Gå till innehåll

Axels mixade rev på Värmdö


Rameau

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
19 minuter sedan, Rameau skrev:

Revet är i chock efter att det fått flytta 1m söder ut då det väntas tillökning i familjen så ett rum ska bli två och en dörr ska tas upp där akvariet tidigare stod. 

09F19A61-1F39-4A20-9F13-407CB2B846E6.jpeg

Kul med tillökning, inte med rev i chock!

Grattis!

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Grattis till den kommande tillökningen 😊

 

Hur många argument hann du komma på innan du fick kasta in handduken och flytta karet? 😅

 

Kul med tillväxt, ett klart relevant kvitto på att karet rullar på 👍

Tackar! :) nej men vi var överens direkt, alternativen var, ta upp en dörr där det tidigare varit en dörr och nu var gips eller ta upp en dörr i betongvägg😁

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter att jag flyttade akvariet så verkar jag ha stört balansen något, förmodligen rörde jag upp för mycket näringsämnen när jag hinkade vatten fram och tillbaka men över ca 16 dagar har då KH stigit från runt 7 till 10,9. Nu måste jag ju försöka få ner det sakta, frågan är hur sakta? Jag sänkte doseringen marginellt för tre dagar sen och en sänkning om 0,7 mättes idag. Är det för snabbt? 0,35 enheter per dag..

 

 

A74F5C3F-A126-4E0E-87F8-AED6D35091B6.jpeg

7C61E921-7E66-45A1-A48C-AA55F8B703AE.jpeg

FD1FBF22-5BF5-4564-9D9A-16B8C5B8E2E1.jpeg

533A3BD5-BC18-49D6-9CE3-946389F5FD2E.jpeg

B6B027C8-D6E9-4B68-8F11-7FA0E11D5377.jpeg

Ändrat av Rameau
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Rameau skrev:

Efter att jag flyttade akvariet så verkar jag ha stört balansen något, förmodligen rörde jag upp för mycket näringsämnen när jag hinkade vatten fram och tillbaka men över ca 16 dagar har då KH stigit från runt 7 till 10,9. Nu måste jag ju försöka få ner det sakta, frågan är hur sakta? Jag sänkte doseringen marginellt för tre dagar sen och en sänkning om 0,7 mättes idag. Är det för snabbt? 0,35 enheter per dag..

 

 

A74F5C3F-A126-4E0E-87F8-AED6D35091B6.jpeg

7C61E921-7E66-45A1-A48C-AA55F8B703AE.jpeg

FD1FBF22-5BF5-4564-9D9A-16B8C5B8E2E1.jpeg

533A3BD5-BC18-49D6-9CE3-946389F5FD2E.jpeg

B6B027C8-D6E9-4B68-8F11-7FA0E11D5377.jpeg

 

Fina koraller! Ser inte ut som dom är störda av obalansen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minutes ago, Rameau said:

Tack såklart tog jag inte kort på SPS, en vild microclados har fått RTN det var så jag kom på det..

Den infriar bara sin högsta önskan, att jävlas och dö 😅

Det är det de gör.

Ändrat av MichaelE
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dags för en lite uppdatering, igår gjordes första vattenbytet sen uppstart, ca 6 månader.. jag klippte också lite acro-toppar i hopp om att få igång tillväxten på några som segar sig😁 Väntar även på en ny skummare, en Octo Essence 130 vilka jag läst goda recensioner om. 
 

Echinata

 

Red planer

 

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett ryck, tänker skrota refugiumet och triton core7, beställt rullfilter och ATI essentials pro, då frigör man ju även en kanal på doseringspumpen. Tänkte det skulle bli skönt att dosera RedSea coral nutrition AB+ med doseringspump. Men jag får inte ihop det, deras förpackning möjliggör att man ska kunna ha en slang ner just för ändamålet att dosera, men de rekommenderar även att det ska stå kallt efter man öppnat... hur går detta ihop? Någon mer som låter den stå i skåpet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minutes ago, Rameau said:

Fick ett ryck, tänker skrota refugiumet och triton core7, beställt rullfilter och ATI essentials pro, då frigör man ju även en kanal på doseringspumpen. Tänkte det skulle bli skönt att dosera RedSea coral nutrition AB+ med doseringspump. Men jag får inte ihop det, deras förpackning möjliggör att man ska kunna ha en slang ner just för ändamålet att dosera, men de rekommenderar även att det ska stå kallt efter man öppnat... hur går detta ihop? Någon mer som låter den stå i skåpet? 

