Gå till innehåll

Nybörjare 60L


Beatrix

Rekommenderade inlägg

Hej allihop!

För några månader sedan skaffade jag mitt första akvarium på 57L (sötvatten), sedan blev det ett till på 200L (sötvatten) men har hela tiden haft i huvudet att jag vill ha ett saltvattensakvarium. 
Nu har jag lyckats komma över ett som jag ska hämta imorgon på 60L. 

Jag behöver all hjälp jag kan få, så här kommer ett gäng frågor, svara på de frågor du kan/vill:

 

1. Finns det någon bok eller dylikt alla saltvattensägare borde äga?

2. Vilka koraller kan jag ha i mitt akvarium? Gärna mycket färg och form!

3. Vilka typer av "blötdjur" kan bo i denna storlek? Sjöstjärnor, sjöborrar och liknande?

4. Vilken typ av fiskar kan bo i denna storlek?

5. Bästa butik/uppfödare i Stockholmstrakten?

 

Tack på förhand! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lina,

Välkommen över till saltis-sidan av hobbyn! Det går bra att ha ett 60l kar till saltvatten (har själv ett fraggkar i den storleken) det är dock svårare givet hur snabbt vattenvärdena kan svänga. Du kanske skulle fundera på om inte 200l karet skulle kunna bli saltat. Du har då också större möjlighet att lägga i mer djur. Med det sagt.....

 

1) När det gäller böcker så skulle jag leta efter en serie som heter The reef aquarium av Sprung och Delbeek. Del tre i denna serie har väldigt mycket info om tekniken, kemi m.m. och är väldigt välskriven! Det finns många bra böcker som är lite lättare att ta till sig men det är ju en smakfråga. 

2) Jag skulle nog börja med mjukkoraller, både då dessa generellt är lättare, har mycket rörelse och är lätta att få tag i. Du kan söka på nätet efter Ricordia (färgglada runda skivor) Kenya träd (brunfärgade buskar på en stam), Sinularia (finns i lite olika färger från lila, brun till grönt), Sarcophyton (ser ut som en svamp med fluff uppe på i varierande längt, kan vara ljusråsa till gröna), lobophytum (som en sarchophyton fast med för mycket vävna uppe på så att det blir som en massa stora veck/fingrar) Ja det är svårt att beskriva dessa, det bästa du kan göra är att googla på dessa namn.  

3) Sjöstjärnor kan vara lite hit or miss men sjöborrar, räkor och snäckor brukar vara ett roligt tillskott

4) Här skulle jag rekommendera dig att titta på www.liveaquariua.com där du hittar väldigt mycket fisk med bra angivelser för hur stora akvarium man bör ha. 1 us gallon är 3.8 liter. Sedan är det viktigt att tänka på i vilka zoner, matbehov fiskarna har. Det är lättare att få dem att trivas om de inte ser ut som varandra eller äter samma mat samt bor i olika nivåer i karet. Själv har jag dock bara en fisk i mitt 60 liter kar och skulle inte lägga i mer, men det är kanske för att jag är konservativ

5) Testa triton ute i Lahäll

 

Lycka till med karet!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det finns ganska ont om nya böcker för saltvatten, iaf på Svenska men jag tror även på engelska är det ganska dystert. Kan man tyska flytande så tror jag de faktiskt har tilltro till böcker fortfarande.

 

1. Men hur som helst, nätet är det som gäller idag, vilket kan vara något utmanande som nybörjare då det finns folk överallt som säger ganska olika saker. Du får ett tips av mig dock utöver all text jag skrivit. Stig i Gemlas hemsida har bra information på Svenska. Han har inga häftiga bilder(än) men han skriver kort och välfattat, så titta in här: http://oceanakvarium.se/?category=pages/2_bra_att_veta/1_borja_med_salt&page=akvariet

 

2. Du kan ha vad du vill! Men ett tips är att välja en riktning: Mjuka koraller eller stenkoraller. Vill du ha stenkoraller väljer du även mellan LPS och SPS. LPS har mer form och färg, de är även som regel något lättare. SPS kan vara otroligt givande att sköta då de visar så tydlig tillväxt och går att "arbeta" med för att få fram väldigt spännande färger. Men de är de mest krävande korallerna. Mjuka koraller har roliga former och är ofta lättskötta, men de har inte riktigt så fräsiga färger.

