Gå till innehåll

Vad händer när pH ändras med alk, HCO3, CO3 mm


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag snor ett ämne från ett annat forum som jag precis läst, då det är mkt intressant. men ger er min vinkling på det, och sen får vi köra för de som vill.

 

En korall behöver karbonater för att bilda sitt skelett. Ett saltvattens karbonater består av HCO3 och CO3. HCO3 finns det betydligt mer av pgr av vattnets pH, men ju högre pH desto mer går över som CO3 på bekostnad av HCO3. Summan av HCO3 + CO3 är alltså (nästan) konstant vid olika pH, och det är endast relationen mellan HCO3 och CO3 som ändras vid olika pH. Ok, detta är ganska basic o så det fungerar. Nu till det praktiska tillämpningen: 

 

När en korall skall bilda sitt skelett behöver den karbonater. OM det är så att en korall helst vill ha dessa karbonater i sin HCO3 -form framför CO3 -form, ja då menar man att ett ultrastabilt pH är av vikt, eftersom pH värdet påverkar ju själva HCO3 halten. Det skulle isåfall vara ett argument att det inte bara är viktigt med stabilt KH, utan även pH. Rent av ännu viktigare då pH är en logaritmisk skala. 

 

Min tro är faktiskt  att ett helt jämnt pH INTE är särskilt viktigt då jag tror en korall lika gärna kan och kommer nyttja CO3 till sin kalkbilding som HCO3. För detta finns en vetenskaplig artikel för den som önskar (men man är nog inte helt överens). Och eftersom summan alltid  är samma(nästan)  för HCO3+CO3 vid olika pH, och korallen enligt min tro alltså kan använda HCO3 såväl som CO3, så borde det inte spela så stor roll för korallen vilken ratio vi har mellan HCO3/CO3 utan enbart den totala summan. Det betyder isåfall  att det är viktigare med stabil alkalinitet än stabilt pH, enligt MIN tolkning o tro. Men faktiskt även erfarenhet, då jag kört stabilt KH, men inte stabilt pH, i 3 år med en vansinnig tillväxthastighet. 

 

Men, debatten kan fortgå här, det finns säkert olika uppfattningar om det här. 

 

 Intressant ämne. 

 

 

 

Bilden är mitt försök att förklara vad som händer med total halt samt relation mellan de olika ämnena vid olika pH.

 

/Jonas 

 

 

relationer TA:BA:KA:pH.pdf

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså stabilt ph har jag inte haft, åtminstone inte vad jag vet, men sedan Alkatronic började ge ph-mätningar har jag konstaterat att högre ph ger en enorm skillnad i tillväxt och förbrukning! Jag låg i lägre ph-spannet, ph pendlade då mellan ungefär 7,8 och 8, körde under en period co2-scrubber på skummaren vilket gav ph på ungefär 8,1-8,35 (om jag minns rätt, men cirkus dessa siffror), denna höjning av ph resulterade i att jag fick höja ballingen 30-40% för att hålla kh stabilt på samma nivåer.... 

Körde dock bara en påsa co2-scrubb då jag konstaterade att det skulle bli dyrt att köra med konstant och har sedan dess bytt balling så ph ligger lite bättre nu även utan co2-scrubb. 

Funderade faktiskt på att börja igen med co2-scrubb bara härromdagen då jag såg ett avsnitt på brs-tv om just detta :)

Mem jag ska först byta min dsb mot större refugium och se hur det påverkar ph innan jag gör slag i sak gällande co2-scrubb!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, MattiasN skrev:

Alltså stabilt ph har jag inte haft, åtminstone inte vad jag vet, men sedan Alkatronic började ge ph-mätningar har jag konstaterat att högre ph ger en enorm skillnad i tillväxt och förbrukning! Jag låg i lägre ph-spannet, ph pendlade då mellan ungefär 7,8 och 8, körde under en period co2-scrubber på skummaren vilket gav ph på ungefär 8,1-8,35 (om jag minns rätt, men cirkus dessa siffror), denna höjning av ph resulterade i att jag fick höja ballingen 30-40% för att hålla kh stabilt på samma nivåer.... 

Körde dock bara en påsa co2-scrubb då jag konstaterade att det skulle bli dyrt att köra med konstant och har sedan dess bytt balling så ph ligger lite bättre nu även utan co2-scrubb. 

Funderade faktiskt på att börja igen med co2-scrubb bara härromdagen då jag såg ett avsnitt på brs-tv om just detta :)

Mem jag ska först byta min dsb mot större refugium och se hur det påverkar ph innan jag gör slag i sak gällande co2-scrubb!

ja, att ett högt pH ökar på kalkbildningen är ju känt. Vill bara understryka att det man pratade om här var primärt inte det, utan just att jämnheten av pH var också viktigt. Men det tror alltså inte jag. Men däremot, med de dyngsvariationer som finns i pH (som jag alltså inte tror är ngt negativt ) , att höja hela kurvan, alltså baslinje, ja det höjer förstås kalkbildningshastigheten, både den spontana och den aktiva i korallen. Orsaken är 2, dels finns mer CO3 i vattnet som korallen kan använda o således ej behöver konvertera HCO3 till CO3, dels är den konvertering av HCO3 till CO3 som ändå sker, enklare för det går åt mindre energi att kasta ut en vätejon till ett vatten med högre pH. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...