Gå till innehåll

Bygga sump/ fästa PETG mot glas


fredric4life

Rekommenderade inlägg

Hej!  Håller på och ska starta upp mitt första saltvattensakvarium, och därmed skall jag bygga sump utav ett 157l ramakvarium.

 

Min förhoppning är att jag skall kunna 3d-printa div delar av sumpen, t.e.x bubbelfälla osv.

Detta för att slippa skära ut passande glasbitar.

 

Min stora fundering då är ifall någon har erfarenhet av att limma fast saker 3d-printade i PETG mot glaset, funkar det med vanligt akvariesilikon eller behövs något annat för att få ok grepp om plasten?

 

Skulle även uppskatta lite bilder på era egna sumpar, så jag har något som inspiration :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur just petg fungerar men jag har limmat flera olika sorters plast och akryl i olika sumpar. Det har alltid funkat, man kan gärna rugga upp ytan lite innan, och det ska noteras att under tryck håller det inte särskilt bra. Bra med silikon på båda sidor så har bafflar suttit länge för mig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer helt klart ha silikon på båda sidor, och en inte allt för snål mängd heller.

Och något vidare tryck blir det ju inte, så det ska nog gå bra.

 

Var mest orolig att silikonen inte skulle fästa ö.h.t mot PETG men det verkar ju funka! :)

i värsta fall får jag göra om sumpen om någon/några veckor eller månader, och isåfall har jag lärt mig nåt 😆

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...