Gå till innehåll

Glasrosor


francefight

Rekommenderade inlägg

Hejsan ! 
 Jag har börjat få en explosion av glasrosor. Jag använder aiptasia x och har pepparmints räkor.  
Jag kan dock inte få kontroll på det. Har ni några andra tips? 
En kleini hade jag ett tag, tyvärr gav den sig på alla koraller också. Den vågar jag inte chansa på igen. 
 

Mvh Fredric 🐠

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del har haft framgångar med filfisk, andra (inklusive mig själv) med kopparbandad fjärilsfisk. Men båda dessa är på kort och lång sikt en risk för att de börjar nafsa på koraller. 

 

Aiptasia-x funkar ju som kontrollmetod, men många som jag läst (och inklusive mig själv) har aldrig lyckats helt kontrollera glasrosorna. 

 

En del har även nått framgång med pepparmintsräkor, men om de ger sig på glasrosor så tenderar de att bara ge sig på de mindre glasrosorna (i och för sig lätt att kombinera med aiptasia-x isf). Jag hade 4 pepparmintsräkor och ingen av dessa valde in glasrosor i sin tallriksmodell 😊

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Kim Rosenqvist said:

En del har haft framgångar med filfisk, andra (inklusive mig själv) med kopparbandad fjärilsfisk. Men båda dessa är på kort och lång sikt en risk för att de börjar nafsa på koraller. 

 

Aiptasia-x funkar ju som kontrollmetod, men många som jag läst (och inklusive mig själv) har aldrig lyckats helt kontrollera glasrosorna. 

 

En del har även nått framgång med pepparmintsräkor, men om de ger sig på glasrosor så tenderar de att bara ge sig på de mindre glasrosorna (i och för sig lätt att kombinera med aiptasia-x isf). Jag hade 4 pepparmintsräkor och ingen av dessa valde in glasrosor i sin tallriksmodell 😊

Haha ja det låter som mina pepparmint , de vill inte ha glasrosor när där är andra godare saker 🤣

 

filfisk eller kopparband, det tunga artillerit får man kanske slå till med.  
 

Har kunnat kunnat hålla undan det innan, utan att man såg några nya glasrosor.  Jag har inte en chans just nu, tar bort 5st. 20 nya ploppar upp 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopparbandad är bortkastade pengar. Har försökt flera gånger med resultat men sedan har de ändå dött och glasroserna kommer tillbaka. Jag trummar  för  Chaetodon kleinii  som nr 1 istället. Fin fisk utan problem de jag testat. 
har även testat filfisk (Acreichthys tomentosus) 

trevlig fisk den med som funkar 

 

Ändrat av wrang
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade en del glasrosor i ett nystartat kar. jag la in 2st pepparmintsräkor och de rensade upp alla i princip. dock matade jag inte fiskarna med någon fiskmat under tiden (hade ingen fisk), så de hade inget val att äta glasrosor eller svälta. :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man en explosion av glasrosor beror det på att de får för mycket mat.

Minska maten så minskar tillväxten.

Typisk bra mat för glasrosor är alla sorters korallmatpulver, flytande aminosyror och grönalgpreparat eller rester från frysfoder som läggs otinat i akvariet.

Korallerna klarar sig bra på det som fiskarna skiter ut från sin mat så du kan lugnt sluta med allt sådant.

Frysfoder tinar man bäst med lite akvarievatten i ett glas och sedan silar man från grumset genom att hälla fodret i en finmaskig håv.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tinar en kub varannan dag, häller det i en hov som du nämner. Har gjort det sedan 3 månader tillbaka.  Ingen korallmat under denna tiden.  Grönalg i clips ska jag sluta med så länge. 👍
 Hur lång tid vågar jag utan att mata fiskarna helt ? 
 

Jag kommer nog ge en filfisk chansen i mitt kar 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, wrang said:

Kopparbandad är bortkastade pengar.

