Gå till innehåll

Sakanas första kar efter 10 år!


Sakana

Rekommenderade inlägg

Hej Kim!

 

Eller hur! Bakterieblomningen är borta men inte algerna... snäckorna hjälper till och vissa delar är putsade men algerna växer snabbare än de äts 😅

Nu är mitt problem att de konsumerar alla nitrater... Men ingen invånare verkar lida av situation just nu, jag fortsätter mata på. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska ju igenom en ful fas 😊 du startade väl med mycket eller enbart död sten också väl? Då kan ju denna fas vara lite "grövre" - dock inget måste. 

Titta bara på respektabla Tidal Gardens som startat upp ett nytt kar, deras ugly phase var verkligen ugly 😅

 

Du kan ju öka på sniglar om du ser ett behov. Men försök motstå att slänga i för många, helt plötsligt går du ur den här fasen och då finns det inte mat för din stora städpatrull. De kan då dö, läcka näring ut i karet och vips är du då på väg in i en ny ful fas med algtillväxt som din döende städpatrull är accelerator till 😊

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Den fula fasen är inte så farlig faktiskt, inte lika mycket som på videon iaf! Jag tittar ofta på Tidal gardens, super bra videos!

Mina nuvarande problem är:

- Den röda monti caps skuggar sig självt och bleknar där det är skugga, resten av korallen mår bra, jag tror inte att det är något jag kan göra mycket åt. Den får anpassa sig till nya ljuset och växa i konsekvens.

- Den största eremiten dödade en snäcka och tog sitt hus idag... Var kan man hitta tomma hus? Jag vill inte att de 2 mindre ska göra samma sak. Jag visste att det kunde hända men jag trodde inte att det skulle ske såhär fort 😕 

 

Annars har jag beställt bland annat Tropic Marin All-for-reef från Drakfisken för 1,5 vecka sen, det var inte i lager men jag hoppas att det kommer snart, min KH+ kommer snart ta slut. Jag beställde också Ca test för att ha lite koll på det. Jag har inte riktigt sett korallerna växa sedan jag köpte dem... 

 

Voilà!

 

EDIT: Nu har den minsta eremiten tagit den storas tomma hus!

Ändrat av Sakana
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Sakana skrev:

Hej!

 

Den fula fasen är inte så farlig faktiskt, inte lika mycket som på videon iaf! Jag tittar ofta på Tidal gardens, super bra videos!

Mina nuvarande problem är:

- Den röda monti caps skuggar sig självt och bleknar där det är skugga, resten av korallen mår bra, jag tror inte att det är något jag kan göra mycket åt. Den får anpassa sig till nya ljuset och växa i konsekvens.

- Den största eremiten dödade en snäcka och tog sitt hus idag... Var kan man hitta tomma hus? Jag vill inte att de 2 mindre ska göra samma sak. Jag visste att det kunde hända men jag trodde inte att det skulle ske såhär fort 😕 

 

Annars har jag beställt bland annat Tropic Marin All-for-reef från Drakfisken för 1,5 vecka sen, det var inte i lager men jag hoppas att det kommer snart, min KH+ kommer snart ta slut. Jag beställde också Ca test för att ha lite koll på det. Jag har inte riktigt sett korallerna växa sedan jag köpte dem... 

 

Voilà!

 

EDIT: Nu har den minsta eremiten tagit den storas tomma hus!

Jag vet att företagsakvarium har tomma skal till försäljning, av just det syftet som du upplevt 😊 finns säkert hos andra återförsäljare också. 

https://foretagsakvarium.se/product/skal-till-eremitkrabbor-10-pack/?v=f003c44deab6

 

Skuggning är en utmaning när korallerna blir större eller växer "fel", särskilt om man har en enskild ljuskälla. Många med tungt belastade sps väljer ofta att komplettera belysningen för att kunna belysa korallerna från flera olika håll och på så vis minimera skuggiga partier. T5 brukar rekommenderas i det här syftet, då det ger en ljuskälla neråt som ett "skynke" typ, jämfört med leds som kommer från en centrerad punkt. 

Finns nu även populära led-bars som ger en liknande funktion. 

 

Ett annat alternativ är att trimma ner biten som växer över en annan del, men det är ju också egentligen bara att skjuta upp det oundvikliga för vissa koraller 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej alla!

 

Jag behöver lite hjälp, jag har bland annat lyckats stabilisera min alkalinitet/calcium genom att dosera Tropic Marin All-for-reef men mina nitrater och fosfater ökar inte (båda 0ppm enligt Salifert). Det har gått flera veckor nu och mina koraller börjar lida av situationen, framför allt mina sps som har tappat färg och blivit brunare. Min hystrix är dock mycket blek och har börjat få slime alger på sig, jag misstänker att den är död eller nästan död, den är inte helt vit dock så det kanske finns lite hopp. Lps:erna och mjukkorallerna inkl. zoas verkar må ganska bra förutom min fungia som är typ brun nu. 

