Gå till innehåll

Hampus kub


Hampus85

Rekommenderade inlägg

Sedan en knapp månad är min första saltvattensburk igång. En 60x60x60 cm optiwhitekub köpt här på forumet. Jag har haft mängder med sötvattensakvarium de senaste 25 åren och arbetar till vardags med hälsa och sjukdomar hos fisk, skaldjur och blötdjur så grunderna i akvaristik och vattenkemi känner jag mig ganska trygg med men kommer säkerligen ha mängder med frågor runt teknik och den praktiska tillämpningen. Är ju även helt grön på koraller.

Själva akvariet och tekniken har jag inte ändrat så mycket på. Skummaren är en Nyos, returpumpen en echotech, cirkulationspumpen en maxspect gyre, tunze ATO, tempstyrning till doppvärmaren. Har bytt belysningen till en ATI hybrid, köpt ett jumpnet för att undvika olyckor, filtersockshållare, ny Cheatomorpha till refugiumet samt en hel del sten, sand och koraller.

Cyklingen gick förvånansvärt snabbt, antagligen beroende på hyfsad mängd levande sand och sten samt daglig dosering med vätska från filtermaterial lånat från äldre akvarium. Började med att dosera salmiak och efter ca 1 vecka var både ammonium och nitrit nere på 0. Ligger fortsatt något högt i nitrat (10 ppm) men fosfaten som från början låg på 0,12 har börjat sjunka. Ph har legat stabilt på 8,3 och Ca mellan 410-420. Har haft lite svårt att få upp kh. Detta har pendlat mellan 7,0-7,3. Har börjat dosera kalkwasser i ATO och hopas att detta hjälper.

Grundtanken var att starta försiktigt vilket hittills har gått bra på fisksidan. Medföljande ocellarispar är de enda gästerna för tillfället men en väldigt liten yellow watchman som köptes för en vecka sedan väntar i karantän. Den var tyvärr i lite sämre skick än vad jag såg vid köpet med rejält slitna fenor och svårt att simma mot strömmen. Äter dock bra och verkar piggna på sig.

På korallsidan går det sämre... Tänkte börja med enbart väldigt lätta saker men det har råkat bli 5 montiporor och några fraggar av enklare sps bland inköpen. Har lyckats hålla mig ifrån acroporor. Tanken med karet är annars att fokusera främst på LPS med en del zoas och enstaka andra mjukisar samt mindre mängd sps.

Fiskmängden är tänkt att hållas på max 5 fiskar i alla fall första året (blir nog någon mindre blenny samt eventuellt en royal gramma). CUC består för tillfället av 3 eremiter, 6 turbo, 2 nassarius samt 3 cerithium.

Inköpsplanerna för närmaste tiden är blennyn, fler nassarius och en pistolräka. Och kanske några fler koraller... Är sugen på fler acans/micromussa, en röd blastomussa samt någon chalice och leptoseris.

Måste säga att det är extremt kul så här långt :)

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Det känns som att du går halvt om halvt in i "saltis" högstadivisionen med din bakgrund! 😅👍

 

Tycker du fått tag på bra teknik för övrigt!

 

Sps (dina montiporas) är ju lite kinkigare vad gäller stabilitet. Många montiporor är dock, i min erfarenhet, ganska tåliga sps. Så länge du stabiliserar värdena ska de nog kunna repa sig igen. Värdena du återger är ju i övrigt ändå helt inom ramen för vad koraller ska klara av. 

 

Jag har en del acroporor i mitt kar som stortrivs, men har verkligen svårt att få mina 3 acans att trivas till hundra. Vet att många haft svårt med dessa, så de kan vara värt att vänta lite till med dom. Kan tipsa om Caulastraea (candy cane) som till viss del liknar acans, de finns i olika färger och hör till de lite tåligare lpsen (återigen talar jag från egen erfarenhet)

 

Lycka till och välkommen! 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, tackar! 😁

Jodå, köpte faktiskt 2 caulastraeafraggar av forummedlemmar, en neongrön och en mer mintfärgad. Båda verkar må bra. Det intressanta är att de ser ganska olika ut/beter sig olika. Den neongröna är mer uppblåst men jag har hittills inte sett några tentakler även fast den drar ihop sig runt fodret vid matning. Den mintgröna är bredare med väldigt tydliga tentakler som är ute nästan hela tiden. Har en acan också, även denna ser ut att må bra men har inte fått någon vettig färg ännu, kanske kommer med tiden 🙂.

Angående vattenvärdena så rör sig ca och kh sakta uppåt. Känns bra att ha lite marginal även om de ligger inom ok intervall.

Tack än en gång för välkomnandet!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Detta rullar faktiskt på över förväntan (ta i trä...)!

Jag har senaste veckorna varit på några trevliga besök hos forummedlemmar och kompletterat karet med bland annat en splatterhammer, några zoas, ett par chalice och 2 candy canes.

Det mesta verkar må prima med fin polypextension. Undantaget är en montiora forest fire men den behåller i alla fall färgen. Vissa zoas har fått några fler polyper och jag såg att en candy cane som jag haft sedan starten börjar dela en polyp i 2.

Har betydligt högre ballingåtgång än förväntat. Trodde att jag till en början skulle klara mig med vattenbyten men fick som sagt börja med kalkwasser i ATO (ca 2,5 liter/dag). Värdena sjönk trots detta sakta och jag började dosera triton core 7 other methods. Är nu uppe i 5 ml från varje flaska dagligen och värdena verkar stå stilla. Fosfat har sjunkit ganska kraftigt till 0,03 medan nitrat ligger kvar runt 10. Får hålla koll på fosfaten. Bör jag ställa ner skummaren eller vad är det effektivaste sättet att stoppa minskningen? Glömde nämna att refugiumet är igång vilket kanske kan ha en del i detta?

