Gå till innehåll

Ta ut sand?


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Är det någon som, med framgång, lyckats ta ut sanden ur sitt akvarium? 

 

Finns det metoder som funkar? Lite sand i taget? Tillföra de av extra bakterier? Etc.

Eller är det alltid lika med att systemet "havererar"? 

 

Jag har sand och har alltid gillat sand, men tänkte, i brist på övrig plats på revet, flytta ner en del lps som chalice, och "ytväxande" sps ner på botten som kan växa längs med glaset. 

 

Kan också tillägga att jag också har en dsb i mitt refugium. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag hade finkornig fiji sand som jag tröttnade på då det bara blåste omkring och när man skulle suga upp skit så åkte all sand med för den var så lätt. Så jag sög ur all sand på en och samma gång och köpte 2 -3 mm sand istället, ej levande sand och tvätta först ur denna ordentligt och sen tog jag en kopp och la i det försiktigt igen i akvariet för att slippa grumlighet.

Har ca 400L akvarium med sump, ingen dsb, dok inga SPS koraller bara LPS, men jag fick inga problem med att värdena höjdes på något vis, utan det bara tuffa på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, Mattias7898 skrev:

Hej!

Jag hade finkornig fiji sand som jag tröttnade på då det bara blåste omkring och när man skulle suga upp skit så åkte all sand med för den var så lätt. Så jag sög ur all sand på en och samma gång och köpte 2 -3 mm sand istället, ej levande sand och tvätta först ur denna ordentligt och sen tog jag en kopp och la i det försiktigt igen i akvariet för att slippa grumlighet.

Har ca 400L akvarium med sump, ingen dsb, dok inga SPS koraller bara LPS, men jag fick inga problem med att värdena höjdes på något vis, utan det bara tuffa på.

Jag tolkar dock detta som att du tog ut den första sanden relativt kort efter att du hade tillfört den? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag hade den i ca 8 mån innan jag tröttna på den.. 

Men efter att jag sugit ur den gamla sanden så la jag i den nya. Trodde jag skulle få en spik i något av värdena men allt flöt faktiskt på som vanligt, jag vet inte om de mesta "goda" bakterierna sitter i stenen.

hade läst också att andra tog bit för bit och vänta i mellan man bytte botten substratet, men då hade sanden blåst in över den nya sanden, så då chansa jag och tog allt på en gång. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tog ur all sand i mitt 300 liters utan problem (pga att jag fick cyano i sanden hela tiden). 

innan så förberedde jag med ett stort vattenbyte.

stängde av alla pumpar. sänkte ner en liten hink på botten och tog med en plastspade (barnens sandlåtespade) och öste ner i hinken försiktigt för att inte röra upp så mycket skit. fick vänta en stund ibland så skiten hann lägga sig på botten (rörde upp mycket) och sedan fortsatte jag. sedan sög jag upp så mycket jag kunde och gjorde därmed ett vattenbyte också. några dagar senare gjorde jag ett vattenbyte till och sög upp det som låg på botten.

 

du kanske får dela upp det på 2 gånger tänker jag, eftersom du har större kar (mer sand).

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, nike83 skrev:

jag tog ur all sand i mitt 300 liters utan problem (pga att jag fick cyano i sanden hela tiden). 

innan så förberedde jag med ett stort vattenbyte.

stängde av alla pumpar. sänkte ner en liten hink på botten och tog med en plastspade (barnens sandlåtespade) och öste ner i hinken försiktigt för att inte röra upp så mycket skit. fick vänta en stund ibland så skiten hann lägga sig på botten (rörde upp mycket) och sedan fortsatte jag. sedan sög jag upp så mycket jag kunde och gjorde därmed ett vattenbyte också. några dagar senare gjorde jag ett vattenbyte till och sög upp det som låg på botten.

 

du kanske får dela upp det på 2 gånger tänker jag, eftersom du har större kar (mer sand).

OK jag är inte själv i att använda barnens sandlåde-verktyg märker jag 😊👍

 

Jag har redan ganska omtumlad sandbotten, går ju och puffar varje dag för att lösa upp Dinos i vattenkolumnen (och har ofta puffat med turkey blaster tidigare också). Det yr inte upp mängder med skit direkt.

Har ju redan tagit ut lite i omgångar med en finmaskig håv. Typ en liten glasslåda då och då 😊 låter ändå som att jag kanske kan öka takten lite - "det har funkat för andra". 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Mattias7898 skrev:

Nej jag hade den i ca 8 mån innan jag tröttna på den.. 

Men efter att jag sugit ur den gamla sanden så la jag i den nya. Trodde jag skulle få en spik i något av värdena men allt flöt faktiskt på som vanligt, jag vet inte om de mesta "goda" bakterierna sitter i stenen.

hade läst också att andra tog bit för bit och vänta i mellan man bytte botten substratet, men då hade sanden blåst in över den nya sanden, så då chansa jag och tog allt på en gång. 

Positivt att höra ändå. Kommer nog inte ta allt på en och samma gång, men känns ändå som att jag kan öka takten något (har tagit ut någon halvliter sand var och varannan vecka typ) 😊👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...