Gå till innehåll

Mätning av både PO4 och NO3 är färskvara och skall göras på plats


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej. Alla tester jag nu gör o har gjort har lärt mig en sak. Att nitrat förbrukas i ett provrör o ger falskt lågt om man analyserar det i efterhand visste jag, o har aldrig litat på nitratvärden man skickar ”på posten”. Men att det gällde fosfat också i denna utsträckning visste jag inte, men det gör det. Jag har provat med både biologiskt aktivt o inaktivt vatten och fosfat konsumeras överraskande fort. 

 

I första bilden tar jag prob på vattnet (Med Mastertronic) på morgonen, detta vatten är från ett akvarium, taget direkt. Redan 6 timmar senare har värdet halverats! Värdet är verifierat och stämmer .

 

Samma test med vatten som är icke biologiskt (nyblandat syntetiskt salt, RO + tillsatts av KH2PO4). samma sak sker, dagen därpå börjar PO4 sjunka och efter ett par dar är i princip 0. Från 0.05 till 0.00. 

 

Inga av dessa 2 system står under ljus, utan är vatten i rena plastkärl med endast vattnet i inget annat. 

 

 

/Jonas

 

 

IMG_8033.jpg

IMG_8034.jpg

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
  • Tack 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall förklara mig lite bättre:

 

ICP mäter ALLA P atomer, även de som kommer ifrån organiska molekyler i provet. Sen förenklar/utgår man ifrån att alla P-atomer kommer ifrån PO4, vilket alltså blir mer fel desto mer organiskt innehåll provet har. Det betyder att ett ICP test gällande fosfat kan ge ett falskt för högt värde, och detta fel blir större ju mer organiskt material provet innehåller. 

Filterar man provet med ett 0.2 mikrofilter, lär man kunna filtrera bort i alla bakterier, o därmed minska risken för att ett ”ICP PO4” blir för mkt falskt högt. MEN, vi har fortfarande kvar lösliga organiska molekyler (DOM) som ej går att filtrera bort , dom kommer ju fortfarande leda till ett visst falsk högt ”PO4" med ICP. 

Hur stort detta felet blir kan variera från fall till fall. När jag mätte manuellt med Red SEA PRO o sen jämförde det med ICP, kan det stämma att ICP gav alltid lite högre än jag trodde, men samtidigt är ju ett hobbytest såpass trubbigt, så skillnaden blir inte alltid detekterbar, men den finns där. 

 

Nitrat kan man överhuvudtaget inte mäta med ICP, men där vet ni ju att tex ATI erbjuder det som extra tjänst. Dom mäter det på vanligt sätt, men nitrat kan förbrukas i provet på väg till labbet så det kommer troligen bli falskt lågt.

 

Det går heller inte i ett prov i efterhand mäta fosfat på riktigt sätt, alltså sann fosfat och inte med ICP, för liksom nitrat kommer även fosfat förbrukas på vägen till labbet. Och det kommer ske även om röret är slutet. Fosfat i mina system när jag isolerar vattnet från akvariet (har det i ett inaktivt kärl), så försvinner fosfat på nån dag, o nitrat konsumeras i motsvarande grad (tex som i senaste fallet från 6.28 mg/l till 1.38 mg/l på 3 dar).

 

Så för att sammanfatta fungerar det ungefär så här (se pdf.)

 

 


/Jonas

 

 

methods pros and cons.pdf

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 3
  • Tack 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...