Gå till innehåll

Buffra Mg


Jojo

Rekommenderade inlägg

Behöver lite hjälp med detta: Jag har en hink magnesiumklorid-hexahydrat och tänkte buffra upp mitt mg från 1100 till 1350.

Receptet på balling har jag via Oceanakvarium där saltet är inköpt.

Men vid buffring är det väl andra blandningsförhållanden som gäller? 

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Jojo skrev:

Behöver lite hjälp med detta: Jag har en hink magnesiumklorid-hexahydrat och tänkte buffra upp mitt mg från 1100 till 1350.

Receptet på balling har jag via Oceanakvarium där saltet är inköpt.

Men vid buffring är det väl andra blandningsförhållanden som gäller? 

Tack på förhand!

Fortfarande oklart efter sökningar...den här länken funkar inte för mig... Vattenbytesvattenkalkylator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-05-05 at 21:33, petnym skrev:

Har fixat en ny bättre Balling-kalkulator... (Fixat ett räkefel för Na2CO3) samt lagt till möjligheten att räkna dosering från stamlösningar...

 

Balling-v1.1-nytt.jpg.5af1c86f6a9723e6165127a507312c97.jpg

Balling-Calc-v.1.1.xlsx 20 kB · 4 nedladdningar

I denna tror jag du skall kunna mata in antal liter i ditt system, ditt nuvarande värde samt ditt målvärde. Du kan då också välja vilken typ av tillsats du vill använda dig av (ex pulver eller flytande av något specifikt märke). 

 

Därefter får du upp hur många gram (i löst vatten) som du behöver tillsätta, samt (tror jag) dosering över spridda dagar. 

 

Vet inte om det svarar på din fråga 😊

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

I denna tror jag du skall kunna mata in antal liter i ditt system, ditt nuvarande värde samt ditt målvärde. Du kan då också välja vilken typ av tillsats du vill använda dig av (ex pulver eller flytande av något specifikt märke). 

 

Därefter får du upp hur många gram (i löst vatten) som du behöver tillsätta, samt (tror jag) dosering över spridda dagar. 

 

Vet inte om det svarar på din fråga 😊


Perfekt, tack!! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt AquaCalculator får jag fram detta för att höja Mg från 1100-1350mg/l. 

Jag ska alltså tillsätta ca: 157g Mg om dagen i 6 dagar för att höja 250mg/l. Alltså totalt 942g magnesiumklorid. 


På min Mg hink står det att 16g höjer med 30mg/l. Det skulle innebära att totalt 469g skulle räcka för att höja 250mg/l.  
 

Hur kan det skilja sig? Mg som Mg eller? 

A86ED582-21BD-4078-B156-EA508E7339DD.jpeg

Ändrat av Jojo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man gör det enklare och tar det med huvudräkning så behövs det för att ge 30 mg/l ungefär 8 x mer magnesiumklorid = 240 mg/l. Det blir 24g Magnesiumklorid hexahydrat för att höja 100 liter vatten med 30 mg/l. Och mer bör man ju inte dosera varje gång för att inte chocka korallerna. Häll detta i överrinningsfacket eller i första facket i sumpen så att det är utblandat innan det kommer i akvariet. Och vänta minst 8 timmar innan nästa dos.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, stigigemla skrev:

Om man gör det enklare och tar det med huvudräkning så behövs det för att ge 30 mg/l ungefär 8 x mer magnesiumklorid = 240 mg/l. Det blir 24g Magnesiumklorid hexahydrat för att höja 100 liter vatten med 30 mg/l. Och mer bör man ju inte dosera varje gång för att inte chocka korallerna. Häll detta i överrinningsfacket eller i första facket i sumpen så att det är utblandat innan det kommer i akvariet. Och vänta minst 8 timmar innan nästa dos.

Tack! Då stämmer det med 900g i mina 450l vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, nike83 skrev:

ett Alternativ är att kolla i Jonas Romans excel som han la upp för några veckor sedan.

 

det ser ut som att du ska dosera 100ml som ger ökning på 33ppm i ditt kar.

Får leta upp den. 

Ok 100ml vatten. Men med hur många gram Mg? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Vilken visade fel resultat? 

 

Om jag förstår denna rätt så visar den att om man blandar 942g Mg i 2l vatten och doserar 1dl åt gången 20ggr (2l) så har man tillsatt 670,6ppm. Inte 250ppm som i den andra räknaren och som stigs huvudräkningsexempel. Kanske tolkar denna fel?

image.png.ff863d95567af956a35a6cbd0e85218f.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...