 

3 och 4. I ett akvarium på så liten storlek så är det ganska torftigt med fiskar som kan leva ett långt och välanpassat liv, du bör nöja dig med 1-2 fiskar och helst arter som frökenfisk eller clownfisk som inte blir så stora. Men du kan stoppa i nästan vilka räkor du vill, små sjöborrar som Mespilia Globulus går nog bra. Eremiter och snäckor är med kanondjur. Sjöstjärnor är ganska missförstådda och ömtåliga som regel så där finns ingen art jag vill rekommendera. Men du kommer säkert få tag på någon sorts asterina sjöstjärna förr eller senare och de kan stortrivas. Men de anses av de flesta som en "pest" så du kommer nog ej hitta någon affär som säljer sådana.

 

5. Jag har aldrig varit i Stockholm för att handla akvariedjur men hade definitivt tittat in Triton Akvarium och Aquariatech om jag hade möjligheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

What @mikoto said 👆👍😅

 

Kan även tipsa om pdf bladet saltvattenskemi for dummies, som var min saltvattensbibel när jag startade. 

 

Kan också tipsa om BRStv 5 minute guide to saltwater aquarium, en nybörjarguide i enkel tappning, dock med visst kommersiella inslag (dom är ju en retailer så det får man räk a med), men i sin helhet riktigt bra! 👍 

 

 

Starta gärna upp en tråd om ditt akvarium, där kan du beskriva dina steg och inte omöjligt få tips och råd på vägen (som du kanske inte ens tänkt på att fråga om 😊

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! 
Så mycket bra tips! Blir dock paus på detta 60L inköp och ställer om tanken till större (Så fler fiskar kan få bo med mig). 
En fråga till ovan då, hur ställer jag om ett sötvatten till salt? Vad pratar vi om för pengar i teknik att köpa in?

Tack snälla för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag är mycket nöjd med min setup med ett Fluval "allt i ett akvarie", de enda modifikationerna som är nödvändiga för att konvertera är i mitt fall: 
 1. keramiska ringar/annan biomedia att fylla första facket med (jag använde 2 paket av denna: https://www.buyersclub.se/produkt/sera-siporax-prof-2?utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliate&utm_campaign=shopforward&gclid=CjwKCAiAzNj9BRBDEiwAPsL0d5l4mLcU8Z4ZG9a1VgQzG38s5Lfl6sZiOfelI5mbDsw9uMB8-u0YLBoC3pMQAvD_BwE ) 

 

 2. belysning som kan förse korall med livsnödvändig energi, denna post varierar ju kraftigt beroende på vad du vill ha för koraller. Jag köpte en CoralBox Moon Led Plus för en tusenlapp begagnat här på forumet. 

 

 3. flöde, en liten styrbar dc streamer för att förse med bra flås i visningsdelen. 

 

Efter det är det bara att starta upp, en sak som landar på nästan helt nödvändigt listan är: 

 1. ATO för påfyllning av evaporerat sötvatten

 

Se min tråd för lite inspo: 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag tror att du gör helt rätt i att vänta tills du kan sätta upp ett lite större kar så har du större valmöjligheter med vad du vill ha. 

 

När det gäller kostnaden för att bygga om ett sötvattensakvarium till salt så är detta lite av hur långt är ett snöre. Man kan lite förenklat säga att ju mer tid och energi du kan lägga regelbundet desto mindre kostar det, samma sak med om du väljer "lättare" saker. Men det är ju inte så hjälpsamt...… so here we go:

 

Om du kan tänka dig lite tåligare fiskar så som clownfiskar, frökenfiskar, vissa kirurgfiskar, Royal gramma, vissa gyltor och hökfiskar några dvärgkejsare m.m. samt enklare mjukkoraller. Då klara man sig med mindre utrustning och lampor med lägre effekt. Vi antar att du har ett akvarium på 250 liter med en pump, doppvärmare, ställning, lampa för lysrör m.m. 

 

* Du bör titta dels på levande sten samt komplettera med död levande sten samt sand. Detta skapar grogrund för bakterierna som bryter ner restprodukterna.

* Sedan skulle jag rekommendera en proteinskummare som också tar bort restprodukter.  

