Gå till innehåll

Sökes:kalkmixer


Elin.I.

Rekommenderade inlägg

Då jag numera bara kör Ballingmetoden så har jag ingen användning för min kalkreaktor. Det känns lite overkill att ha den på mitt 60l fragkar. Det är en Deltec KM500 och klarar att producera upp till 7l mättat kalkvattenlösning per timme enligt tillverkaren. Dessvärre så är motorn trasig (går att köpa reservdelar från tillverkaren). Jag har haft den med en Kamoer X1 doserpump som styrs via en app till mobiltelefonen. Jag passar på att sälja reaktorn och doserpumpen som ett packet.

 

Pris 600 kr

kalkreaktor 3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! 

Tack för svar. Jag har fått tag på en kalkvatten mixer som borde funka för mig. Den har dock ingen motor som rör upp kalket utan detta sker mekaniskt när ATOn fyller på vattnet via reaktorn. Vet inte hur bra det kommer att funka. Återkommer annars Kan du kolla upp vad en ny motor skulle gå på om det finns att gå tag på? 

Mvh Elin 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Elin,

man kan köpa reservdelar hos bl.a. Mrutzek i Tyskland (de skickar till Sverige). När jag kollade nu så ligger en ny motor på 45 eur https://www.shop-meeresaquaristik.de/Kalkwasser/Kalkwasser-Stirrers/Deltec-Motor-for-Kalkwasser-stirrer-KM-500-87104000::18221.html . Jag såg också att en ny Deltec KM500 ligger på 340 eur men den här är ju trasig och har varit med ett tag.  Jag kommer inte ihåg vad doserpumpen kostaden men vill minnas att den låg på cirka 1000kr. 

 

Det fungerar säkert jättebra med den du köpt, ett råd är att du tänker till lite kring hur snabbt pumpen fyller på så att du inte får med rent kalciumhydroxid i karet. Sedan skulle jag också fundera lite kring hur man hanterar att det avdustar olika mycker under sommaren och vintern vilket kommer att påverka hur mycket kalcium och Alkalinitet du tillsätter. 

 

 

Mvh

Sven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Man använder båda två samtidigt. Man kan beskriva det som att vatten avdunstar som vanligt. Doserpumpen drar vatten från din sötvattenstank och pumpar den genom din kalkmixer med ett visst antal ml per minut eller timme. Detta är mindre än vad som avdunstar (skulle det vara så att du behöver få i mer alkalinitet och kalcium så måste du antingen öka avdunstningen eller komplettera med andra tillsatsmetoder). Skillnaden mellan det som avdunstat och det som tillsatts via doserpumpen tar sedan ATO omhand om och du har en balans. Fördelen är att du vet hur mycket alkalinitet och kalcium du tillsätter varje timme då detta styrs av mängden genom doserpumpen (1.7gr kalciumhydroxid per liter vatten)

T.ex.

Kalkmixer & doserpump

Sommar:

120ml avdunstat vatten under en timme=>20 ml vatten som går genom kalkmixern under timmen och 100 ml vatten som ATO tillsätter

Vinter:

240ml avdunstat vatten under en timme=>20 ml vatten som går genom kalkmixern under timmen och 220 ml vatten som ATO tillsätter

 

ATO direkt in i reaktorn

Sommar:

120ml avdunstat vatten under en timme=> 120 ml vatten som ATO tillsätter med kalciumhydroxide per timme

Vinter:

240ml avdunstat vatten under en timme=> 240 ml vatten som ATO tillsätter med kalciumhydroxide per timme

 

Du kan dock hantera detta genom att försöka anpassa styrkan i din reaktor som drar från ATO så att den inte är så potent när mer vatten avdunstar. Så det går mycklet väl att använda den metod du har det kräver bara lite mer testande och justerande. Det man måste vara försiktig med är att man inte snabbt får i för mycket så att du chock höjer alkaliniteten eller PH. T.ex. om du gör ett vattenbyte och ATO drar igång och pumpar i ett par liter vatten medans ju jobbar eller den går sönder och står på. Allt det här går dock att hantera med mer arbete och att man är lite försiktig samt sätter dit ett par "failsafes" 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag vill köra med kalkmixer främst för att få upp PH värdet. Alkaniteten kontrollerar min Alkatronic och sen doserar jag triton core 7.

Jag väntar den här kalkmixern i nästa vecka å om det inte funkar med den hör jag av mig! Mvh Elin 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer det säkert att göra! Själv använde jag det första gången i mitten av 90-talet så det har ju fungerat och funnits med ett tag.

 

Det finns en hel del bra youtube klipp om kalkvatten t.ex. BRS och J. Sprung (Reefs.com) går igenom fördelarna och riskerna samt hur ,man motverkar dessa.  

 

 

Lycka till!

Sven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

×
×
  • Skapa Ny...