 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, skummaren verkar nästan fungera för bra. Kan det vara hjälpsamt att köra skummarfritt några timmar per dygn alt. några dagar för att se hur det utvecklas?

Ingenting har riktigt vuxit, jag har inte mer cyano än förut men det verkar inte gå bort heller. Känslan av att göra allt fel är inte så kul...

 

Tack!

 

IMG_5997.jpeg.52931d57b69ec708588dcff0239e1dc6.jpeg

 

IMG_5995.jpeg.a48bd5e70077f15d93c3da58c5c97938.jpeg

Ändrat av Sakana
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

 

Jag har kollat videos om fosfat/nitrat dosering. Vilka produkter använder ni? Jag såg också att dino och inte cyano trivs bra i kar som har för lite näring... Jag har inte varit så orolig hittills och trodde att det skulle gå över och mina nivåer skulle öka igen men nu börjar det blir akut att göra något. 

Är det en bra idé att köpa kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat och blanda själv? Jag har svårt att hitta färdiga produkter här i Sverige...

 

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag lite nybörjare fortfarande på näringsvärdena men min erfarenhet är att vid låga näringsvärden så bleknar korallerna oftast, bruna blir de vid höga näringsvärden. Men vi får säkert någon mer persons åsikt där.

 

Om det är så att dina näringsvärden är för låga så är det ett enkelt problem att rätta till dock som tur är. 

 

Det är inte svårt att blanda själv, du kan köpa kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat här:

 

https://www.fiskfoder.se/product.html/kno3-kaliumnitrat-500-g

https://www.fiskfoder.se/product.html/kh2po4-kaliumdivatefosfat-100g

 

I den här tråden finns information om hur du blandar fosfatet: 

 

 

Här för nitrat:

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Daniel! 

 

För att vara exakt, vissa koraller har blivit både brunare och blekare, de har men andra ord tappat sina fina färger och blivit ljusbruna. Jag har testat många gånger under flera veckor och resultatet är alltid detsamma, 0ppm på både nitrat och fosfat eller iaf väldigt lågt.

 

Vad tycker du om att inte köra skummaren 24/7 och se om något ändras?

 

Tack!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig har för låg näring gjort korallerna tappa färgen kraftigt, bruna koraller har blivit vita med lysande pigment bara. Men jag måste erkänna att jag mäter väldigt få värden och det ganska slarvigt så exakt orsak har inte fastställts.

 

Skummaren i ditt akvarium är inte prylen som skiljer på liv och död i akvariet. Du kan ju testa stänga av den i en vecka och se om något ändrar sig, det är nog inget som tar skada av det och efter en vecka borde du se skillnad om det ens blir någon. Förbättringar sker oftast väldigt långsamt så man får ha lite is i magen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren rensar nog ut det lilla skit som produceras (de flesta om inte alla skummare är overkill till ett litet kar som detta). Jag skulle stänga av den om jag vore du till att börja med och mata lite extra. Beställa pulver att blanda ihop tillsatser av näringsämnen går att beställa in så att du är redo att dosera ifall det inte bättrar sig. Men jag skulle avvakta att dosera det då det inte krävs mycket för att det ska tippa över i ett nano (beror iofs på hur mycket du späder ut det så här går det att göra en avvägning). Jag tror dock att du filtrerar för kraftigt just nu och får du bort det ur ekvationen så finns en chans att det ordnar upp sig utan att du behöver dosera något extra. 

 

Du kan även hjälpa korallerna i detta läge genom att köpa aminosyror/ korallfoder så de får i sig något under den hårda perioden innan näringen är på banan igen. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, kaptenen said:

Skummaren rensar nog ut det lilla skit som produceras (de flesta om inte alla skummare är overkill till ett litet kar som detta). Jag skulle stänga av den om jag vore du till att börja med och mata lite extra. Beställa pulver att blanda ihop tillsatser av näringsämnen går att beställa in så att du är redo att dosera ifall det inte bättrar sig. Men jag skulle avvakta att dosera det då det inte krävs mycket för att det ska tippa över i ett nano (beror iofs på hur mycket du späder ut det så här går det att göra en avvägning). Jag tror dock att du filtrerar för kraftigt just nu och får du bort det ur ekvationen så finns en chans att det ordnar upp sig utan att du behöver dosera något extra. 

