Gå till innehåll

Gemensam sump till karantänsakvarie


Belunn

Rekommenderade inlägg

Jag har ett litet karantänsakvarie där jag oftast inte har några fiskar (typ aldrig, men jag gillar att hålla det också igång). Jag tänkte att det vore trevligt att ha samma sump till detta som mitt huvud-akvarie för att då alltid ha samma värden. Men jag förstår att hela vitsen med karantän försvinner om man har det ihopkopplat när man har fisk i karantän. En tanke skulle kunna vara att koppla isär det när man karantänar något, eller kanske skaffa sig en UV på returen från karantän till sumpen. Eller ska man hålla det isärkopplat alltid? Hur gör ni med era karantänsakvarium?

 

Just nu har jag dessutom slängt i en del Blue clove polyps till karantänsakvariet eftersom jag tycker de är snygga men jag vill inte ha i det i huvudkaret så att det täcker all sten där. Så då kanske gemensam sump-iden faller på det också? Har dessutom lite makroalger som är rätt snygga så det skulle kunna funka som ett litet snyggare modell refugium mellan karantänerna tänker jag. Makroalgerna funkade inte i huvudkaret för en sjöborre samt en kirurg tyckte de var supersmaskiga :( men de har börjat växa till sig i karantänkaret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att du tyvärr(för det ställer till det för dig) är helt rätt ute. När du kopplar ihop karantänskar med vanliga systemet så tappar du majoriteten av fördelarna med karantän. Medicinering kommer du inte kunna göra och att förlita sig på att uv:t tar allt är risky. Det som du skulle kunna ha det som är om du vill få fisken att gå i samma system fast i lugn och ro i början så den är motståndskraftigare och uppmatad när den kommer ner i huvudkaret. Dock finns sjukdomsproblemet kvar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat sätt att få samma värden kan vara att flytta vatten från huvudkaret till karantänskaret vid vattenbyten.

 

När det är dags att mata nya fiskar i karantänskaret kan du först sätta i filtervadd/skum som innan dess gått i huvudkaret, därigenom innehåller filtermaterialet nitrifikationsbakterier som kan bryta ner ammonium i karantänskaret. Alternativt kan man använda kemiska ammoniumbindare. Att nitrat och fosfat stiger i karantänskaret spelar ingen roll under den korta tid fiskarna går där.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo misstänkte nästan att det var så som ni skriver. Just att ta vatten från huvudkaret vid vattenbyte är just så som jag gjort hittills. Sen just nu hade jag nästan mest velat ha mitt "karantänsakvarium" som ett extra kar med "skräp" i. Typ mina Blue clove polyps. Men eftersom dessa också verkar sprida sig med vattnet hej vilt kan jag ju tyvärr inte koppla ihop det med huvudkaret av den anledningen heller.

Hittills har jag aldrig använt mitt karantänsakvarium som just karantänsakvarium utan jag har bara haft det som lite experiment :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju ha det ihopkopplat när du inte karantänar något, du kopplar sedan ur karantänskaret från systemet så det blir fristående när du ska använda karet som karantän men då måste då oxå tömma karet på alger, koraller och annat levande så dulan inte ha något permanent idet karet... När karantänsperioden är slut och fisken går i huvudkaret så tömmer du och rengör karantänskaret innan du fyller upp med nytt vatten och kopplar in i systemet igen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minutes ago, MattiasN said:

men då måste då oxå tömma karet på alger, koraller och annat levande så dulan inte ha något permanent idet karet... När karantänsperioden är slut och fisken går i huvudkaret så tömmer du och rengör karantänskaret innan du fyller upp med nytt vatten och kopplar in i systemet igen. 

Rengöringen är viktigt eftersom cystor av Cryptokaryon/prick och en del andra parasiter kan överleva flera veckor i ett fisktomt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Christian J skrev:

Rengöringen är viktigt eftersom cystor av Cryptokaryon/prick och en del andra parasiter kan överleva flera veckor i ett fisktomt kar.

Absolut, men oxå under förutsättning att allt redan är gjort för att systemet är helt prickfritt.... Själv har jag inte ett helt prickfritt system men ser ändå en vinst med karantän för att säkerställa att alla nya fiskar är friska, återhämtat sig i lugn och ro efter transport/butik samt äter bra. Man får ju oxå möjlighet att behandla om det dyker upp något, finns ju få revsäkra mediciner och man behöver ju då inte heller behandla hela systemet utan kan mota nya åkommor i grinden 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...