Gå till innehåll

Kalciumhydroxid, ph 8


Jonas777

Rekommenderade inlägg

Varför ska du söttvattensdoppa? Är det inte bättre att skaffa nått av de medel som finns, typ coral rx, aquaforest protect dip eller liknande om du ska bli av med eller förebygga ohyra? 

Tror det är svårt att använda kalciumhydroxid till att få ph 8 i sötvatten, kalkvatten är ju sötvatten och kalciumhydroxid, visserligen då mättat men där blir ph betydligt högre... Ph ligger väl ofta runt 8 ur kranen? Mina kemikunskaper är lite rostiga men är inte bikarbonat lättare att använda för att bosta sötvatten lite annars?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja du ligger kanske inte riktigt på 8 från kranen, men 7.5-8 är nog vanligt har jag för mig, finns säkert nån som har bättre koll :)

Är det ohyra du vill bli av med, aefw? Är det mycket/många koraller som ska doppas? Har själv aldrig behövt gå genom alla koraller i karet, men det ska väl gå med ihärdighet och noggrannhet? Inbillar mig att det borde vara mindre stressande för korallerna att doppa i saltvatten med medel än sötvatten, särskilt om proceduren ska upprepas vilket väl behövs för att bli av med allt....

Men det finns de som är betydligt mer erfarna i det här än jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ja jag har använt fauna marins aefw x en månad nu och ville doppa och kolla, testat både medel och även sötvattens dopp, och båda har funkat, men även båda metoder har nån fragg dött.. tyvärr.. så finns även kalium metoden, kanske är den säkraste..vet ej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...