* ATO , fyller på vatten till akvariet så att salthalten är stabil

* RODI enhet så att du kan ta fram eget rent vatten

* Du kommer också att behöva lite mer flöde så en eller två extra pumpar typ streamers är att rekommendera. 

* Sedan kommer vi till en djungel som heter duga - lampor. Jag skulle rekommendera dig att titta på LED även om det är lite dyrare i början.

* Sedan behöver du salt och saltmätare (här skulle jag inte snåla utan köpa en bra för annars kommer du behöva "köpa om" den). 

* Sedan skulle jag starkt rekommendera att du köper start bakterier då detta gör uppstarten både snabbare och enklare. Det som på 90-talet tog 4-8 veckor gör man nu på ett par dagar. 

 

Det jag skulle rekommendera dig till är dock att titta på säljes på SG då du kan hitta riktigt fina kar med allt du behöver, ofta till riktigt bra pris. Om någon säljer ett akvarium i drift måste man dock tänka på att detta medför en mycket arbete under kraftig  tidspress och är väl egentligen inget att rekommendera. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns faktiskt ganska mycket fisk som går bra att ha i ett 60 liters kar. Men de är sällsynta i handeln och de flesta av dem är ganska så stillasittande. Så små frisimmande är det nästan bara Apogon parvulus som kan gå att hitta. Trimma och Eviota lever nästan på stenytan och Gobiodon sitter mellan grenarna på koraller.

De flesta eremitkräftarter som säljs passar också bra liksom många räkor. En del små krabbor är också bra. Kolla in Lybia tesselata eller Neopetrolithes arterna.

Det är inte många handlare som är intresserad av de små djuren så du får räkna med att det kan ta några år att samla ihop de du vill ha.

 

Är du bra på engelska är BRS TV 5 minutes guides riktigt bra att börja med. Fungerande proteinskummare för så små kar är svårt. Den minsta jag hittat är Tunze 9004 som jag tycker är precis lagom för 60 liter. Jag har själv kört den ett par år i ett 125 liters och där var den för klen.

Min erfarenhet av det jag sett på Liveaquaria är att ministorleken för akvarier de rekommenderar kan passa för fisk i försäljningsstorlek. Vill du ha rekommendationer för vuxen fisk är Reeflex ett mycket bättre alternativ.

 

Minst en riktig levande sten bör du ha i akvariet även om död sten är mycket billigare. I den levande stenen lever små maskar och kräftdjur  som helar tiden rensar stenen så att den inte gror igen av gammal skit och skräp. (Kallas detritus på akvariespråk). Dessa sprider sig på någon eller några månader till den döda stenen.

 

Har du bara Zoanthus skivanemoner och någon mjukkorall håller du vattenvärdena i ordning med ett vattenbyte på 10 - 20% i veckan. Temperatur och salthalt är de viktigaste vattenvärdena för alla saltkar så de behöver du hålla stenkoll på. En riktig saltmätare, refraktometer eller elektronisk är ett krav. En gammaldags glastermometer behövs också. Det är många som har elektroniska men de brukar visa ordentligt fel efter något år så man behöver också en gammaldags som garanterat inte ändrar sig.

Koraller behöver mycket ljus. Räkna med minst en halv watt led per liter akvarium. Ljus för sötvattensakvarier är alldeles för svagt. Det brukar vara 8 - 10w för ett 60 liters.

 

Stenkoraller tar upp ämnen ur vattnet som de bygger sitt skelett av så skall du ha sådana behövs mycket mer koll på akvariekemin.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och! En ytterligare fråga i detta. Personen i fråga jag köper av har ju haft igång detta och säljer pga tidsbrist. Det finns massa alger i karet i dagsläget på levande sand och stenar. Hur gör jag för att rengöra dessa utan att förstöra dem? Eller är det en "städpatrull" som ska köpas in? 
Tack på förhand!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har långa trådalger kan du nypa fast tussar mellan tummen och en tandborste. Håll även en hävertslang i samma hand (låter krångligare än det är), så att alla lösa algfragment sugs ut ur akvariet. Om du inte vill använda hävert kan du släppa dem i ett glas kranvatten allteftersom du plockar nya.

 

Städpatrull/algätare behövs också, men äter bara korta algtrådar.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...