Gå till innehåll

Starta Saltvattens. Skippa koraller, anemoner m.m?


Harry S

Rekommenderade inlägg

Hallå gott folk! Nu när pandemin tycks fortsätta tänkte jag göra slag i saken och sätta igång med barndomsdrömmen - ett saltvattensakvarium. Har researchat och läst på och ska självklart fortsätta med det. Siktar på 4-500 liter och ska köpa bra tillbehör.
 
En (av många) frågor jag har är: pratas det om en skillnad mellan saltvattensakvarium och revakvarium? Är det någon idé att skaffa saltvatten utan koraller, anemoner eller ens levande sten? För att göra det lättare för mig. Vad kan jag ha för fint istället då? Vad går jag miste om? Mycket tacksam för svar 🐡🦀🐟🐠
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju många fina fiskar som inte är revsäkra (äter eller förstör koraller) så du kan ju ha ett annat utbud av fisk om du nu inte vill ha koraller. Det kan säkert bli snyggt om man gör ett fint rev av stenar med valv och grottor och med mycket färgglada fiskar :) 

Sen är det ju många som vill ha saltvattensakvarium för just korallerna. Där finns ju massor av olika typer av olika svårighetsgrad. Jag håller själv på att lära mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Någonstans snappade jag upp att koraller gör det mycket svårare så egentligen mest det jag tänker på. Vad jag kan skippa för att underlätta så här i början. Men att inte ha koraller leder alltså till fler valmöjligheter när det kommer till fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja. Det är lite mer invecklat än så vad gäller vilka fiskar man kan ha. Man ska nog titta lite på vilka arter man vill ha. Alla fiskar fungerar inte med alla fiskar. Vissa vill ha höga flöden och vissa lägre, vissa går på andra av sin egen art, etc. 
 

En rätt bra lista jag tittat på är denna https://m.liveaquaria.com/general/general.cfm?general_pagesid=540

 

där får man en bra idé vilka som passar ihop och vilka som är säkra för koraller. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippar man koraller så ges det helt klart fler öppningar för intressanta fiskar. Du slipper även den stressen att oroa dig över att eventuellt ny fisk skulle få smak för någon dyr korall i akvariet. 

 

Dock behöver man alltid läsa på innan så att du inte köper en fisk som äter alla andra fiskar osv. Sen brukar det gå att ha anemoner (typ BTA) med de flesta fiskar om man känner för det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, Harry S said:
En (av många) frågor jag har är: pratas det om en skillnad mellan saltvattensakvarium och revakvarium? Är det någon idé att skaffa saltvatten utan koraller, anemoner eller ens levande sten? För att göra det lättare för mig. Vad kan jag ha för fint istället då? Vad går jag miste om? Mycket tacksam för svar 🐡🦀🐟🐠

På amerikanska forum brukar det ofta kallas FOWLR (fish only with live rock). Levande sten är däremot bra att ha lite av, många fiskar uppskattar att leta efter smådjur i stenen och man får en bättre bakterieflora fortare.

 

Det går alldeles utmärkt att strunta i koraller. Mjukkoraller (t ex Sinularia) är däremot oftast tåligare än stenkoraller och anemoner, och brukar lämnas ifred av de flesta fiskar.

 

Istället för koraller kan du ha fiskarter som ibland nafsar på koraller (t ex fjärils- och kejsarfiskar) och sådana som förorenar mycket (t ex drakfiskar, muränor, tryckarfiskar, du kanske även kan ha större antal fiskar av samma anledning). Möjligen kan en del av dessa bli för stora för med tiden. Särskilt fjärilsfiskar är dessutom ofta lite känsliga.

 

Du kan även ha andra lägre djur, som t ex kräftdjur, snäckor, sjöborrar förutsatt att vattenkvalitén är bra och du inte har fiskar som äter dessa (drakfiskar, muränor, tryckarfiskar).

 

4 hours ago, Harry S said:

Någonstans snappade jag upp att koraller gör det mycket svårare så egentligen mest det jag tänker på.

Det stämmer, de behöver oftast bättre ljus och bättre/jämnare vattenkvalitet.

 

Quote

Vad jag kan skippa för att underlätta så här i början.

Du behöver ingen speciell belysning, du kan använda enklare vattenrörelse, och färre/inga tillsatser av kalcium och alkalinitet.

