen i ditt slutna ekosystem 😊

 

Se bild nedan för Fiji white small (skulle valt medium om jag fick göra om) 

20200510_113205.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...