 

Köpte en yashagoby som var parad med randalliräka på black friday. Såg gobyn sista gången dagen efter köpet. Räkan såg jag inte alls första veckan. Trodde ett tag att den strukit med då jag hittade skal men vid närmare koll var dessa rester från skalömsning hos en mindre eremit. För några dagar sedan började jag plötsligt höra knäppningar och i förrgår såg jag räkan i ett litet hål. Hade nästan givit upp om gobyn men igår såg jag något som såg ut som ett öga vid den minsta ingången till gångsystemet och idag tittade huvudet ut för första gången :). Har ägnat allt för många sena timmar åt att försöka hitta dem så de gömde sig bra.

 

Idag blev det clownlek. De valde en för mig något oväntad plats...

montirainbow.jpg

clownlek.jpg

candy.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst att det kan vara något förrädiskt med fosfat vid uppstart, särskilt om man använder en del "död" sten. En del ny sten har ju en förmåga att binda upp fosfat, vad jag har läst. Sen finns det säkert massvis av andra faktorer också som spelar in. 

 

Du kanske dessutom inte har en särskilt tung bio load ännu, dvs varken tillför särskilt mkt mat eller levande som avger ammonia etc. Så var sparsam med belysningstimmar i refugiumet t.ex, så du inte kollar fosfat. Det kan leda till en del koralldöd. 

 

Du får justera och bevaka tills du hittat en bra balans tänker jag 😊

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kan tänka mig att det lätt blir hoppiga värden första tiden. Bioloaden har hittills bestått av 2 clowner så inte så tung nej. Har kompletterats med yashan men den är ju inte speciellt stor. Ska hålla noga koll närmaste veckorna. Bra tips med belysningstiden, ska kapa några timmar imorgon👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar jag ha hamnat i den situation många nystartade kar hamnar i. Nollade fosfat idag och nitrat precis under 10 ppm.

 

Såg detta på @jeber burksida:

9e474bfd8dbb3a0abacbb73c86a5bd35.jpg

96d7a6232be73e46c22acd2f48060134.jpg

 

Tänkte vänta med nitraten tills den sjunker lite till men har salpeter hemma.

Lär dock bli nödvändigt att köpa pmdd imorgon. Hoppas det inte gjort allt för mycket skada 🙄

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju alltid i väntan på pmdd försöka övermata något, då tillför du ju åtminstone någorlunda snabbt näring till systemet. Försök begränsa din näringsexport så mycket (du kan ju ex ta bort vissa filtersockor eller dylikt så skiten får jäsa runtom i karet) 

 

De flesta foafat-tester har dessutom en felmarginal på runt 0.04 ppm, så det är inte nödvändigtvis så att du har 0. Men såklart, ett blankt test indikerar ju oavsett åtgärder :)

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Hampus85 skrev:

Nu verkar jag ha hamnat i den situation många nystartade kar hamnar i. Nollade fosfat idag och nitrat precis under 10 ppm.

 

Såg detta på @jeber burksida:

9e474bfd8dbb3a0abacbb73c86a5bd35.jpg

96d7a6232be73e46c22acd2f48060134.jpg

 

Tänkte vänta med nitraten tills den sjunker lite till men har salpeter hemma.

Lär dock bli nödvändigt att köpa pmdd imorgon. Hoppas det inte gjort allt för mycket skada 🙄

 

vad mäter du P04 med? ingen panik med pmdd, ser korallerna okej ut så ta det extra lugnt. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Har kortat belysningstiden i refugiumet, matat estrad och tar bort filtersockan ikväll. Ser inte mycket problem på korallerna ännu.

Mäter med Hanna low range så den ska kunna fela +- 0,04 ppm.

Nitrat är mätt med salifert och jag tycker att den är väldigt svårt att läsa av exakt men bedömmer den som närmare 10 än 5 ppm. Ska köpa nyos nästa gång. Har en lätt färgblindhet och saliferts nyanser blir extra svåra. 

Fördelen med att arbeta med fisk och att nästan alla kollegor har akvarium, då ligger det en sådan här på skrivbordet när man kommer 🙂

IMG_20201211_162237157.jpg

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fosfatuppdatering. Har de senaste 3 dagarna dagligen doserat en mängd som bör öka mitt fosfatvärde med 0,03 ppm, alltså sammanlagt 0,09 ppm. Får fortfarande 0 på hanna checker. Ser dock en extrem skillnad på några lps. Vet inte om det är ett rent sammanträffande men den tydligaste är en acan som har varit brungrå sedan jag köpte den för en månad sedan men i övrigt sett bra ut. Idag är den plötsligt starkt grön och blå.

Ändrat av Hampus85
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Nackdelen med att bo i hus på landet, det händer oväntade saker. Idag smälte en elcentral och vi var utan el ett bra tag 😟. Så här långt ser allt ut att ha klarat sig men jag får se den närmaste veckan.

Tråkigt! Hoppas det blir utan förluster ändå! Hur länge stod vattnet stilla? 

 

Har sett att många med villa har batteribackup till framför allt pumparna. 

 

Blev det kallt inomhus? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det får nog bli det med tiden. Och dieselgenerator behöver jag oavsett som backup till lite andra saker på gården. Stod stilla i kanske 4 timmar men fick igång den några korta stunder under tiden så blev viss cirkulation. Hade möjlighet att elda så temperaturen droppade ganska lite, går förhoppningsvis bra. Clownerna käkade upp rommen av stressen men hade ändå inga planer på att försöka föda upp ynglen denna gång.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...