Gå till innehåll

Kar i kallt garage


Kimpos

Rekommenderade inlägg

Jag är grymt sugen på att dra igång ett saltkar igen, men då sambon är av en annan mening funderar jag på att ha det i garaget. Enda rummet hon inte bryr sig om, Det är inte riktigt så hemskt som det låter - det ligger i direktanslutning till huset och har fördelar så som vatten och golvbrunn. Den stora nackdelen är att jag inte har någon värme där. Det är isolerat, men ingen värme. På vintern blir det ofta runt 15 grader och som kallas 10-12. 

Hur skulle de kallaste dagarna påverka temperaturen i karet och hur gardera man sig emot för kraftiga drops i temp?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om rummet är isolerat så kommer temperaturen i rummet stiga när akvariet är igång, hur mycket är lite svårt att säga dock. Du behöver antagligen ha en doppvärmare i akvariet. Sedan får du göra ett val:

 

Ska du isolera akvariet så att det håller en avsevärt högre temperatur än rummet? Eller ska du låta akvariet värma rummet tills det fungerar väl ändå. Jag skulle säga att desto mindre akvariet desto mer vits är det att isolera det, sätta frigolitskivor på botten, baksida och kortsidorna eventuellt och använda täckglas på akvariet. Är det ett stort akvarium, 500 liter och uppåt kanske du kan använda akvariet som en rumsvärmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror väl också på hur stort utrymmet är, tänker att ju större kar i mindre utrymme desto lättare kommer karet värma utrymmet det står i. Du kanske kan avgränsa genom att smälla upp nån vägg? Ett avgränsat akvarierum! :)

Kör t5 eller ännu hellre mh som belysning så får du hjälp med tempen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-12-08 at 22:15, mikoto skrev:

Om rummet är isolerat så kommer temperaturen i rummet stiga när akvariet är igång, hur mycket är lite svårt att säga dock. Du behöver antagligen ha en doppvärmare i akvariet. Sedan får du göra ett val:

 

Ska du isolera akvariet så att det håller en avsevärt högre temperatur än rummet? Eller ska du låta akvariet värma rummet tills det fungerar väl ändå. Jag skulle säga att desto mindre akvariet desto mer vits är det att isolera det, sätta frigolitskivor på botten, baksida och kortsidorna eventuellt och använda täckglas på akvariet. Är det ett stort akvarium, 500 liter och uppåt kanske du kan använda akvariet som en rumsvärmare.

 

1 timme sedan, Jois skrev:

Kör, bara kör! 

Gör som @mikotosäger.

Skulle gärna haft ett kar i mitt garage också. Kanske tom i badrummet. Jag är så sjukt rädd för vattenskador i huset (japp, jag är nojig). :)

Tack för inputs! Jag har haft 500l tidigare och för min del var det för stort. Vill troligen ha större än 50 men mindre än 150. Kanske två clowner i en euphyllia-garden. Relativt grunt kar. Så med tanke på att jag inte tänkt värma upp garaget med karet tror jag snarare på ett mindre akvarium med "överdimensionerad" värmare. Som orkar kräma på för att täcka värmesvinnet. Helst o-isolerat framifrån och från sidorna, men absolut med täckglas om det är det som krävs. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej, jag har själv mitt akvarie i garaget då det inte fanns nån bra plats inne i huset för 1200L.

Tänk på att om du inte har täckglas så kan det blir mögel i taket, jag målade med våtrums färg. Trätak, och gips väggar.

På sommaren kan det behövas AC.

På vintern vid eventuella strömavbrott så har jag ett elverk som ger ren sinus.

Och en simpal t2 som skickar sms vid strömavbrott.

900w doppvärmare. Har klarat mig hittills, var -5 häromdagen ute. Inne kanske 10 plus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Det har bara gått ett år (drygt) sedan jag ställde frågan men nu är det nog nära. Det lutar åt ca 100 liter och det lutar åt att ha det i garaget. Fortfarande lite nojig över temperatur och temperatursvängningar men får väl se hur det ligger till medan det cyklas. Tänker att jag borde se ganska snabbt om jag klarar ha temperaturen på en någorlunda stabil nivå, men om någon sitter på mer tips är det välkommet! :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag vet att det helt klart är möjligt. Har en polare som har gjort just detta, av samma skäl som dig, men vet inte detaljerna för det. Du ska kunna låta ditt AB betala elkostnaden som du nämner, men är inte hundra procent säker på det, så kolla på det med någon som är bevisat kunnig inom ämnet. Men kan iaf rekommendera dig att se till så att det är bra isolerat i garaget, med fönster och dörrar o allting, annars blir uppvärmningen svindyr och wastear mycket onödig el. Jag bytte nyligen ut min garageport till en från nordicdoor.se och ser faktiskt skillnad i elpris, då det krävs mindre att hålla det uppvärmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...