Gå till innehåll

Min uppstart av saltvatten


adam92

Rekommenderade inlägg

17 timmar sedan, adam92 skrev:

Jag har chaeto i karet, den har kanske en stor verkan på ammonia och nitraten

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag är osäker på om chaeto hanterar ammonia eller om den bara hand om slutprodukten nitrat i kvävecykeln. Får nog googla på det eller invänta någon mer kunnig inom ämnet :) jag har ju min chaeto enbart för nitrat och fosfat, vilket jag vet att den äter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är osäker på om chaeto hanterar ammonia eller om den bara hand om slutprodukten nitrat i kvävecykeln. Får nog googla på det eller invänta någon mer kunnig inom ämnet jag har ju min chaeto enbart för nitrat och fosfat, vilket jag vet att den äter

Jag googla på chaeto och tydligen så skulle den även binda upp ammonia också, jag får helt enkelt mata varje dag nu och möjligen skaffa mer fisk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, adam92 skrev:


Jag googla på chaeto och tydligen så skulle den även binda upp ammonia också, jag får helt enkelt mata varje dag nu och möjligen skaffa mer fisk emoji4.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk

OK, bra att du kollade upp det. Ett alternativ är ju att bara spara en liten liten boll av chaeton, samt begränsa belysning, antingen i styrka eller antal timmar. På så sätt kan du styra algernas upptag av näring 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför det, ammonium är inget man vill ha i vattnet.
 
 

Exakt men ammonia går till nitrit som senare blir nitrat. Nitrat är noll i mitt akvarium och ammonia ligger på 0,02 ish när jag mätte tidigare idag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, bra att du kollade upp det. Ett alternativ är ju att bara spara en liten liten boll av chaeton, samt begränsa belysning, antingen i styrka eller antal timmar. På så sätt kan du styra algernas upptag av näring 

Alright ska testa det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Adam , nu ser det bättre ut , glöm inte glasbitar här , har du ingen passande så tar du och sätter en tejp på vardera sida om glas kanten ,

sen fyller du med silikon istället och gör ett stopp på sidorna , låt tejpen sitta tills silikonet härdat färdigt , då blir det en snygg kant ,

mvh stefan

Inked185bc45562847ce04562db6c58ace458_LI.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Adam , nu ser det bättre ut , glöm inte glasbitar här , har du ingen passande så tar du och sätter en tejp på vardera sida om glas kanten ,
sen fyller du med silikon istället och gör ett stopp på sidorna , låt tejpen sitta tills silikonet härdat färdigt , då blir det en snygg kant ,
mvh stefan
Inked185bc45562847ce04562db6c58ace458_LI.jpg.fd581ca862d7e189ecaf92f4a23d2091.jpg

Jag satt nyss och fundera på hur jag ska göra så att vattnet inte rinner ut på sidorna men jag hade tänk att bara limma dit någon liten glasbit på vardera sida. Jag har massor av glass som bara ligger.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Adam , det blir bra med två sådana glasbitar , skarven under fyller du med silikon , sätt en tejp på en sida och fyll på skarven under så blir det snyggt ,
glöm inte lite silikon på glasbiten under mot  kortsidan på karet bara bara ,
mvh stefan 

Jaha det var så du mena, jag satte en till glas bit emellan och kleta på mera silikon. 9bdaf835d8a245ba0dba36f99c059e0b.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Adam ,det blir bra , bara vattnet rinner rätt väg ,prova dig fram sedan hur långt ner vatten ytan ska vara ,

det lilla vatten fall som blir slår sönder yt filmen i karet som samlas annars , det ska vara tyst men ändå fungera ,

när du hittat rätt så sätt en tejp eller rita ett streck med en tusch penna på framrutans gavel  där vatten ytan är perfekt ,

jag har alltid haft märkning även för vatten byte och alltid använt samma burk till nytt vatten ,letat reda på en rätt burk till salt ,

då är det enkel 1 burk vatten 1 burk salt , tappa ur vatten till strecket och fyll på med nytt , kolla salt halt , det stämmer till 99% med rätt burk ,

ha för van att kolla salthalten minst 2 gånger ,har man det rörigt omkring sig när man häller i saltet är det lätt hänt att man glömmer att man redan hällt i salt ,

och gör det en gång till , men då har det varit cirkus hemma samtidigt ,

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, jag kör min hink här hemma som har sträck ritat upp till 14l men jag kör alltid till 10liter strecket och sen 3dl salt så får jag alltid samma salthalt men det saltet som var i akvariet innan jag tömde det, har jag sparat och ligger i en samma sorts hink med cirkulation tillsammans med chaeto och lite ls + levande sand. Jag har dock använt aceton för att göra rent glaset så att silikonet fäster bättre, så jag hade tänkt att skölja bort det med ro vatten när det väl har härdat. Jag hoppas jag gjorde rätt med rengöringen av glaset för det var det enda som verkade fungera för att få bort gamla silikon rester. Lite orolig hur det påverkar akvariet om det skulle vara några rester kvar från acetonet.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dag 55. Alla värden håller sig bra, nitrit 0.01 , ammonia 0.05, nitrat 0 fortfarande, pH 8,5 salt 1.024 och KH på 9 men jag har försökt reda ut varför det blir som ett genomskinligt hår på allting i akvariet, är det någon som skulle kunna svara på det? Är det liksom en inkörnings period kanske? Lågt näringsvärde som gör alger genomskinliga? Belysningen?så här ser det ut i alla fall:
3cb1766dedf672e14d529e91ebbdc5dd.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...