 

Du kan även hjälpa korallerna i detta läge genom att köpa aminosyror/ korallfoder så de får i sig något under den hårda perioden innan näringen är på banan igen. 

Jag håller med; börja med att minska skumningen och öka matningen. Jag tycker bara att man ska dosera nitrat ELLER fosfat om man har en obalans mellan dem. Korallerna behöver mer än bara nitrat och fosfat, så dosering kan inte ersätta matning.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla,

 

Jag behöver lite hjälp fortfarande. Det har gått sämre de senaste dagarna trotts att jag har försökt följa era råd. Jag bifogar några bilder för att kunna identifiera problemet. Vad är det? Cyano, dino, diatom?

Det är rött/brunt och har bubblor. Jag blir mycket frustrerad... 

 

Tack för hjälpen!

 

IMG_6064.jpeg.21910d376ce8b68583d9eda94faddf27.jpegIMG_6063.jpeg.4bdacd9edd493da05fb74a8d83e07a52.jpegIMG_6062.jpeg.8c751019bf55432e7d154cabe67fc2ef.jpegIMG_6061.jpeg.043e42d2199bf5c6694fcc135fb2e493.jpegIMG_6060.jpeg.c5680f0b4f400b6864b8c42cec910a85.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som cyano. Jag skulle försöka få igång näringsvärdena och verkar som att du ev. får behöva dosera lite näring. Beställde du hem det? Stängde du av skummaren och började mata mer?

 

Jag skulle redan nu om jag vore du börja störa sandbädden och blåsa på stenen dagligen så att det inte får fäste mer. Går att ta ett litet innerfilter eller sätta filtervadd under streamer eller dylikt för att sedan fånga upp allting ur vattenkolumnen. Inga vattenbyten just nu för då kan det bli värre.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robin, jag har beställt hem och förberett två flaskor med nitrat och fosfat och doserade lite i helgen för att se om det skulle synas på test och det syns, fast försvinner rätt snabbt.

Jag har stängt av skummaren under dagarna så länge, och höjt den så pass i karet att den inte riktigt skummar ut nånting på natten men ändå hjälper till att syrsätta ordentligt karet. 

Jag hade för idé att blåsa upp allt och sätta på mitt filter med vadd men såklart dog det och jag hinner inte riktigt köpa en ny nu... Jag försökte istället fästa en tandborste på min hävert och sätta vadd i själva röret men det gick inte så bra så jag gav upp. 

Jag läser överallt att cyanos dyker upp när man har för mycket näring. Nu att jag har doserat lite, matat ännu mer och stängt av skummaren har det exploderat. Kan inte det vara så att jag faktiskt har ganska höga näringsnivåer från början men att cyanos äter upp allt? Jag måste erkänna att jag är lite förvirrad och motivationsnivån är inte på topp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt!

 

Jag tycker det snarare ser ut som dinos. Dinos tar lätt över om näringsvärdena är låga/nollade, särskilt i nya kar där mikrofaunan och bakterierna inte hunnit etablera sig ännu. Jag fick själv en blomning i mitt ganska nystartade kar och har inte riktigt kommit i mål, men har lyckats trycka tillbaka det rejält till ett par envisa fläckar i bägge hörnen. Det jag gjorde för att angripa dinoflagellaterna var att höja NO2 till 10-15 och PO4 till ca 0,10, störa och blåsa upp dem minst en gång om dagen, köra UV-C 24/7 med skumning och aktivt kol för att fånga upp cellerna som UV-C:n dödat (vissa sorter är riktigt giftiga!) samt att dosera bakteriekulturer som konkurrens. UV-C är effektivt på vissa sorter, och inte den jag har (Amphidinium), men jag hade det hemma och kör det proaktivt utifall det åtminstone hjälper i någon utsträckning.

 

