Gå till innehåll

genicanthus melanospilos-betende och avföring


OR20

Rekommenderade inlägg

Jag har två kejsare i mitt kar, en hane (15 cm) och en hona (6cm). Hanen har under en längre tid simmat konstigt. Han har simmat med huvudet mot ytan hela tiden oavsett vart i karet han befunnit sig. Alla andra fiskar har agerat normalt. Han simmade dock normalt vid utfodring och har varit väldigt glupsk och jagat alla typer av mat i karet. Ingen av de andra fiskar beter sig konstigt. För ca fyra veckor sedan började jag att dosera Thera-P från Microbe-Lift för att se om detta skulle avhjälpa detta. Det har gjort det och han simmar nu normalt. Nu såg jag dock att kejsaren hade en sträng med avföring hängande och att den var "luddig". Hade det varit någon av de andra fiskarna så hade jag inte reflekterat över det men givet att det varit "problem" med honom tidigare så började jag att fundera. Avföringen föll av honom  efter någon minut släpte honom och föll till botten. Jag fiskade upp den och tog ett par foton 60x förstoring. Jag tycker att det ser ut som alger men ville dbl kolla om någon annan vet vad detta är? Jag funderade på om det kunde vara mask men tycker inte att jag kan se några sådana bland trådarna.

S20201211_0001.jpg

S20201211_0003.jpg

unnamed.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Honan lever och mår väl. Hon har tom blivit lite av en bully vid matdags och fightas på bra med kirurgfiskarna. Hon tom trycker undan dem med stjärten om de inte passar sig….. hanen däremot dog efter ca 6 månader efter att jag postade detta. Han hade som sagt problem med att simma och trots att jag medicinerade med två olika preparat från Munster, kommer inte ihåg vad de hette men kan kolla upp det, blev det inte bättre. Jag valde efter att han låg på botten under sin sovkorall och bara kom ut för mat eller när jag rörde om i karet att avliva honom. Alltid tråkigt att behöva göra men de ska inte behöva lida tycker jag. Har du problem med en själv? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...