Gå till innehåll

Hjälp att förklara min sump inför vattenfyllning


hecyhook

Rekommenderade inlägg

Behöver hjälp med att få förklarat hur min sump fungerar ☺️

 

Helt ny och aldrig haft någon sump eller saltvattenakvarium tidigare ☺️
Akvariumet är ett Red Sea Reefer 350.

 

Detta är givetvis självklarheter för er flesta på detta forum, men som ny är det lite förvirrande 🙂

 

Gjorde snabbt en liten bild för att kunna förklara och funderingarna är och ifall jag har förstått det någorlunda rätt:

 

Fack 1: Här kommer vattnet ner från akvariumet och rinner över till fack 2 ?

 

Fack 2: Plats för mediabägare? Ska jag köpa till 2st och i så fall, vad ska jag ha i dom? Vattnet rinner vidare till det stora facket 3 ?

 

Fack 3: Vad ska jag ha i detta stora fack? Vattnet verkar fortsätta till Fack 4 ?

 

Fack 4: Vad är detta smala fack till för och vad ska jag ha där i ? 🙂

 

Fack 5: Vad är detta sista fack till för och vad ska jag ha där i ?

 

Det separat lösa facket (se separat bild), vad är det och vart ska den vara? Uppepå fack 1&2 eller i Fack 3? Automatisk vattenpåfyllning eller något annat? Hör den vitta "flottören" som är med på bilden till detta fack? Och isåfall, hur är det tänkt att den ska fungera?

 

Dom absolut första frågorna som dyker upp är:

  • I vilket fack bör jag ha returpumpen placerad? Fack 1 , 3 eller 5 ?
  • Vad ska stå på akrylplatån som ligger i fack 3 på bilden? Skummaren? Se även separat bild
  • I vilket fack bör jag ha skummaren placerad? Fack 5 eller 3 ?
  • Hur kopplar man in en skummare? Verkar vara två slangar på den?

 

 

 

SUMP.png

IMG_3292.jpg

IMG_3293.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright då ska vi se

 

Fack 1 = Här vattnet rinner ner från akvariet och rinner över till fack 2

 

Fack 2 = Här har du hållare för filtersockor eller filter/ mediabägare som man kan köpa till. Det är främst för att kunna samla upp skit som annars samlas i sumpen och med filtervadd i filtersockor kan du gå från litet rinnande ljud till knäpptyst.

 

Fack 3 = Det är här du har skummaren. Just den där modellen har jag aldrig haft, men skummare har normalt ett insug till pumpen för vatten som ska upp i skummarkroppen och sedan ett luftintag kopplat till detta. Pumpen behöver få in luft i skummaren via denna luftslang för att det ska uppstå skum i skummarkroppen som sedan lyfter partiklar uppåt och sedan ned över kanten in i skummarkoppen.

 

Akrylplattan har antagligen skummaren stått på för att alla skummare vattennivån på lite olika ställen för att de ska fungera effektivt. Den här skummaren fungerar troligen bäst om den står på den plattan.

 

Fack 4 = Kallas bafflar och är till för att fånga bubblor från skummaren som annars kan åka upp i displayen och störa koraller.

 

Fack 5 = Här ska returpumpen vara. Det är även här du installerar en ATO (auto top off) som är antingen manuellt via den manuella nivåvakten (den vita plastsaken) eller via att köpa in typ en Tunze osmolator som sköter det via en optisk nivåkännare. Varför man gör det i returfacket är för att detta är det enda facket i sumpen som kommer påverkas av avdunstningen. Man kan även ha en ATO kopplat till visningskaret direkt men det är mycket händigare att ha det i sumpen då det generellt är mycket sladd och slang som behöver gömmas. 

 

Det lösa facket ska stå på fack 1 och 2 (ska finnas en kant den kan stå på). Det är här i du kan välja att ha din ATO behållare med sötvatten för att hantera avdunstningen. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för ditt svar Kaptenen! Ska precis börja fylla karet nu tack vare dina svar! 😀👍🍻  Känns mycket mer logiskt än vad det verkade från början! 😀

 

Varför har man sötvatten och inte saltvatten i ATO behållaren? (antagligen dum fråga igen 😂☺️

 

Vart är bäst att fylla? I sumpen eller i displayen?

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där skummaren är ganska rolig! Om jag inte ser galet så är det en påhängsskummare. Behöver en separat bild på den för att vara säker och kunna ge bättre råd.

 

Kan svara på dina senaste två frågor:

 

När vatten dunstar från akvariet så är det enbart vatten som dunstar, saltet i vattnet blir kvar. Därför behöver ATOn ha rent vatten i sig, helst osmos vatten, för att ersätta det rena vattnet som avdunstat.

