Gå till innehåll

Karantän - tillvägagångsätt


nike83

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag har skaffat ett karantänsakvarium, men har ingen som helst erfarenhet av hur man sköter ett sådant.

Vilka generella skötselråd gäller karantän? Tänker exempelvis på: salthalt, temperatur, cirkulation, belysning, tillsatser, vattenbyte etc.

 

Min utrustning:

  • akvarium på ca 90 liter (kanske 60 liter saltvatten)
  • doppvärmare (23 grader)
  • skummare i form av Tunze 9004
  • Cirkulation Tunze 6095 på lägsta flödet
  • 2st pvc rör på botten som fiskarna kan gömma sig i
  • "spotlight" på timer som belysning

 

 

Just nu simmar det 2st kejsare (ungfärgade) och den ena har lite svamp som jag tror är Lymphocystis. Eventuellt så tar koppar detta, och koppar är bra mot alla parasiter med mera. Eftersom jag har detta akvarium helt avskilt från mitt andra system, så har jag möjlighet att dosera koppar.

Vad jag förstår så är just kejsare känsliga för behandling av koppar, men att man kan dela upp doseringen på 3 dagar. kejsare som reagerar på kopparn, slutar äta. då gör man vattenbyte för att minska koncentrationen.

 

Önskar era tankar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd. Har själv funderat på att starta ett liknande efter pricksjuka.
Jag tänker att ett litet UV kanske hade varit ett bra tillskott i de flesta karantänfall. Tar ju en hel del skräp. Fördel med mindre kar också så man kan hålla ner storleken och dessutom köra det direkt I displayen eftersom det inte behöver vara så snyggt.
Sen har jag fått för mig att många parasiter har svårare i högre temperaturer men jag kan vara helt fel ute. Vad är anledningen till att du bara kör 23 grader?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en jättebra sammanställning från "Humblefish" på Reef2Reef där han går igenom hur han sätter upp och hanterar ett karantänsakvarium. Du hittar detta på https://www.reef2reef.com/threads/how-to-quarantine.189815/ . Det som man bör tänka på är att man dels inte kan få tag i alla de "mediciner" som man  kan i USA och att vissa i Europa kör en mer avskalad version där man inte medicinerar om fiskarna inte visar tecken på sjukdom. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja gänget!

Jag är inne på samma sak, att sätta upp ett i mitt garage. 

Jag blev mycket inspirerad av @farham60. Hans tålamod och hans klara redogörelse låter mycket bra och trovärdig, iaf i mina öron.

Har läst länken som han bifogade i sin tråd. 

Min fundering som kvarstår är hur man löser ammoniumproblematiken(?).

Vattenbyten, javisst. Men det gäller att hålla samma kopparnivå också, annars är risken att behandlingen måste göras om. 

 

Ju mer man läser - desso tydligare blir det för mig att ett karantänkar är ett måste. Vid införande av fisk, koraller eller lägre djur räcker det med en droppe, och det kan vara kört... 

Ändrat av Jois
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hi

What I do is mostly from Humble.fish

Medicine are a bit pricy since you have to pay shipping and VAT but if few people join in those prices we can divide.

You absolutely don't want UV in your quarantine.
Skimmer is okay but not needed.

My quarantine tanks have:

Hang on back filter field with plastic bio balls.
Sponge filter connected to air pump
Heather (26-28 degrees)
Small Tunze pump
Egg crate or some other kind of cover
PVC pipes for fish to hide
Seachem ammonia badge
Thermometer

For ammonia control I do 25% to 50% water change (with same amount of copper if I am in copper treatment period) and I dose Seachem Prime.

Medication I have:
Copper (copper power and Hanna copper cheker)
API General Cure
API Metroplex
API focus for binding the medication to food


Right now all 3 quarantine tanks I have are empty and I have no more money for new fish so if anyone wants me to quarantine couple of fish I am available for a negotiable price 98191be97ea2d8edb927db98c044fc0f.jpgd80d51194bea3a3f2bf0b40a230245ec.jpg

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I see. How often are you doing those water changes? 
Thx. 
Every week at the beginning and later on every other week.

I also dose live bacteria if I see ammonia.

Its not a bad idea to seed some bio balls in your sump and replace in the filter when you want to start the quarantine tank.

bd143c6ed1c1935938706451217d72ae.jpg

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. So I can have, for example, a container with 100 liters of saltwater and copper ready to make the water changes? Or do I have to buffer up the copper after the new water is applied? 
Its best to match the copper level in the new water before waterchange.


Sent from my SM-G973F using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Joar skrev:


My quarantine aquarium. It is 63 liters, with skimmer and inner filter. Has some liverock in and some hermits. Bought as a ready-made kit on amazon, eheim aqustar marine.

image.jpg

The hermits and corals can't survive the copper treatment. Or what are you using in the qt? :)

Ändrat av Jois
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The hermits and corals can't survive the copper treatment. Or what are you using in the qt?
That's correct. Invertebrates and Corals can't handle copper. They need to be quarantine in a tank without any medication and copper WITHOUT any fish for 76 days minimum.

Ich and velvet will die if they can't find a fish to feed on for 76 days.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Jois skrev:

The hermits and corals can't survive the copper treatment. Or what are you using in the qt? :)

Im not using cooper treatment, its fore acclimatize fish and others. If they got a diseas i start the UVC and rise the temperature. If that dont work i have another small tank fore medication.

In my experience, if the fish starts to eat and is normal active they often dont get sick. The main purpose fore the qt tank is observation

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-12-21 at 17:43, Belunn skrev:

Intressant tråd. Har själv funderat på att starta ett liknande efter pricksjuka.
Jag tänker att ett litet UV kanske hade varit ett bra tillskott i de flesta karantänfall. Tar ju en hel del skräp. Fördel med mindre kar också så man kan hålla ner storleken och dessutom köra det direkt I displayen eftersom det inte behöver vara så snyggt.
Sen har jag fått för mig att många parasiter har svårare i högre temperaturer men jag kan vara helt fel ute. Vad är anledningen till att du bara kör 23 grader?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

 

anledningen till att jag kört bara 23 grader var nog bara för att minska avdunstning. ökade till 27 grader nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...