Det där får vara din åsikt. I mitt kar gjorde den underverk och tog alla glasrosor 😊👍 

Nu är den också fet och girig när det kommer till all mat som slängs i karet. Fick ha lite tålamod och mata mycket i början för att den skulle börja käka. 

 

8 timmar sedan, francefight said:

Jag kommer nog ge en filfisk chansen i mitt kar

Pröva först som ovan förslag att inte mata på ett par dagar och se om det försvinner några glasrosor. Mycket möjligt att det är som du skriver, räkorna har för mycket annat gott att festa på 😊

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har en viss erfarenhet av glasrosor ....jag körde en testodling av dom för en 4-5 år sedan . Min tanke var att föda upp berghia sniglar , men det kom annat i mellan så det lades ner , men det jag upptäckte är att om man försöker behandla dom med tex aipsata x och joes juice så får man ett bättre resultat om du gör det så tidigt som möjligt på dagen . Finns även skrivit av en som odlar i usa , har boken nånstans i bra ha lådan :) räkorma kommer fram mer frekvent om man kan sänka cirkulationen nattetid åxå , kan vara värt att testa . För mig har räkorna fungerat nästan till  100 % däremot tycker jag dom varit ganska kortlivade för det mesta .

Mvh micke

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej det visste jag inte. Kan man se skillnaden på dem? 
 

Mina räkor köptes in när mina glasrosor var väldigt små. Nu förstår jag att de inte vill käka på de större.

 

Har inte matat sedan jag startade inlägget, fortsätter med aptasia x och hoppas att de så småningom försvinner. 👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 hours ago, stigigemla said:

Ett problem är att flera exportörer i Asien anger att de säljer pepparmintsräkor.

De som tar glasrosor är från Karibien och säljs inte från Asien.

Det finns alltså en risk att någon okunnig handlare kan sälja asiatiska räkor som pepparmint.

 

Det verkar finnas flera liknande arter i Karibien, tar alla av dessa Aiptasia?

https://www.reef2reef.com/threads/do-peppermint-shrimps-really-eat-aiptasia.605709/page-2#post-6113669

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Blåser liv i en gammal tråd då min filfisk har blivit för fin för att äta glasrosor. Pellets är ju så mycket godare! De glasrosor som överlevt i rören verkar nu ha släppt ifrån sig några barn och jag har hittat ett par i karet. Då det var väldigt länge sedan jag behövde hantera dessa så tänkte jag ställa frågan om det finns några nya medel eller dyl för att hantera glasrosor? Jag vet att jag någon gång använt Ca(OH)2 pasta för att döda dem men att detta verkade sprida dem om man inte täckte dem snabbt. Jag fick därför en fundering om det gick att döda dem snabbare med typ 3% saltsyra eller 30% väteperoxid som man kunde injicera in i glasrosorna med en spruta och en kanyl. Är detta något som någon har testat? Kanske @stigigemla vet mer, du brukar ju alltid ha svar på konstiga frågor ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplevde inte att det spred sig något men jag tog inte alla på en gång. Jag använde en 10ml spruta och tömde hela för en glasros. De drar ju ihop sig så jag sprutade vidare in i hålet i stenen där de satt. Gissar att allt dog av värmen… Det är nog 10 år sedan och jag har inte haft någon glasros sedan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, OR20 said:

Tack, ja det går ju i vågor det här. Jag köpte en filfisk som tog hand om dem sist (5-7 år sedan) och det har fungerat tills nu. Jag får försöka med varmt vatten då. Tack!

Jag har en känsla av att kokande vatten är bra. Då verkar man förlama glasrosen så att den inte "spottar". Men det behövs mycket vatten per glasros. Har använt Aiptasia-X och oavsett hur mycket man täcker rosen så är det alltid någon av dem som hinner "spotta" och därigenom sprida sig. Har sett att man rekommenderar ren citronsaft i vissa amerikanska trådar på FB, men det har jag inte vågat testa. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...