Gå till innehåll

Dino?


Twik

Rekommenderade inlägg

1 minut sedan, nike83 skrev:

man måste kolla i mikroskop för att kunna avgöra vad det är. 

Oj. Det lät avancerat. Men då är det inte självklart att det är dinos iallafall... Är det dumt att vänta och se bara se hur det utvecklar sig?

Ska man försöka för hand, avlägsna alla tjocka algklumpar och skrubba rent stenar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Twik skrev:

Oj. Det lät avancerat. Men då är det inte självklart att det är dinos iallafall... Är det dumt att vänta och se bara se hur det utvecklar sig?

Ska man försöka för hand, avlägsna alla tjocka algklumpar och skrubba rent stenar?

 

kan lika väl vara cyano. finns många trådar om det på forumet :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Twik skrev:

Oj. Det lät avancerat. Men då är det inte självklart att det är dinos iallafall... Är det dumt att vänta och se bara se hur det utvecklar sig?

Ska man försöka för hand, avlägsna alla tjocka algklumpar och skrubba rent stenar?

Ditt är ganska nystartat va? 
Mitt är ca: 2 mån, har skrivit lite i min tråd om hur jag hanterar algerna: 

 

https://saltvattensguiden.se/topic/61666-johans-red-sea-reefer-xl525/page/5/

 

Ändrat av Jojo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Jojo skrev:

Ditt är ganska nystartat va? 
Mitt är ca: 2 mån, har skrivit lite i min tråd om hur jag hanterar algerna: 

 

https://saltvattensguiden.se/topic/61666-johans-red-sea-reefer-xl525/page/5/

 

Ja mitt är ca 1.5 månad så är rätt lika i fas då :) jag har kikat lite på din byggtråd med, ser bra ut. Får se hur jag gör. Jag har ett UVC som jag ska se om jag får igång med. Det ska kunna hjälpa mot viss dino.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

@Twik

Ett USB-mikroskopp x1000 från eBay för några hundringar är en bra investering. Spagetti = cyano = mörkläggning 72h. Korkskruvar = Spirulina = mörkläggning 72h. Linser = dinoflagellater = UVC och eventuellt väteperoxid 3% och 10 till 14 ml/100 l 1 till 4 ggr/dygn om det är riktigt tuffa arter som Amphidinum. Räkor tål inte väteperoxid. Dom tokdör...  Koraller och anemoner blir sura men klarar sig. "Problemlösare" som DinoX och Dinoxal  dödar dino och koraller lika bra enligt min erfarenhet... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, KMG skrev:

@Twik

Ett USB-mikroskopp x1000 från eBay för några hundringar är en bra investering. Spagetti = cyano = mörkläggning 72h. Korkskruvar = Spirulina = mörkläggning 72h. Linser = dinoflagellater = UVC och eventuellt väteperoxid 3% och 10 till 14 ml/100 l 1 till 4 ggr/dygn om det är riktigt tuffa arter som Amphidinum. Räkor tål inte väteperoxid. Dom tokdör...  Koraller och anemoner blir sura men klarar sig. "Problemlösare" som DinoX och Dinoxal  dödar dino och koraller lika bra enligt min erfarenhet... 

 

Tack ska kolla på det! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jag beställde 2 nummer av illustrerad vetenskap och fick ett wifi mikroskop 1000x på köpet, som visar bilden i mobilen. Inte lika praktisk som ett stationärt mikroskop men duger för stt identifiera Dino. 

Tror jag pröjsade 160 kr typ, och fick något att läsa på toa 😅👍

haha det låter ju "skit"bra! :D får kanske bli ett sånt

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...