Gå till innehåll

Hanna checker kyvetter blir dimmiga?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har problem med att det lägger sig belägg på insidan av mina kyvetter till min hanna checker.

 

Det blir liksom disigt inuti glaset som ett belägg.. har prövat å rengöra med citronsyra men det kommer tillbaka fort. 

 

Har testat att ha både med och utan osmosvatten men det kommer likväl tillbaka. 

 

Märkte det nu extra på sista ICP för när det är behållaren med rent akvarievatten som är dimmigt så ger checkern ett extra lågt värde som inte överrensstämmer med ICP testet. Om jag byter ut kyvetten mot en ny så får jag i princip spot on.

Någon annan som har varit med om detta? Vad har ni gjort för att kyvetterna skall få längre levetid? Eller det är inte lönt?

@jonasroman är detta inberäknat i mastertronic? Att det kan med tiden kan bli belägg osv på glaset och att det kan ge fel testsvar? Blir det då möjligt å byta ut provglasen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, Dimorb skrev:

Har problem med att det lägger sig belägg på insidan av mina kyvetter till min hanna checker.

 

Det blir liksom disigt inuti glaset som ett belägg.. har prövat å rengöra med citronsyra men det kommer tillbaka fort. 

 

Har testat att ha både med och utan osmosvatten men det kommer likväl tillbaka. 

 

Märkte det nu extra på sista ICP för när det är behållaren med rent akvarievatten som är dimmigt så ger checkern ett extra lågt värde som inte överrensstämmer med ICP testet. Om jag byter ut kyvetten mot en ny så får jag i princip spot on.

Någon annan som har varit med om detta? Vad har ni gjort för att kyvetterna skall få längre levetid? Eller det är inte lönt?

@jonasroman är detta inberäknat i mastertronic? Att det kan med tiden kan bli belägg osv på glaset och att det kan ge fel testsvar? Blir det då möjligt å byta ut provglasen?

I Mastertronic så kommer maskinen vara i princip okänslig för sådant då vi alltid startar en mätning med en ”nolla”, så det spelar faktiskt ingen roll om glaset skulle va smutsigt eller disigt. En av fördelarna är ju att i en maskin är glaset orört, så det står med exakt samma vinkel. Men, vi har ändå ett rengöringsprogram, ett vi kallar cleaning programme o ett vi kallar descaling. Man interagerar lite grann själv men det mesta gör maskinen. 

 

men på mkt lång sikt kanske man skall byta glasen, och allt sådant blir enkelt.

 

Mvh

Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, jonasroman skrev:

I Mastertronic så kommer maskinen vara i princip okänslig för sådant då vi alltid startar en mätning med en ”nolla”, så det spelar faktiskt ingen roll om glaset skulle va smutsigt eller disigt. En av fördelarna är ju att i en maskin är glaset orört, så det står med exakt samma vinkel. Men, vi har ändå ett rengöringsprogram, ett vi kallar cleaning programme o ett vi kallar descaling. Man interagerar lite grann själv men det mesta gör maskinen. 

 

men på mkt lång sikt kanske man skall byta glasen, och allt sådant blir enkelt.

 

Mvh

Jonas

 

 

Tack för svar. Något nytt om när den kan beställas från t.ex. dejong eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Dimorb skrev:

Tack för svar. Något nytt om när den kan beställas från t.ex. dejong eller liknande?

inget jag har riktigt kontroll eller koll på men jag tror den går att beställa redan nu, då FT hade förbeställningar redan för 1 månad sen, o nu är den ju klar o skall bara logistiskt börja monteras o skeppas ut. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, nike83 skrev:

vilken checker gäller detta? aldrig varit med om detta på fosfat eller fosfor.

Prövade å svara från telefonen men forumet tillät inte det så gör ett nytt försök från PC.

Jag glömde å skriva att jag normalt använder 2 provrör till å ta testet. Ett som bara innehåller akvarievatten och ett som är med akvarievatten som jag tillsätter pulver i. 

Jag gör så för att få god tid på mig att skaka röret, ta bort luftbubblor och torka det. När jag kör med ett rör hinner jag aldrig klart före timern slår av och jag må starta om.

 

Men till saken.. testade båda sätten nu och när jag gör på mitt vanliga sätt får jag 17-19 ppb. Upprepat testet 5-6 gånger och hamnar där hela tiden.

Testade också det andra sättet där man nollar med ett rör och tillsätter pulver i det röret och så skakar om och sätter tillbaka provröret. Får då 43 ppb. Tror ju själv att det beror på skit på glaset och massor med bubblor i röret men är inte helt säker på hur säker jag kan vara. Klarar inte av att göra hela min "process" när jag skall använda ett provrör. 