 

På fråga två säger jag att det kvittar helt, men jag hade fyllt i display och låtit vatten rinna ner till sumpen. Det är bara bökigt att fylla i sumpen. Vid vattenbyten senare kan det vara smidigt att fylla på i sumpen om det är små vattenbyten då man inte stör djuren i display akvariet lika mycket, men det är nog även det något som har ganska klen betydelse i de flesta fall.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan nog stämma 😀 Det är en TMC v2 skimmer 800, googlade jag nu så fick jag upp "The versatile design allows the V²Skim Protein Skimmer to be used either as an external "hang-on" skimmer or internally in a sump or aquarium."

 

Är den inte bra får jag köpa någon bättre 🙂

 

Ska vattnet från skummaren komma ut i fack 3 och rinna över till fack 4 eller ska det ut i fack 4 ?

 

Är mest orolig för ljudnivån på pumpen till skummare och returpumpen. Min kära sambo är inte lika förtjust i akvarium och tydligen ganska ljudkänslig 🤖 Finns det TYSTARE sådana på marknaden (pumpar och skummar alltså, inte sambosar)? Kan vara en fråga om att ha eller inte ha akvarium inomhus 😱 Tog ett tag att ens få in det i huset... 🙄 

 

Tack för svaret ang. sötvattnet, make sense! 👍

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren tar ut och släpper ut vattnet i samma fack :)

 

Skummare brukar vara det som låter mest i akvariet pga dess luftinsug. Många nyare skummare har dock en "ljudisolering" (en liten behållare i plast som leder om luften från ett rör till ett annat som du sedan kan koppla på en slang för att ta in luften t.ex. ifrån utomhus för att få högre pH i vattnet). Är man ljudkänslig kan det ändå vara för mycket men här kan man t.ex. ljudisolera möbeln på insidan med ljudisolerande mattor. Att ha skummaren och returpumpen ståendes på silicon eller en siliconmatta kan även minska vibrationerna ifrån dem, vilket också genererar ljud.

 

Normalt så brukar skummare med DC pump vara tystare än de med AC pump. Det brukar stå på pumpen vad det är för något. 

 

Jag har en Deltec skummare med DC pump och den är hyfsat tyst. Luftintaget låter men det är det enda som låter i mitt akvarium och har man det i vardagsrummet så brukar det ändå inte höras när man har igång tv, musik eller pratar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, mycket tystare än vad jag trodde i alla fall. 🤫

 

Är lite högt ljud från pumpen till skummaren. Tips på TYSTA sådan mottages gärna.
Verkar heller inte "skumma" någonting, nu vet jag ju inte exakt hur en skummare ska funka. 

Men antar att pumpen kan vara lite för dålig ev.

Är en Rio+ 2500  

 

Ändrat av hecyhook
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, hecyhook said:

Verkar heller inte "skumma" någonting, nu vet jag ju inte exakt hur en skummare ska funka. 

Men antar att pumpen kan vara lite för dålig ev.

Skummare fungerar inte i rent vatten. Du behöver lite organisk skit i vattnet från fiskar och liknande för att det ska bildas en skumkrona.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja skummaren behöver du inte ha igång under första 1 - 2 veckorna. Vattnet är oftast för rent för att det ens ska bildas något skum.

 

Knäpptyst skummare kommer du inte få tag på med tanke på att hela dess funktion är att suga in luft och skapa ett gasutbyte mellan vatten och luft. De kommer alltid att låta en aning. Men man kan göra åtgärder med ljuddämpning och vibrationsdämpning så att det inte blir mer än suset från en högt ställd frånluftsdon eller dylikt. 

 

Jag är nöjd med Deltec men även hört att NYOS ska vara relativt tysta. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2020-11-21 at 23:29, hecyhook skrev:

Är lite högt ljud från pumpen till skummaren. Tips på TYSTA sådan mottages gärna.

Hej Mikael , https://foretagsakvarium.se/product/aquabee-up-5000-11000-styrbar-dc-2/?v=f003c44deab6 , det är en garanterat tyst pump ,

men att lägga 5000-8000 kr på en tyst pump  är meningslöst om du ska köra en skummare och ev några steamer pumpar , 

då ska du köra skummare och andra pumpar när du inte är hemma , eller om det är möjligt att köra på natten , 

då har du nytta av den pumpen , 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-11-21 at 23:35, hecyhook skrev:

Kanske är bättre att köpa en helt ny skummare än bara pump i så fall...

 

Tysta o bra skummare?

Blau

Deltec

Tunze

Royal Exlusive

Maxspect

NYOS

 

Verkar ju finnas en hel del märken och modeller genom snabb googling... 🙄

Många av de nyare modellerna är ganska tysta. Jag är supernöjd med min deltec 600i. Tyst, dtällbar Dc-pump (dvs du kan ställa in flöde typ) och i övrigt väldigt enkelt att justera in. Dessutom väldigt enkelt att demontera när du behöver göra en mer noggrann rengöring 😊👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...