Gå till innehåll

Vad tycker ni om följande delar till nytt akvarium?


Martin1981

Rekommenderade inlägg

Har i snart 1,5 år haft mitt första saltvattensakvarium igång, RSM 130D.

Tanken att skaffa större har funnits länge och nu så har jag börjar ta tag i detta.

Jag skulle uppskatta er feedback på vad ni tror om den här kombinationen av delar.

Sammanfattningsvis så är det LPS-dominerat system med fisk som jag tänkt fortsätta med.

 

Akvarium: Red Sea Reefer XL425

Belysning: 2x Hydra 32 HD eller 2x Red Sea ReefLED 90.

Skummare: Deltec 600i eller Red Sea Skimmer 600

Returpump: Jebao DCP-5000

Streamerpumpar: 2x AI Nero 5

 

Vad tror ni om detta? Bör jag gå upp i storlek/effekt på något?

Är det något som är skräp och som borde bytas ut mot annat märke?

Angående belysningen och skummare så velar jag fram och tillbaka mellan dessa och undrar vad ni skulle rekommendera?

 

 

Sen tillkommer såklart doppvärmare, jag tänkte även sätta en liten streamerpump i sumpen med för att hjälpa till med att hålla rent.


Har tänkt starta upp detta parallellt i lugn och ro. Har tänkt använda levande sand och troligen Marco rocks eller liknande.

 

Tack på förhand!

Ändrat av Martin1981
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett reefer 350, något modifierat med påkopplat fraggkar i samma system så förmodligen nästan samma volym som ett reefer 425. Jag har samma returpump till mitt displaykar, jättenöjd med den, kör den på 75%, knäpptyst. 

 

Likaså nöjd med min deltec 600i. Effektiv, enkel att ställa in och supersimpel att göra rent, såväl skummarkopp som att demontera hela kroppen vid större rengöring. Har även en överskummar-spärr 👍

 

Jag tror att @kaptenen har såväl reefer 425 som 2xhydra 32 + 2xnero 5. In och kika i hans tråd, det funkar bra för honom och han är "gammal i gemet" 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jag har ett reefer 350, något modifierat med påkopplat fraggkar i samma system så förmodligen nästan samma volym som ett reefer 425. Jag har samma returpump till mitt displaykar, jättenöjd med den, kör den på 75%, knäpptyst. 

 

Likaså nöjd med min deltec 600i. Effektiv, enkel att ställa in och supersimpel att göra rent, såväl skummarkopp som att demontera hela kroppen vid större rengöring. Har även en överskummar-spärr 👍

 

Jag tror att @kaptenen har såväl reefer 425 som 2xhydra 32 + 2xnero 5. In och kika i hans tråd, det funkar bra för honom och han är "gammal i gemet" 😊

Stort tack för tipset! 🙂 Missade den tråden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Twik skrev:

Streamersen kan jag inte uttala mig om mer än att jag gillar Gyres. Nyligen köpt en Red Sea Reef Wave 45 som är riktigt grym med många bra scheman och inställningar från wifi/app. 

Räcker det med en Reef Wave 45? Sätter du den på ena kortsidan?

 

Jag har sett några videos där man satt Nero 5 på bakglaset och riktat dem för att få cirkulationen samt att det blir lite diskret. Var så jag också tänkte prova initialt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Martin1981 skrev:

Räcker det med en Reef Wave 45? Sätter du den på ena kortsidan?

 

Jag har sett några videos där man satt Nero 5 på bakglaset och riktat dem för att få cirkulationen samt att det blir lite diskret. Var så jag också tänkte prova initialt. 

Mitt kar står i en hörna så där är två sidor man tittar in från. Jag har 45an på kortsidan med vägg bakom. Sen har jag en maxspect Gyre (som ska bytas mot en 45a) på bakrutan i andra änden så den blåser mot framglaset istället då jag inte ville ha den på visningssidan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...