Gå till innehåll

Vad är nytt menyn...


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag har spenderat lite tid mer på datorn än vanligt. Så jag har försökt ta igen ett projekt som jag funderat på. Vad är nytt är fortfarande väldigt seg att använda. Så min teori var att det är för att den behöver plocka fram så många gamla meddelanden. Så jag tänkte helt sonika läsa varenda gammalt inlägg som "Vad är nytt" plockar fram åt mig. Men hur mycket jag än försöker så kan jag inte komma förbi oktober.

 

Jag har nått september ett par gånger idag, men nu när jag testar är jag på oktober igen. Jag börjar nu även stöta på ämnen jag redan har läst, annars har den inte gjort det. Men nu är jag helt säker.

 

Mitt arbetssätt är:

 

Ladda "Vad är nytt"

Öppna alla trådar i en ny flik.

Gå in på varje separat ny flik och läser ämnet

Stänger och upprepar för alla mina andra öppna flikar

Laddar "Vad är nytt" igen och upprepar ovanstående...

 

Jo, jag gör inte mycket meningsfullt i livet för tillfället men bortsett från det så verkar ju funktionen inte vara hel? För när man läst alla olästa inlägg i ett ämne så ska det ju inte komma upp igen när man använder "Vad är nytt" funktionen förrän det eventuellt kommer ett nytt svar på ämnet. Så är iaf min uppfattning att det ska fungera.

 

Frågan är om det är något sådant strul som gör att funktionen är så långsam? Vilket är lite synd då det gör sättet jag använder hemsidan på ganska långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för urval när det kommer till hur du söker efter vad som är nytt? Här kan man ju laborera lite för att få till ett "flöde" som är efter ens egna smak. Du kan exempelvis välja att bara visa saker under de senaste 7 dagarna.

 

Har du försökt att markera hela forumet som läst vid något tillfälle för att den ska slippa ladda ev. äldre trådar? Jag märkte att jag behövde göra det vid något tillfälle för att "nollställa" sökningen. 

 

 

urklipp urval.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat justera urvalet tidigare men mina inställningar verkar försvinna när jag startar om webbläsaren, så jag slutade använda justeringar utan körde på 365 dagar.

 

Jag testa ditt tips precis att markera hela forumet som läst och märkte att nu ladda den sökresultaten omedelbart, får testa lite framöver om det håller i sig men isf är det ju lysande!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, mikoto skrev:

Jag har testat justera urvalet tidigare men mina inställningar verkar försvinna när jag startar om webbläsaren, så jag slutade använda justeringar utan körde på 365 dagar.

 

Jag testa ditt tips precis att markera hela forumet som läst och märkte att nu ladda den sökresultaten omedelbart, får testa lite framöver om det håller i sig men isf är det ju lysande!

Toppen att det löste problematiken! Hör av dig om det skulle uppstå igen. Det har säkerligen med att det ligger lite "gammalt grus" och döljer sig i kulisserna som den försöker ladda fram.

 

Urvalet kan försvinna om du rensar din webbhistorik rent allmänt har jag märkt. Då går den tillbaka till det förvalda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min förhoppning om att vad är nytt skulle ladda snabbare var nog förhastad. Det tar fortfarande över 30 sekunder att få fram resultat, även om de är en magnitud färre nu.

 

Men annars fungerar det väl och det är lättare att beta av nya inlägg iaf så något gott förde det med sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, mikoto skrev:

Min förhoppning om att vad är nytt skulle ladda snabbare var nog förhastad. Det tar fortfarande över 30 sekunder att få fram resultat, även om de är en magnitud färre nu.

 

Men annars fungerar det väl och det är lättare att beta av nya inlägg iaf så något gott förde det med sig!

Inte för att va sån, men har du kollat vad du har för hastighet på linan? För mig som har 100/100 här hemma så har jag aldrig upplevt problematiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl absolut en relevant fråga 🙂 Jag har 50/10. Alla sidor på hela hemsidan laddar omedelbart utom när jag klickar på "Vad är nytt". Jag har problemet på min dator oavsett webbläsare. Det tar även lika lång tid på min mobiltelefon och surfplatta oavsett om jag är hemma på mitt wifi hemma, mitt jobbs wifi eller om jag använder mobildata.

 

För att förtydliga:

 

Använder jag funktionen "All aktivitet" https://saltvattensguiden.se/discover/ så laddar sidan omedelbart, men använder jag "Vad är nytt" https://saltvattensguiden.se/discover/unread/ så tar det 30-60 sekunder innan sidan svarat.

 

Det låter som en dröm om du inte har det problemet. Jag är dock ganska säker på att @stigigemla iaf har samma problem som jag har. Om det fungerar för dig men inte mig(oss) så måste det ju vara något knutet till vissa användarkonton som gör att funktionen tar orimligt lång tid att svara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, mikoto skrev:

Det är väl absolut en relevant fråga 🙂 Jag har 50/10. Alla sidor på hela hemsidan laddar omedelbart utom när jag klickar på "Vad är nytt". Jag har problemet på min dator oavsett webbläsare. Det tar även lika lång tid på min mobiltelefon och surfplatta oavsett om jag är hemma på mitt wifi hemma, mitt jobbs wifi eller om jag använder mobildata.

 

För att förtydliga:

 

Använder jag funktionen "All aktivitet" https://saltvattensguiden.se/discover/ så laddar sidan omedelbart, men använder jag "Vad är nytt" https://saltvattensguiden.se/discover/unread/ så tar det 30-60 sekunder innan sidan svarat.

 

Det låter som en dröm om du inte har det problemet. Jag är dock ganska säker på att @stigigemla iaf har samma problem som jag har. Om det fungerar för dig men inte mig(oss) så måste det ju vara något knutet till vissa användarkonton som gör att funktionen tar orimligt lång tid att svara?

Det låter märkligt i mina öron, men jag är ej heller en IT tekniker. Jag tar det vidare till våra mer teknikkunniga i gänget så får de titta på vad det kan bero på :) 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@mikoto Skillnaden mellan "All aktivitet" https://saltvattensguiden.se/discover/  och "Vad är nytt" https://saltvattensguiden.se/discover/unread/ är att "All aktivitet" bara laddar in det senaste utan några filtreringar. "Vad är nytt behöver däremot först ta in all aktivitet, sen filtrera bort de du redan har läst, för att sedan visa resultatet. Alltså lite mera tid. Dock är tiden du beskriver otroligt högt. Vilken webbläsare använder du?  I chrome för mig gäller dessa resultat:

För mig tar all aktvititet: 

 image.png

 

Och Vad är nytt: 

 

image.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Chrome men testar med Edge också, jag gjorde ett par tester precis:

 

Edge 1: 26 sekunder

Edge 2: 29 sekunder

Edge 3: 31 sekunder

 

Chrome 1: 33 sekunder

Chrome 2: 25 sekunder

Chrome 3: 22 sekunder

 

Så snitt ca 30 sekunder, så minst dubbla tiden mot dig som regel. Antalet resultat i alla försök är mellan 1-3 st.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tider ungefär som Mikoto i Chrome och Firefox i tre olika datorer med win10.

R2R är minst 10 gånger snabbare.

Jag har också problemet med att lästa filer ibland kommer upp som olästa även om jag oftast slutar med att markera hela forumet som läst.

Gissningsvis en omstart av 5 händer detta och då är det bara inlägg jag läst eller markerat som läst från senaste gången. Äldre inlägg än så kommer aldrig upp.

Det är ingen skillnad om jag använder samma dator eller webläsare. Det kommer upp ungefär lika ofta ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...