Gå till innehåll

Koraller på glasbotten


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Jag har stegvis lyft ur sanden, som nu endast finns kvar på vissa fläckar. 

 

Min tanke är att kunna ha vissa koraller som växer över glasbotten. 

Detta är dock ett nytt fenomen för min del. Någon som har erfarenhet och tips på fällor man ev vill undvika? 

 

I övrigt skulle jag bara vilja be om lite inspiration till vad jag skulle kunna placera på botten. Bilder/länkar till ditt eller andras kar, och/eller namn på koraller uppskattas 😊👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan täcka med det du vill.. 

Mina erfarenheter.

Snabbväxande/encrusting sps koraller, täcker snabbt det mesta men tål inte att det ligger "skit" på dem.. så då må du ha god cirkulation som blåser av fiskavläggare och annat som kan landa uppe på dem.

Zoas.. funkar utmärkt för de rengör sig själva och andra nyttodjur som ormsjöstjärnor och liknande som kan äta ditreus går gärna omkring och plockar bland zoas.

LPS.. flyttar på skit om det kommer på dem men växer inte utöver bottnen så må ha många för att det skall bli fint. Så helt klart dyrast varianten.

I mitt 1970 liters har jag gjort alla dessa varianterna.

SPS - blir aldrig igen - ett helvete å få bort från botten när man inte vill ha det mer..

Zoas - så har jag det nu.. enkelt å få bort och väldigt färgrikt. 

LPS - hade hela botten fylld med trachyphyllia och acanthophyllier - dyraste bottenmaterialet någonsin men väldigt fint. All skit hamnar dock under dem då de flyttar sig upp på smutsen.. så blev jobbigt å rengöra för man var då tvungen å flytta lite på vart enkelt korall för å komma åt.. också lätt å fastna med t.ex. hävert å ta död på någon eller göra hål på dem. 

Har också haft funga botten... lite enklare men inte lika spännande.  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Dimorb skrev:

Du kan täcka med det du vill.. 

Mina erfarenheter.

Snabbväxande/encrusting sps koraller, täcker snabbt det mesta men tål inte att det ligger "skit" på dem.. så då må du ha god cirkulation som blåser av fiskavläggare och annat som kan landa uppe på dem.

Zoas.. funkar utmärkt för de rengör sig själva och andra nyttodjur som ormsjöstjärnor och liknande som kan äta ditreus går gärna omkring och plockar bland zoas.

LPS.. flyttar på skit om det kommer på dem men växer inte utöver bottnen så må ha många för att det skall bli fint. Så helt klart dyrast varianten.

I mitt 1970 liters har jag gjort alla dessa varianterna.

SPS - blir aldrig igen - ett helvete å få bort från botten när man inte vill ha det mer..

Zoas - så har jag det nu.. enkelt å få bort och väldigt färgrikt. 

LPS - hade hela botten fylld med trachyphyllia och acanthophyllier - dyraste bottenmaterialet någonsin men väldigt fint. All skit hamnar dock under dem då de flyttar sig upp på smutsen.. så blev jobbigt å rengöra för man var då tvungen å flytta lite på vart enkelt korall för å komma åt.. också lätt å fastna med t.ex. hävert å ta död på någon eller göra hål på dem. 

Har också haft funga botten... lite enklare men inte lika spännande.  

Tack för din detaljerade input! Har kikat runt lite på Youtube och forum sen jag skrev inlägget. 

Som du skriver så har jag förstått att "encrusting" koraller, i synnerhet sps kan vara svårt att få bort. Så gäller att isf välja dessa med omsorg. 

Kommer ha ganska bra flöde på botten har jag tänkt, så vissa lps går ju bort. Men funderar på chalice/favia/favites. 

 

Men en del zoafläckar känns helt klart givna också! 😊👍

 

Synd med videon, tror man behöver ladda upp på Youtube för att sen klistra in länken här. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Delar Dimorb’s syn på SPS:er/turbinaria då de är ett hel***e att få bort om man inte vill ha dem kvar på botten. Jag har en stor plätt med en Turbinaria som jag helt har gett upp tanken att få bort trots olika utrotningsförsök ;)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...