Det var en period där jag konstant fick mellan 7-15 ppb och så bytte jag ut det disiga röret (det som normalt bara har akvarievatten) mot ett nytt och därefter har värdena varierat och ändrat sig baserat på dosering av t.ex. rowaphos. 

Vad menar och rekommenderar ni att jag gör vidare?
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Dimorb skrev:

Prövade å svara från telefonen men forumet tillät inte det så gör ett nytt försök från PC.

Jag glömde å skriva att jag normalt använder 2 provrör till å ta testet. Ett som bara innehåller akvarievatten och ett som är med akvarievatten som jag tillsätter pulver i. 

Jag gör så för att få god tid på mig att skaka röret, ta bort luftbubblor och torka det. När jag kör med ett rör hinner jag aldrig klart före timern slår av och jag må starta om.

 

Men till saken.. testade båda sätten nu och när jag gör på mitt vanliga sätt får jag 17-19 ppb. Upprepat testet 5-6 gånger och hamnar där hela tiden.

Testade också det andra sättet där man nollar med ett rör och tillsätter pulver i det röret och så skakar om och sätter tillbaka provröret. Får då 43 ppb. Tror ju själv att det beror på skit på glaset och massor med bubblor i röret men är inte helt säker på hur säker jag kan vara. Klarar inte av att göra hela min "process" när jag skall använda ett provrör. 

Det var en period där jag konstant fick mellan 7-15 ppb och så bytte jag ut det disiga röret (det som normalt bara har akvarievatten) mot ett nytt och därefter har värdena varierat och ändrat sig baserat på dosering av t.ex. rowaphos. 

Vad menar och rekommenderar ni att jag gör vidare?
 

Vet inte om mina tips hjälper här. Men jag brukade få skyhöga mätvärden när jag gjorde mina första test med denna. Då brukade jag skaka kuvetten. 

Sen läste jag någonstans att man bara metodiskt ska vända den upp och sen ned, om och om igen. Efter den nya metoden fick jag återkommande samma resultat. 

 

Något jag normalt sett gör med alla mina kuvetter är att jag fyller dom till toppen med vanligt vatten efter att jag använt dom, och lagrar dom alltså sen med vatten i. Då blir det inga beläggningar. 

Hjälper kanske inte dig nu dock. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Vet inte om mina tips hjälper här. Men jag brukade få skyhöga mätvärden när jag gjorde mina första test med denna. Då brukade jag skaka kuvetten. 

Sen läste jag någonstans att man bara metodiskt ska vända den upp och sen ned, om och om igen. Efter den nya metoden fick jag återkommande samma resultat. 

 

Något jag normalt sett gör med alla mina kuvetter är att jag fyller dom till toppen med vanligt vatten efter att jag använt dom, och lagrar dom alltså sen med vatten i. Då blir det inga beläggningar. 

Hjälper kanske inte dig nu dock. 

Hej och tack för inspel.

Jag gör båda delarna i förhållande till lagring. 2 med vatten och 2 utan vatten. 

Jag har en process som jag har använt i många år nu och den har alltid fungerat till glasen har börjat å dimma igen. Kan inte helt förstå varför de gör det men det påverkar helt klart mätvärdet. 

Eller om det egentligen inte är glasen utan läsaren som har börjat bli gammal och bör bytas ut. 

Jag tar testet enligt följande.

Tar ut vatten i ett dl mått från akvariet.

Tar ut helt nytt osmosvatten i separat behållare.

Mäter upp 10 ml - som filtreras genom mikrofilter - före det fylls upp i provrören.

Tillsätter pulver i provrör #2.
Vänder på provrör nr 2 i exakt 1 minut.
Efter minuten doppas provrören i osmosvatten och torkas av på utsidan med en mjuk handduk.

Provrören vänds och vrids för att ta bort luftbubblor som har "satt sig".

Provrören torkas av med snusnäsduk.
Testet genomförs - jag gör alltid 4-6 mätningar med den korta varianten av avläsning.
Vänder på glasen var gång mellan tester.

Alltid samma sida fram i mätaren.


Hela processen tar cirka 5 minuter.

2 minuter är förberedelserna och de sista 3 är då jag tar testerna. Så cirka samma hanteringstid som när man tar den långa testen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Dimorb skrev:

Hej och tack för inspel.

Jag gör båda delarna i förhållande till lagring. 2 med vatten och 2 utan vatten. 

