Gå till innehåll

AEFW :(


Jonas777

Rekommenderade inlägg

Jahopp då fick jag aefw som ett brev på posten då jag inte var så nogrann att doppa koraller innan jag la i dom.

 

Har beställt Fauna marins aefw x.

Får se om detta funkar...

 

Har även läst på annat forum en del som nämner malört (wormwood)

 

Är det någon som har erfarenhet av det?

Eller nån mer som ska testa Fauna marins aefw x?

 

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

  • Ledsen 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer inte ta ur mina 2 turbo snäckor, och inte heller putsar räkor och pepparmints räkor.
Som jag förstått det så ska inte det behövas.

Absolut jag håller er uppdaterade.

Från Fauna Marin :
•AEFW X has a specific effect and is harmless for all other reef tank inhabitants!

•Switch off the UV-System, Skimmer, activated carbon, ozone and adsorbers can be operational.

Den andra punkten är lite svår och tyda, hur tolkar ni den?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

•Switch off the UV-System, Skimmer, activated carbon, ozone and adsorbers can be operational.

 

Dålig meningsbyggnad men antar att du ska stänga av UVC. Skummare mfl kan vara igång. Baserar det på det stora S:et i "Skimmer" som jag tolkar som ny mening.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2020-11-30 at 19:22, Jonas777 skrev:

En mini uppdatering

Jag kan känna en svag söt doft nu från skummaren, och den doften var inte där förrut, det luktar även nått liknande från flaskan..

För övrigt så ser allt ut som vanligt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Hur gick det för dig? Var det ett effektivt tillvägagångssätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick det för dig? Var det ett effektivt tillvägagångssätt?
Hallå, jag har bara kört det 1 månad nu. Rekommenderad dos, ej dubbel dos som man kan.

Kommer köra det 3 månader. På förpackningen står det 4-6 veckor, men läser man deras instruktioner som man kan ladda hem från deras hemsida, så står det att man helst ska fortsätta 3-4 veckor efter rekommended tid. Eller när plattmaskarna försvunnit typ...

Man ska tydligen INTE avbryta för tidigt.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Jonas777 skrev:

Hallå, jag har bara kört det 1 månad nu. Rekommenderad dos, ej dubbel dos som man kan.

Kommer köra det 3 månader. På förpackningen står det 4-6 veckor, men läser man deras instruktioner som man kan ladda hem från deras hemsida, så står det att man helst ska fortsätta 3-4 veckor efter rekommended tid. Eller när plattmaskarna försvunnit typ...

Man ska tydligen INTE avbryta för tidigt.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Aha okej :) Sett några framsteg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha okej Sett några framsteg?
Då jag kastade 2 koraller med både ägg och mask på så tror jag att många försvann, samt att jag köpte 2 wrassar och kamel räkor.. kanske detta ihop med aefw x , så tycker jag att det ser bra ut, men jag ska se om jag hinner doppa några koraller under veckan som kommer.. så ska jag återkomma efter det.

Enligt fauna marins instruktioner så ska man ihop med aefw x även doppa koraller och införskaffa wrassar och djur som äter plattmaskarna.. så man kan ju undra vilket som hjälper... haha!


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Jonas777 skrev:

Då jag kastade 2 koraller med både ägg och mask på så tror jag att många försvann, samt att jag köpte 2 wrassar och kamel räkor.. kanske detta ihop med aefw x , så tycker jag att det ser bra ut, men jag ska se om jag hinner doppa några koraller under veckan som kommer.. så ska jag återkomma efter det.

Enligt fauna marins instruktioner så ska man ihop med aefw x även doppa koraller och införskaffa wrassar och djur som äter plattmaskarna.. så man kan ju undra vilket som hjälper... haha!


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Haha ja. Antar att flera insatser gör gott :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej, har nu doserat Fauna marins AEFW X i 8 veckor, och ska fortsätta ca 3 veckor till för säkerhets skull. Har använt 1000ml flaskor. Är nu inne på 3e flaskan.

Ser ingen med ögat (kanske omöjligt?), och inte heller nån korall som mår dåligt.
Än så länge nöjd, iofs har jag nu 8st kamel räkor, 5st Pepparmint räkor och 3st wrassar, Halichoeres Chloropterus & chrysus, samt Pseudocheilinus hexataenia.

Ska doppa några koraller som inte växt fast än, men vissa vill jag heller inte ta bort från stenen...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Jonas777 skrev:

Hej, har nu doserat Fauna marins AEFW X i 8 veckor, och ska fortsätta ca 3 veckor till för säkerhets skull. Har använt 1000ml flaskor. Är nu inne på 3e flaskan.

Ser ingen med ögat (kanske omöjligt?), och inte heller nån korall som mår dåligt.
Än så länge nöjd, iofs har jag nu 8st kamel räkor, 5st Pepparmint räkor och 3st wrassar, Halichoeres Chloropterus & chrysus, samt Pseudocheilinus hexataenia.

Ska doppa några koraller som inte växt fast än, men vissa vill jag heller inte ta bort från stenen...

 

spännande! du får återkoppla med resultaet av "doppning". Valida brukar vara en korall som de trivs bra i, så har du en sådan så är det ett "hett tips" att doppa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...