Gå till innehåll

RSR450


Twik

Rekommenderade inlägg

Jag gillar ju själv att kolla sånna här trådar för inspiration så jag tänkte att jag gör en jag med :) Ny inom hobbyn så det blir säkert en hel del lärorika misstag längs vägen. 
 

Mitt system:

Akvarium: Red Sea Reefer 450

Belysning: 3st AI Hydra 26 HD på DD slimline brackets. 
Skummare: Deltec 600i

Returpump: Jebao DCP5000

Cirkulation: 2st XF-Gyre150

Algreaktor: MR120

 

Just nu kör jag med sumpen i skåpet men drömmen är; och jag har förberett för det är att ha sumpen i pannrummet i källaren precis under akvariet. Men eftersom där ser ut som ett bombnedslag just nu och jag vill komma igång så börjar jag så här.
Jag har förberett med armerade PVC-slangar dragna i en gammal skorstenskanal i väggen så när teknikrummet blir färdigt där nere med en mycket större sump så är det bara att koppla över slangarna. 

D908CE9C-C541-4F78-8A6F-AE50B9F6DECA.jpeg

76778E07-B34D-46F7-95B9-0D88D83AFEC8.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väntar på den tredje lampan som ska sitta i mitten :)  borde dyka upp nästa vecka. 
Stenarna är blandning av levande sten från ett akvarium som var igång, den stora till höger var död men har legat och puttrat i saltvatten ett tag nu, och även en del Carib Sea Life Shapes. 

7B322393-4FB2-4BFB-950A-2C47A68C4780.jpeg

971694A4-9775-4BD8-8265-FA5E68BDDE36.jpeg

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid kul att följa med från början, från både erfarna och nyblivna akvarister! 

 

Smart av dig att dra rören redan från början, så att allt är förberett. Svårt att flytta på karet när man har fyllt det och har levande ting däri 😊

 

Har själv ett sumprum, dock i ett mindre förråd bakom karet. 

Det är en dröm att slippa krypa in i ett skåp och det utrymme det ger. Önskar bara jag kunde fått in en fåtölj, eller bara en brassestol där jag hade kunnat sjunka ner och njuta av omgivningen 😊

 

Snygg scape för övrigt! 👍

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mittenlampan kom upp idag :) några provokoraller också. Algerna börjar växa på lite här och där, städarna försöker hinna med. Svårt de där med hur mycket städare som behövs...Någon man pratar med säger att de räcker med 4-5 stycken och någon annan vill lägga till en 0:a på de. 
 

har kanske 8 turbosniglar, 4-5 sandvändade och en sjöborre som knappt verkar röra sig tyvärr 😕 

funderar på att tillägga en Salarias Fasciatus för att hjälpa till med algätandet, hur låter det? (För tidigt? En vecka sedan clownerna kom i nu)

D2F6EA38-E469-492B-B9BA-28848CE3985B.jpeg

2623AC79-81B6-4B5A-8D8C-7DBA664121A6.jpeg

66D969A0-E737-4D7C-B501-1C62CAF92F39.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att salarias inte gör enorma insatser på algerna. 

 

Tycker inte att du ska lägga på en nolla på antal sniglar. Har du en enorm utveckling av alger så kanske du under en kort kort period kommer ha tillräckligt med mat för en armé av sniglar. 

Men när karet börjar stabiliseras och algtillväxten avtar kommer dina tiotals sniglar att svälta, dö, läcka näringsvärden, orsaka en alg-boom och så är du tillbaka på ruta ett igen 😉😅

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några snäckor till kan du nog gott få i, men där har jag upplevt att eremiter gör mer nytta då dem även äter annat och är mer tåliga. I mitt kar med liknande som är bara något mindre har jag ca 15 -20 snäckor och 10 ish eremiter.

 

Men inget är hugget i sten. Det handlar om belastningen och hur gynsamt det är för alger som städpatrullen livnär sig på. Det kan även ändras med tiden vartefter man ändrar sitt mål med karet eller när den ofta initiala näringsboomen i uppstarten avtar.

 

Om ett litet tag skulle du kunna satsa på någon enklare kirurgfisk (Zebrasoma exempelvis) då dem även hjälper till och är effektiva i algbetandet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack de låter rimligt att komplettera med några till då bara. Kul att du tycker eremiterna är effektiva (dom är ju så fräcka 😄) då får de bli några till av dom. 
 

Jag tänkte skaffa en Gul Kirurg så småningom, så blir de kanske snart med då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja bilderna är lite suddiga, men nummer tre ser ju ut som en anemon av något slag (är själv ganska dålig på id, särskilt mjukisar). 

 

Vill bara skicka med en varningens finger, oidentifierade knappar kan vara av den giftiga sorten, palythoas. Dessa kan vara riktigt farliga, så se om du kan få en bättre bild och bråka inte med dom innan du vet vad det är för något 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Ja bilderna är lite suddiga, men nummer tre ser ju ut som en anemon av något slag (är själv ganska dålig på id, särskilt mjukisar). 

 

Vill bara skicka med en varningens finger, oidentifierade knappar kan vara av den giftiga sorten, palythoas. Dessa kan vara riktigt farliga, så se om du kan få en bättre bild och bråka inte med dom innan du vet vad det är för något 😊

Tack. Ja jag har fått palythoa-varningen innan också och legat lite sömnlös över det (samt skrämt upp min fru om dödliga gifter på stenarna 😅) Men som tur är frågade jag förra ägaren av stenen som sa att han haft mycket zoa men inga giftiga palys. Såklart ingen garanti men lite lugnande. Blir till att låta de växa till sig lite mer helt enkelt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Twik skrev:

Tack. Ja jag har fått palythoa-varningen innan också och legat lite sömnlös över det (samt skrämt upp min fru om dödliga gifter på stenarna 😅) Men som tur är frågade jag förra ägaren av stenen som sa att han haft mycket zoa men inga giftiga palys. Såklart ingen garanti men lite lugnande. Blir till att låta de växa till sig lite mer helt enkelt. 

