Gå till innehåll

Black ich?


Twik

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Ser att ingen har svarat på din fråga så jag ska försöka hjälpa dig dock är jag själv novis på black ich men har den senaste veckan trålat internet om allt om denna sjukdom/ mask.

 

Det ser ut som att det är black ich som du säkert vet nu så är det en "worm" och skilljer sig en från white ich även om de delar samma namn förutom färgen.

 

Problemlösare:

  • PraziPro, eller annan produkt med Prazi som aktivämne kan vara lättare att få tag på tex  JBL Gyrodol 
  • Sötvattens dopp för att få bort den del från fiskan om den är besvärad av pickar och flämtar ( dock är detta bara en tillfällig lösning och inte permanent)
  • Hyposolinitet ( 1.009 SG): i minst 10 dagar ska döda dem dock finns det varierat resultat på nätet för det.
  • Formaline: detta rek. många som sista åtgärd då detta och giftigt och cancerframkallande (aktiva ämnet)

tänk på att inte köra preparat i ditt huvudkar.  Hoppas att det hjälper dig.

 

Det som jag själv försöker komma på bästa vägen för att behandla ryggradslösa djur som ev. kan bära på black ich.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, patrikk skrev:

Ser att ingen har svarat på din fråga så jag ska försöka hjälpa dig dock är jag själv novis på black ich men har den senaste veckan trålat internet om allt om denna sjukdom/ mask.

 

Det ser ut som att det är black ich som du säkert vet nu så är det en "worm" och skilljer sig en från white ich även om de delar samma namn förutom färgen.

 

Problemlösare:

  • PraziPro, eller annan produkt med Prazi som aktivämne kan vara lättare att få tag på tex  JBL Gyrodol 
  • Sötvattens dopp för att få bort den del från fiskan om den är besvärad av pickar och flämtar ( dock är detta bara en tillfällig lösning och inte permanent)
  • Hyposolinitet ( 1.009 SG): i minst 10 dagar ska döda dem dock finns det varierat resultat på nätet för det.
  • Formaline: detta rek. många som sista åtgärd då detta och giftigt och cancerframkallande (aktiva ämnet)

tänk på att inte köra preparat i ditt huvudkar.  Hoppas att det hjälper dig.

 

Det som jag själv försöker komma på bästa vägen för att behandla ryggradslösa djur som ev. kan bära på black ich.

 

Tack, ja jag kör just nu den i karantänkar med JBL Gyrodol. Tyvärr blev den nästan ihjälstressad när jag skulle fånga in den... Men nu verkar prickarna i princip vara borta och den äter lite grann i karet så den borde klara sig förhoppningsvis....Ska köra en omgång till om några dagar innan den får flytta tillbaka. 

 

Min stora fundering är dock på hur man gör i visningskaret om maskarna finns kvar där och smittar igen när kirurgen kommer tillbaka...Kommer nog inte ge mig på att fånga in den igen. 

 

Jag har läst lite att PraziPro ska gå att använda i visningskaret och att lägre djur klarar sig, dock verkar man bara kunna beställa den från USA. Det är också lite konstigt för den innehåller som jag förstår det också Praziquantel precis som Gyrodol (men kanske i en lägre mer skonsam dos då? )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också JBL variant men eftersom jag har  ryggradslösa djur i QT så beställde jag PraziPro med så kan jag behandla alla samtidigt. Men kommer nog ändå att köra en TTM lite variant med innan de flyttas över till DT. Jag beställde mitt via tyska eBay som i simtur beställer det från USA så lång leveranstid men slipper 1000kr i frakt från usa (eBay.com)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-12-23 at 01:36, patrikk skrev:

Jag har också JBL variant men eftersom jag har  ryggradslösa djur i QT så beställde jag PraziPro med så kan jag behandla alla samtidigt. Men kommer nog ändå att köra en TTM lite variant med innan de flyttas över till DT. Jag beställde mitt via tyska eBay som i simtur beställer det från USA så lång leveranstid men slipper 1000kr i frakt från usa (eBay.com)

 

Okej! Bra tips med tyska ebay. Min Doris verkar blivit frisk nu och ska få flytta tillbaka. Om hon får det igen blir det nog att beställa Prazipro och köra det i DT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...