Gå till innehåll

Balling


Sador20

Rekommenderade inlägg

Min erfarenhet är att det kan finnas variationer i upptagningen/utfällningarna av CA och/eller Alkalinitet som gör att det inte tas upp i samma takt. En av de störta anledningarna till att lösning A,B och C inte doseras i samma mängd är styrkan på lösningarna. Om jag inte minns fel så är t.ex. Tritons, Red Seas m.m. inte volymbalanserade. Själv blandar jag max löslighet för att doserpumparna ska gå så lite som möjligt. Ett råd är använda en beräknare t.ex. http://reef.diesyst.com/chemcalc/chemcalc.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2020-11-06 at 09:24, Sador20 skrev:

Kort fråga, såg ett klipp på youtube där dom sa att man alltid skulle dosera lika mängder KH och CA. 

Stämmer de eller är de alltid mer KH än CA??

det stämmer, det är grundregeln, eftersom koraller konsumera lika mkt KH som Ca vid tillväxt. 

MEN, eftersom det finns bakterier som kan bilda/konsumera KH kan det i vissa fall, särskilt omogna kar eller kar med inte så  mkt koraller , bli så att KH o Ca då o då inte konsumerar i 1/1. Då kan man tillfälligtvis får göra avsteg från regeln o höja eller sänka Ca kanalen separat. Men jaga inte siffrorna, så länge Ca korresponderar till KH ungefär så här , se bild, så dosera lika. 

OBS nu att detta också förutsätter ett balanserat recept som i princip ALLA är utom" Balling light”. Balling light är därför bara krångligt. kör alltid balanserade recept.(AMI)

 

/Jonas

 

 

 

Skärmavbild 2020-11-14 kl. 12.40.20.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...