Jag har en process som jag har använt i många år nu och den har alltid fungerat till glasen har börjat å dimma igen. Kan inte helt förstå varför de gör det men det påverkar helt klart mätvärdet. 

Eller om det egentligen inte är glasen utan läsaren som har börjat bli gammal och bör bytas ut. 

Jag tar testet enligt följande.

Tar ut vatten i ett dl mått från akvariet.

Tar ut helt nytt osmosvatten i separat behållare.

Mäter upp 10 ml - som filtreras genom mikrofilter - före det fylls upp i provrören.

Tillsätter pulver i provrör #2.
Vänder på provrör nr 2 i exakt 1 minut.
Efter minuten doppas provrören i osmosvatten och torkas av på utsidan med en mjuk handduk.

Provrören vänds och vrids för att ta bort luftbubblor som har "satt sig".

Provrören torkas av med snusnäsduk.
Testet genomförs - jag gör alltid 4-6 mätningar med den korta varianten av avläsning.
Vänder på glasen var gång mellan tester.

Alltid samma sida fram i mätaren.


Hela processen tar cirka 5 minuter.

2 minuter är förberedelserna och de sista 3 är då jag tar testerna. Så cirka samma hanteringstid som när man tar den långa testen.

Ja du är helt klart mer ambitiös än vad jag är. 

Är inte säker på att jag hängde med på förutsättningarna med vilka glas som gav vilka resultat. Men har glasen dimmat igen borde det påverka de värden du får tillbaka, med tanke på hur mycket de trycker på att putsa kuvetten (utsidan). 

 

Är inte heller säker på om vi pratar om samma test, jag har ju Hanna Checker phosphorus ulr. 

 

Jag gör dessutom i ett enda provrör. Fyller upp med testvatten och rengör kuvetten noggrant innan jag börjar själva testet. Klipper upp pulverpåsen innan också såklart. 

All kontakt med röret därefter sker bara med en liten näsduk mellan mina fingrar och kuvetten 😊

När jag hällt i pulvret vänder jag dock kuvetten i 2 minuter, då det står så i anvisningarna. Men efter att maskinen visar add/press C2 så tar det 2 1/2 minuter, med att ta ut kuvetten, hälla i pulvret och vända i 2 minuter. 

Använder alltid timer under tiden 😅

 

Men metoden är nog inte det som är problemet här, eftersom den funkat för dig tidigare. 

Men om alla glas är dimmiga så kanske det kan vara värt att fixa nya och se om det hjälper?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Ja du är helt klart mer ambitiös än vad jag är. 

Är inte säker på att jag hängde med på förutsättningarna med vilka glas som gav vilka resultat. Men har glasen dimmat igen borde det påverka de värden du får tillbaka, med tanke på hur mycket de trycker på att putsa kuvetten (utsidan). 

 

Är inte heller säker på om vi pratar om samma test, jag har ju Hanna Checker phosphorus ulr. 

 

Jag gör dessutom i ett enda provrör. Fyller upp med testvatten och rengör kuvetten noggrant innan jag börjar själva testet. Klipper upp pulverpåsen innan också såklart. 

All kontakt med röret därefter sker bara med en liten näsduk mellan mina fingrar och kuvetten 😊

När jag hällt i pulvret vänder jag dock kuvetten i 2 minuter, då det står så i anvisningarna. Men efter att maskinen visar add/press C2 så tar det 2 1/2 minuter, med att ta ut kuvetten, hälla i pulvret och vända i 2 minuter. 

Använder alltid timer under tiden 😅

 

Men metoden är nog inte det som är problemet här, eftersom den funkat för dig tidigare. 

Men om alla glas är dimmiga så kanske det kan vara värt att fixa nya och se om det hjälper?

Tack för svar.

 

Jag använder alltid samma glas till de olika mätmetoderna och det är alltid glaset som bara har akvarievatten och aldrig pulver i sig som blir disigt och dimmigt. Denna sista har sett ok ut sista tiden så kanske vara något fel på det andra. Det är på insidan som det blir smutsigt. Ser egentligen ut som att det blir vattenfläckar på det när glaset torkar. 

 

Jag vill tro att om det glaset som skall vara "nolla" är disigt så kommer resultatet tillbaka lägre än vad som egentligen är reellt. Det är också det som är fallet när jag mäter och checkar upp emot ICP.

 

Jag pratar om fosfor ULR men jag skriver nog fosfat ibland för jag räknar bara om det. 

 

Skall beställa nya glas och står också på listan till mastertronic så ser vi vad det tar vägen. :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...