Jag vill minnas att den klarar av att stånd rumstemperatur i sju dagar, alltså laddar du upp en veckas dosering åt gången.

Jag antar att man också borde tvätta ur doseringsbehållare och slangar men det låter jag vara osagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MichaelE skrev:

Jag vill minnas att den klarar av att stånd rumstemperatur i sju dagar, alltså laddar du upp en veckas dosering åt gången.

Jag antar att man också borde tvätta ur doseringsbehållare och slangar men det låter jag vara osagt.


hmm, jaha men jaha 😁 ändå konstigt att det följer med instruktioner hur man monterar doseringsrör och slang, tror jag kommer låta hela stå 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa har ju tagit det där med kylvaror till en ny nivå med att ställa in flaskor i kylskåp som är borrade för doseringsslangar, samt till och med installerat en magnetisk omrörare som går på timer, för att hålla vätskan i doseringsbehållaren väl omrörd 😊 

 

Det är bara fantasin som begränsar! 😅😉

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ertappde Fedex med att knacka på hos grannen med min nya skummare under armen! 😁Tur var väl det annars hade jag fått vänta ännu längre. Ser lovande ut, den låter inte speciellt mycket för att vara helt ny. Brukar ju vara en viss ”break in time” 👍

 

51209478128_d8d4738865_b.jpg51210343105_0b293a5a32_b.jpg51209278066_c7f9aff901_b.jpg

 

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Ja då var det dags att summera skriva av sig kring den gångna sommaren. Katastrof, motgångarna började med att det var så varmt att vi utan att tänka på det alltid satte på luftvärmepumpen för att kyla huset, jag hade dessutom glömt att ändra larmgräns på min temperaturvakt sen när vi flyttade, det var så stor andel nytt vatten då som inte var riktigt rätt temp så tröttnade på att det larmade hela tiden..

Sen hade jag bara en 150w doppvärmare som inte orkade med när vi på någon timme ändrade tempen från 26 till 19 på en timme och vi hade så hela nätterna då min bättre hälft var gravid och inte stod ut med värmen... det resultera i att en hel del acro tappade färgen och två olika goniopora dog. Sen en dag låg min vitbröstade kirurg död i ett hörn en morgon, strax där efter var 2 sandvändande fiskar spårlöst försvunna och ena clownen och min strigosus såg riktigt risiga ut, båda dog efter någon dag.

 

Så motivationen har inte varit på topp, men nu ska vi försöka ändra på det, testade en del värden för första gången på väldigt länge, ligger högt på samtliga värden,

KH 10
CA 510
MG 1500
PO4 0,11 

 

Så har tagit upp rutinen med mer regelbundna vattenbyten och att i samband med det rengöra sanden, har varit så slapp med det och tänkt att så farligt kan det inte vara, men jo nu har det varit tjockt med detrius i sandbädden. Jag har satt igång min reaktor med aktiv kol och fosfatremover, även dosering av coral snow plus för att få ner fosfaten.

 

Har älskat min ATI sirius X4 (300w) men nu när jag ökade till 120cm långt kar så räcker den inte till att ha SPS i ytterkant så jag slog till på en defekt Giesemann Aurora som kommer bli perfekt över mitt kar. Men det var ett tag sen jag körde hybrid så är lite osäker på vilka rör man ska köra på... tips mottages gärna! Beställde nu några att börja med i alla fall, blev 2x ATI Blue plus, 1x ATI Aqua blue special och ett ATI Purple plus.

 

Sen har jag fått en del cyano, så ville öka på flödet då jag märkte att det kom främst på de deadspots som finns. beställde en gyrepump, men det blev en alldeles för kraftig variant och jag har ännu inte har tryckt av hanen för att beställa en mindre.

 

Så ja nu ser vi till att vända på det här strulet! :D

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt med nytändning! 
Jag har kört 2x blue plus, 1x coral plus och 1x giesemann tropic 6500k i min aurora. Dock så har jag även orphek bara så utan det så hade det troligtvis blivit för gult med 6500k röret. 
Kan dock varmt rekommendera ett sådant om man vill få ut maximal tillväxt och välmående på korallerna. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...