Gå till innehåll

Första vita prick


Belunn

Rekommenderade inlägg

Har haft problem med akvariet varit för kallt. Legat på knappt 23 grader ibland neråt 22, har akvariet i källare och det har blivit kallare nu under vintern. Så jag la i en extra doppvärmare igår och nu är temperaturen uppe på 25. Perfekt tänkte jag men sen såg jag att två fiskar fått vita prick idag. Känns som att det beror på temperaturökningen, det är det enda som är ändrat senaste veckorna. Inget nytt ilagt. Bör jag stänga extra värmen igen eller ska jag ligga fast på 25 grader exakt nu? Har varken medecin eller uvc hemma så får försöka få tag på nåt imorgon...

Är det att få ut fiskarna till karantänakvarie som gäller nu för att inte tanken ska bli full med smitta? Känns hopplöst att fånga dem. Två sjuka fiskar och 4 symptomfria hittills.

Prickarna är många och små. Främst på fenorna men en del på kroppen också.

Bifogar bild, lite svårt att se men han har mycket prickar. Har en elddvärgkejsare med lite prickar också. Givetvis de två favoritfiskarna som drabbats 3f64b4c38dd58fcd7f87945013952f6a.jpg

 

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, Belunn skrev:

 

Har haft problem med akvariet varit för kallt. Legat på knappt 23 grader ibland neråt 22, har akvariet i källare och det har blivit kallare nu under vintern. Så jag la i en extra doppvärmare igår och nu är temperaturen uppe på 25. Perfekt tänkte jag men sen såg jag att två fiskar fått vita prick idag. Känns som att det beror på temperaturökningen, det är det enda som är ändrat senaste veckorna. Inget nytt ilagt. Bör jag stänga extra värmen igen eller ska jag ligga fast på 25 grader exakt nu? Har varken medecin eller uvc hemma så får försöka få tag på nåt imorgon...

Är det att få ut fiskarna till karantänakvarie som gäller nu för att inte tanken ska bli full med smitta? Känns hopplöst att fånga dem. Två sjuka fiskar och 4 symptomfria hittills.

Prickarna är många och små. Främst på fenorna men en del på kroppen också.

Bifogar bild, lite svårt att se men han har mycket prickar. Har en elddvärgkejsare med lite prickar också. Givetvis de två favoritfiskarna som drabbats emoji24.png3f64b4c38dd58fcd7f87945013952f6a.jpg

 

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

 

 

 

Fan va trist! Har ingen erfarenhet men är säker på att du kommer få bra hjälp av andra här. Lycka till och hoppas det löser sig snart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst lite i den fastnålade tråden om vita prick. Och det har ju skrivits en del i ämnet tidigare. Däremot verkar ju de flesta tycka att medecin aldrig är refsäker.
Någon som testat denna:
https://foretagsakvarium.se/product/polyplab-medic-30ml/?v=f003c44deab6

Ska ju vara både refsäker och lägre-djur-säker enligt beskrivningen. Kanske kunde vara värd att prova men samtidigt vill jag inte hälla i något som kan skada resten av akvariet.

Har beställt ett uvc som jag tänkte köra igång så fort som möjligt (hoppas på imorgon). Hoppas att det ska räcka.

Jag har försökt sno grabbens putsarräka också men han gömmer sig hela tiden. Sen är väl putsarräkans eventuella hjälp också lite omdiskuterad.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ich parasite has a living cycle and that can be accelerated in higher temperatures.

but that's not the problem here...the problem is you had this parasite before raising temperature in your tank.

 

As I see it you have two options...

 

1- use UV and feed heavy and hope for the best that fish immune system works (you will still have the Ich in your tank but under control if you succeed. it may come back again with added stress).

 

2- move all of your fish to a quarantine threat with copper for 30 days and leave your display tank empty of fish for 76 days to totally get rid of Ich...you need to quarantine every new comers after this if you plan to add more fish, corals and inverts. (30 days with copper for fish, 76 days in a fishless tank for corals and inverts).

 

good luck.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thanks for your answer @farham60. I have purchased a 25W UV and started this up yesterday. I have also ordered the medecine I mention in my previous post. My plan is to try this also in my display tank since it´s supposed to be reef safe and not harmful to other animals. I will start to try with your option 1 since I don´t have a good quarantine possibility right now. Also catching all the fish seems like a real big job 😓. Hope this will work out for now and maybe in the future I can make the step 2 some other time.

So far all the fishes are eating and swimming around like normal...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, Belunn said:

Thanks for your answer @farham60. I have purchased a 25W UV and started this up yesterday. I have also ordered the medecine I mention in my previous post. My plan is to try this also in my display tank since it´s supposed to be reef safe and not harmful to other animals. I will start to try with your option 1 since I don´t have a good quarantine possibility right now. Also catching all the fish seems like a real big job 😓. Hope this will work out for now and maybe in the future I can make the step 2 some other time.

So far all the fishes are eating and swimming around like normal...

Yes I understand, its a huge job. I once lost a lot of fish and had to do it so I know how hard is it.

even harder is when you do it from the beginning which I am doing now on my new tank. 

Hopefully you can manage to control it and don't lose those beautiful fish. 🤞

I don't think the medicine will do anything but try it ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Finns ju som sagt väldigt mycket skrivet i den fastnålade tråden redan men tänkte ändå att jag kan följa upp hur det gått för mig.

14dec - Fick prick, då var två fiskar drabbade.
16dec - Satte i 29w UVC 16 Flöde 5l/min ca.
18dec - Påbörjade medecin. Körde ungefär mitt emellan min och max dosering från bruksanvisning. Hade uvc samtidigt fast avstängt 1,5-2h efter varje medecineringstilfälle.
1jan - avslutade medecinering och påbörjat månadskol. Kör full tid uvc i huvudkaret fortfarande.

Prickarna har kommit och gått på i stort sett alla fiskar under tiden jag medecinerat. Min gula pincettfisk hade fortfarande lite prick kvar när jag slutade medicinera. Finns fortfarande någon misstänkt prick på pincettfisken men väldigt lite. Övriga fiskar har inget synligt. Jag är tveksam till om medicineringen hjälpt eller om det är uvc och fiskarnas immunförsvar som gjort nytta. Men visst det finns ju fortfarande tendenser till prick kvar så jag fortsätter att hålla koll. Vill helst slippa ta ut fiskarna.

Inget har dött vad jag kan se i karet. Alla fiskar koraller och lägre djur ser ut att må bra. Jag har iofs inga direkt känsliga koraller, en euphyllia och lite mjukisar. Eremiter eldräka och små sniglar och ormstjärnor känns opåverkade av medicinen också, var lite orolig för dem. Snarare har koraller och lägre djur blivit mycket piggare och frodigare vilket jag misstänker beror på temperaturökningen som var grundproblemet från början.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...