 

 

 

Ändrat av Christian J
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superstort tack för fylligt svar Christian J! Precis vad jag hoppades på. Både enklare och möjlighet till fiskar och kräftdjur jag vill ha! Perfekt! Blev riktigt taggad nu (muränor är förövrigt min drömfisk men ska vänta med den, de lär inte vara att leka med). 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, Harry S skrev:

Superstort tack för fylligt svar Christian J! Precis vad jag hoppades på. Både enklare och möjlighet till fiskar och kräftdjur jag vill ha! Perfekt! Blev riktigt taggad nu (muränor är förövrigt min drömfisk men ska vänta med den, de lär inte vara att leka med). 

 

Satsa du på fish only om det är det som är ditt dröm. Koraller kräver mer än fisk vad gäller vattenvärden, teknik (som belysning) mm, även om vissa koraller är mindre känsliga än andra. Sen kan du såklart inte strunta helt i vattenvärdena med enbart fisk i heller 😊 men det gör hobbyn aningen enklare. 

 

För egen del så är det korallerna som lockar, men det gör ju också att jag begränsar mig i vilka fiskar som jag kan/bör husera. Har fått sälja ett par firrar som helt plötsligt valde in koraller i sin tallriksmodell. Sånt tolererar jag inte 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minutes ago, Kirderf said:

Kan varmt rekommendera en muräna! Tålig och trevlig fisk☺️ Dock kan det bli problem med för små kräftdjur. 

Grymt att höra! Hur stor tank kräver den? Antar att det finns mindre arter men ändå! Finns väl också en risk att den äter andra fiskar va? Inte bara kräftdjur? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, Kim Rosenqvist said:

Satsa du på fish only om det är det som är ditt dröm. Koraller kräver mer än fisk vad gäller vattenvärden, teknik (som belysning) mm, även om vissa koraller är mindre känsliga än andra. Sen kan du såklart inte strunta helt i vattenvärdena med enbart fisk i heller 😊 men det gör hobbyn aningen enklare. 

 

För egen del så är det korallerna som lockar, men det gör ju också att jag begränsar mig i vilka fiskar som jag kan/bör husera. Har fått sälja ett par firrar som helt plötsligt valde in koraller i sin tallriksmodell. Sånt tolererar jag inte 😅

Koraller är fantastiskt vackra såklart. Om jag fastnar för hobbyn så tänker jag att jag adderar dem längre fram! :) Med risk för att jag då måste sälja bort några fiskar.. Vi får se. Oavsett känns det tryggt att börja med några begränsningar och om detta underlättar lite så känns det bra. Kommer dock behöva anstränga mig med levande stenar (och prydnader?) för att göra det så fint som möjligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Harry S skrev:

Koraller är fantastiskt vackra såklart. Om jag fastnar för hobbyn så tänker jag att jag adderar dem längre fram! :) Med risk för att jag då måste sälja bort några fiskar.. Vi får se. Oavsett känns det tryggt att börja med några begränsningar och om detta underlättar lite så känns det bra. Kommer dock behöva anstränga mig med levande stenar (och prydnader?) för att göra det så fint som möjligt!

Det är det som många oftast gör när de startar kar, och likväl misstaget som vi med koraller ofta gör. Vi försöker "färdiginreda" våra kar med levande sten som fyller ut tomrummet, eftersom man vanligtvis börjar med få och små fraggar av koraller. Men sen när korallerna väl växer till sig inser man att att det finns ganska lite plats att växa i på grund av all sten. Då får man börja lyfta ut stenar och krångla med revet. 

... Guilty as charged! ✋😂

Så det är bara att inreda och låta fantasin flöda. 

Ett tips när du inreder är att utgå ifrån "tredjedelsregeln", som inom fotografin, där du vill ha blickfånget där "tredjedelarna" möts (googla fotografering tredjedelsregeln, finns ett annat uttryck för det som jag inte kan minnas just nu 😊

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Harry S skrev:

Grymt att höra! Hur stor tank kräver den? Antar att det finns mindre arter men ändå! Finns väl också en risk att den äter andra fiskar va? Inte bara kräftdjur? :)

Ja det finns ju olika arter i varierande storlek. Jag har en stjärnmuräna, då räcker 4-500liter som du skrev i början. En zebra borde också funka.  Dom är inte fiskätare men om en fisk får plats i munnen så kan vissa individer ha svårt att motstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...