Ja men vad bra att du fått denna varning innan. Bättre en gång för mycket än en gång för lite 😊👍

 

Så länge de hanteras varsamt så ska dom ju inte vara några större problem. Har dock själv valt att inte ha dom i karet på grund av familj 😊

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite roligt och lite tråkigt. Ena Gyre 150 la av så de fick bli att köpa en tidig julklapp till mig själv. Red sea ReefWave 45. Den var iallafall nedsatt 30% på black friday :) 

 

annars har det blivit lite nytillkommet i familjen. 4st Chromis Lineata och 1 liten Doris :) Tänkte egentligen inte ha en palettkirurg då dom blir så stora men frugan insisterade att man måste ha en Doris i saltvattensakvarium och jag vill va på hennes bra sida när det gäller denna hobbyn 🙈 Så den får va med här några år iallafall :)

0EB0229F-423B-4E16-A665-D1225CCCB706.jpeg

5DC8E070-212A-48AA-A950-1BF7EC091F89.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ena clownen verkar lite ledsen 😞 inga tecken på skador i övrigt men har börjat hänga ofta för sig själv mot någon vägg... Den andra lite större är rätt så aktiv men hänger i en annan del just nu...kan han ha blivit dissad?

 

mätte lite värden idag:

Salinitet: 1.024

pH: 8.2

Nitrit: 0.05

nitrat: var svår att se men 5 tyckte jag

ammonium: 0

dKH: 6

253AB284-F48F-474B-B9BF-C7229381B0C1.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Jr453 skrev:

Nice med djuren du fått i, hur stora blir den sorten chromis du fick tag i ? Skolar dom bra eller är det lila mkt tjafs mellan dom som med gröna ? Mvh 

Tack :) som jag förstått blir de 7cm. Jag har ju 4st; de simmar inte runt jättemycket tillsammans som ett ”stim” utan verkar susa runt och leka rundor rätt mycket enskilt. Men dom bråkar inte med varandra alls vad jag sett. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dålig på att uppdatera men här kommer lite nytt iallafall :) 


beståndet nu är: 

1 Percula clown

3 Chromis Lineata 

1 palettkirurg 

1 gul zebrasoma 

1 Xanthurum

1 Salarias

1 coral beauty 

 

När Xanthurumen kom för någon vecka sedan blev den direkt utmobbad av dvärgkejsaren och den större gula zebrasoman men jag lyckades få upp den och i en acklimatiseringsbox några dagar. Sedan med en spegel framför akvariet som förvirrade så gick det bra att släppa fri. Nu är alla vänner :) 

 

Lite annat tråkigt så har det kommit prick i karet som både palettkirurgen och den nya Xanthurum fick. Körde igång ett 80W UV som jag precis lyckades trycka in i skåpet (längtar till källarsumpen 😅)  Doris ”blev av” med pricken för någon vecka sedan och det har minskat rejält på Xanthurumen med. Kommer försöka hålla immunförsvaret uppe med bra mat och tillsatta extra vitaminer så dom förhoppningsvis kan leva med det i karet. 
 

Till lite roligare så har jag börjat skaffa lite fraggar här och där som börjat pryda fint. Kommer bli rätt så SPS dominant med acropora och montipora. Dom flesta har klarat sig än så länge. :) Riktigt förtjust i min montipora Confusa 

 

lite bilder med :) 


 

 

5DAE71ED-2CA8-495A-BEC1-EEE22769EF5C.jpeg

9AAE5874-0AFC-44D5-B755-B4E5F43FC6DB.jpeg

5384F772-7326-4443-97BD-E06E4B18E9A8.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra och snabbt agerat mot prick! Kan säkert haft med lite stress att göra. Skönt att alla är vänner nu. 

Har själv planer på en xhanturum. Har en liten gul kirurg redan, men från tidigare erfarenhet så har storleken ingen påverkan på stöddigheten 😊 så några försiktighetsåtgärder bör nog vara på sin plats ändå! 

 

Kul också med mera färggranna fraggar! 👍👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Liten uppdatering :)

 

Tillkommit lite olika de senaste veckorna. 
En liten partner till min Percula Clown, en mandarin och en Zebrasoma Velifer. 
Min fru tyckte Velifern var så fin i affären att hon inte brydde sig när jag sa att jag kommer behöva köpa ett större akvarium till den sen då 😅👍👍

 

Framtida teknikrummet i källaren håller på att förberedas för fullt. Målat lite, fixat ny golvbrunn, dragit lite avloppsrör längs väggen för smidigt bortforslande av skräpvatten. Nu ska de byggas ställning till den stora sumpen. 

C3329C09-F2C1-4E45-BAA4-5E37FF6E35B6.jpeg

AA7C2521-DF47-464D-AF9E-4AF5EB3984C8.jpeg

0A2CBFE0-93E5-42EF-9B51-FA2EDC8B06FA.jpeg

65946F38-0FD7-40EF-BBA5-451FB8B68B12.jpeg

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fan vad nice! 

Har ju också ett sumprum, men inte i närheten av det här utrymmet. Och riktig lyx med golvbrunn dessutom! Det kommer ta bort en del eventuell oro som man kan ha med viss utrustning och eftersom du har vatten draget dit så kommer du ha alla möjliga alternativ till automatisering! 👍👍

 

Ha så kul. Glöm inte skapa plats för en skön fåtölj. Sumprum kan vara mysiga 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...