Gå till innehåll

Hur mäter ni när ni kallibrerar pumparna på Alkatronic


ronny h

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har alltid fått korrigera mina värden på Alkatronic varje gång jag blandat ny testlösning.

Därför tänkte att jag skulle försöka kalibrera pumparna lite noggrannare, jag har köpt en precisionsvåg som mäter ner till 0.1 gram,

så jag tänkte att det säkraste vore ju att mäta värdet med vågen. När jag kalibrerade C-pumpen 10 ml, visade vågen att det var 10.3 gram, 

mätglaset visade 10.8. Då testade jag med en av sprutorna jag använder till RedSea testerna, tog ut exakt 10 ml i sprutan, 

sprutade in det i provröret, det visade 10.5 ml, men vågen visade 10.0 gram.

När jag sen kalibrerade D-pumpen, visade provröret ungefär 16.8 ml och vågen visade 16.7 gram,

vilket ju är det samma då 16.8 ml är en uppskattning mellan 16.5 och 17.0 ml.

Är det bara jag som har kollat detta och kanske bara är jag som råkat ut för det?

 

Samtidigt undrar jag varför man visar PH värdet på inkommande vatten, det visar alltid 0.2 mindre än vad Apex visar, vilket kanske inte är 

så konstigt då Apex kalibreras med PH7 och PH10 och Alkatronic kalibreras med PH7 och PH4.

 

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I övrigt måste jag säga att Alkatronic är värd varenda krona, en helt suverän apparat som jag idag litar helt på, jämför värdet med det värde jag får på Hanna testern, varje lördag och hittills har dom varit inom +- 0.05. Det känns nästan som att det är ett måste för att få ett stabilt KH värde. Har haft min i snart 6 månader.

 

Ronny

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

@ronny h

Tror vägning inte blir bra i o m att du har faktorn salthalt med i bilden (olika densitet). Jag brukar köra x2 alltså 20 ml i lilla provröret och ta ett snittvärde. Samma för 50 ml. Behöver man nämna kapillärkraft och att läsa av i mitten "dalen" på siktlinjen samt ett vågrätt underlag? Ger 10% till 20% skillnad om man slarvar här upptäckte jag. Upprepar det ett par gånger för att säkra. Man kanske skulle skaffa sig kalibrerade mätglas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det jag reagerade på som du sa, att en faktor är salthalten, men då borde det väga mer, inte mindre. Har varit väldigt noga med att läsa av "dalen" väldigt noga.

Men som du säger. det är kanske bättre att mäta dubbla mängden och dela den med 2.

Har testat det nu och det verkar fungera bättre, nu slipper jag kompensera.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej,

Nu behöver jag inte korrigera i Alkatronic längre.

Köpte en ny flaska reagens till min Hanna Checker och den visar 0.4 högre KH än förra flaskan.

Så mitt problem med att korrigera varje gång jag blandat ny reagens till Alkatronic beror förmodligen på att 

Hanna Checker visar felaktig värde.

Har idag kallibrerat allt på Alkatronic, blandat ny reagens och då visade Alkatronic 7.95 KH och Salifert visar 8.0 KH så det ser bra ut.

Hanna som jag trodde skulle visa bra värde, visar 8.4 KH.

Jag utgår från att Alkatronic och Salifert är de som visar rätt, så hädanefter kommer jag att jämföra Alkatronic mot Salifert.

 

MVH

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Glömde en sak som jag upptäckte idag,

Om ni väljer "Export all Data" exporteras all historik till en fil, jättebra.

Om ni väljer "Clear Data" trodde jag den skulle radera historiken, men det gjorde den inte, den raderade inställningarna.

Kanske kan vara bra att veta.

 

MVH

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, ronny h skrev:

Hej igen,

Glömde en sak som jag upptäckte idag,

Om ni väljer "Export all Data" exporteras all historik till en fil, jättebra.

Om ni väljer "Clear Data" trodde jag den skulle radera historiken, men det gjorde den inte, den raderade inställningarna.

Kanske kan vara bra att veta.

 

MVH

Ronny

 

@jonasroman

Det var ingen bra benämning. CLEAR DATA borde heta RESET SETTINGS eller liknande. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-12-05 at 17:29, ronny h skrev:

Jag har alltid fått korrigera mina värden på Alkatronic varje gång jag blandat ny testlösning.

 

Detta kanske är ett icke-problem numera, men tänkte ändå dela med mig av det jag lyckats läsa mig till (som också fungerar för mig, du kanske ändå gör samma sak?) 

 

När jag blandar ny reagens så låter jag alltid nytappat osmosvatten stå över natten, för att få rumstemperatur. Detta för att, om jag förstått det rätt, kallt vatten innehåller mer gas än "ljummet" vatten. Mäter du upp exakt en liter kallt vatten kommer denna volym dagen efter vara ca 5 ml mindre. 

Jag vet inte varför, men även när du blandat osmosvatten med kh-vätskan kan det vara bra att låta det stå över natten, för att mixen ska stabilisera sig. 

 

Återigen, inte mina egna råd eller att jag i övrigt kan argumentera för varför, men det har iaf funkat bra för mig när jag behövt byta reagens. 

 

Om dina pumpar är felaktigt kalibrerade borde de ju liksom visa samma felaktiga värde så länge reagensen är blandad på samma sätt 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske du har rätt i, skall kontrollera det nästa gång jag blandar, fast jag väger mitt med en precisionsvåg och luft lär inte väga något.

När jag kontrollerar hur mycket vätska pump C ger, första gången visar röret 11 ml, om jag kör en gång till utan att tömma röret, visar den 20 ml, så skalan på mätglaset

är inte rätt, men det verkar bli rätt om jag kalibrerar 2 x 10 ml och sen delar det som Per-Anders föreslog. Att jag tidigare fick korrigera tror jag beror på att Hanna KH Checkern, inte visade rätt värde, när jag kontrollerar med Salifert som Jonas faktiskt talar om, så fungerar det bra, man skall ju lyssna på dom som vet hur det fungerar, men dessvärre gör man inte alltid så, men man lär av sin misstag. Hanna KH Checkern kommer att åka ut. Det är nog inget fel på själva checker den repeterar väldigt bra och jag tror inte det beror på handhavandefel, utan tror det beror på att reagensen skiljer mellan flaskorna.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...