Mitt första tips är dock att du skaffar något enkelt mikroskåp som kan förstora uppemot 1000x för att försöka identifiera vad det är. Jag hittade ett på Kjell & co som funkade dugligt för ett par hundralappar. Sen har Reef2reef har ett par väldigt utförliga trådar kring hur man angriper dinos på bästa sätt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter från cyano är att det kommer när något av antingen nitrat eller fosfat är ur obalans eller nollat. Exempelvis lågt fosfat högt nitrat eller vice versa, eller noll av båda. Detta är förhållande som på något vis gynnar cyanobakterier och även dinoflagellater så att de kan få ett övertag i konkurrensen om utrymmet från övriga mikroorganismer. Det är då de börjar bilda de biologiska mattorna som vi ser med blotta ögat och retar oss på och som även till slut kan störa övrigt liv i akvariet. Cyano kan vi inte säkerställa egentligen att det är om man inte granskar i mikroskop, precis som Karl är inne på, för att urskilja att det faktiskt är detta. Det som antyder att det är cyano är den röda färgen men cyano kan även vara grön. Dinos är oftast brundassig men kan ha röda nyanser vilket skapar i vissa fall gråzoner. Man kan även ha en kombination av båda vilket är mindre roligt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär såg det ut i min tank också när det var ett par tre månader gammalt. Jag tog bort så mycket jag kunde mekaniskt och satt lugnt i båten. Det försvann efter ett tag. Kan ha varit en kombo av algätare i form av turbos, eremiter, borrar, en kirurg och en algblenny, att jag tog bort det mekaniskt samt att karet mognade. Om jag var du skulle jag ha tålamod och låta karet mogna utan stress. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med @Jojo och flera av övriga. Det gäller att inte försöka hitta quick fixes här, tålamod och uthållighet typ 😊

 

Cyano kan man få vid både nollade värden eller riktigt höga värden (men också allt däremellan). Cyano tror jag sägs få grogrund när den biologiska balansen i ett system rubbas. Du startade väl med död sten och levande sand? Vi har ju flera exempel bland akvarietrådarna där det initialt är en bakteriell kamp vid uppstarten - som kan vara lång när man startar med död sten. Det är lätt att systemet halkar till och hamnar i obalans. 

 

Jag hade satsat på att hålla no3 och po4 på en klart högre nivå, som jag skrev tidigare. Du har ju inga känsliga acroporor som skulle må dåligt av tex 25 ppm no3 och 0,1 ppm po4. Detta innebär dock att du skakar till balansen systemet igen, och kan få en motreaktion. Men du har därefter ett bättre utgångsläge att vinna kampen 😊

 

Stör cyanon, rör runt i sanden, blås av stenen. Men skumma samtidigt och ordentligt. Du vill ju få bort det ur vattenkolumnen. 

Du kan hjälpa till extra genom att dosera bra bakteriekultur som Microbacter 7 eller special blend. 

Ett mikroskop kan klart hjälpa dig sen för att finjustera kampen. 

Beroende på om det är cyano eller Dino så kan vissa andra metoder vara bättre och sämre. Men du behöver mikropskåp för att vara helt säker på vad du slåss emot. 

Uvc kan som sagt hjälpa genom att det sterilisera vissa organismer, som då inte kan föröka sig. 

 

Men, annars ser du bara till att få upp näringsämnen och ha tålamod. Du kanske förlorar några fraggar på resan men det hör tyvärr till. Förmodligen ropade du kanske hej innan du helt var över bron, så att säga. Ingen skam i det heller. Du är långt ifrån den första och definitivt inte den sista. Men det är här tålamodet i denna hobby kommer in 🙁

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihopa för era fina tips, jag har startat med död sten och sand och lagt till bakterier. Just nu har jag ca 0,2ppm NO3 vilket är ändå ett framsteg efter att ha nollat i några veckor. PO4 är lite svårare att se just nu och jag vill inte gå för fort med det heller. 

Jag ska försöka göra mitt bästa, jag vet att mer eller mindre alla har kämpat någon gång med cyano, att det hör till hobbyn. Jag skäms inte eftersom jag inte inser att jag har gjort något fel egentligen, jag blir bara frustrerad att se mina djur lida.

 

Tack igen! 

Ändrat av Sakana
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej alla, det var ett tag sen jag hörde av mig! 
Det har hänt mycket de två senaste månaderna. Det tråkiga är att cyano har inte försvunnit men det har blivit bättre. Jag använder KZ cyanoclean och coral snow samt blåser på sanden och stenarna varannan dag och filtrerar bort cyano. Det tar tid och är jobbigt…

Cyano har också påverkat några av mina koraller, de flesta har återhämtat sig och ser strålande ut men nu har min fungia bleknat ca 90% vilket är väldigt tråkigt…

å andra sidan har jag fått bebis trochus. Stomatella dök upp trots att jag inte köpte dem. Jag har väldigt många amphipoder. Korallerna växer och har fått åter sina fina färger.

 

så både positiva och negativa saker… Jag är trött på cyano och jag vill inte förlora min fungia… men annars går allt bra!

 

Simon 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Min bästa gissning är dinos och ej cyano.

för att bestämma vad du har, så måste du ha tillgång till ett microskop. Triton Akvarium hade ett sådant förut och hjälpte sina kunder att bestämma vad du har. 

efter du bestämt om du har cyano eller dinos, så kan du sätta in rätt åtgärd. men du bör i båda fallen försöka ha ett nitrat runt 10 och fosfat runt 0.05. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...