Gå till innehåll

Nybörjarhjälp saltvattensakvarium


martlin

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag är helt ny på forumet och vill ge mig in i och börja med saltvattensakvarium. Jag är helt ny på den fronten, men medveten om att det kräver tid och är villig att ge den tid det behövs.

 

Jag behöver införskaffa allt från grunden då jag inte äger någonting än.

 

Jag har redan funderat ut vilka fiskarter jag är intresserad av att ha, och det är:
2st clownfiskar
1st Palettkirurg
1st Zanclidae/Moorish idol
1st Feabborre
1st Gul kirurg
1st Dascyllus melanurus
1st Amerikansk näbbfisk
Några putsräkor
Kanske en sjöhäst

 

Jag undrar följande:
- Är det någon av fiskarterna som ni direkt avråder mig från att ha?
- Är det någon fiskart som inte passar ihop med en annan som jag nämnt?
- Är det någon jag bör ha fler av (förutom clownfisk och putsräka)?
- Vad skulle ni säga är minimivolym på akvariumet?
- Är det någon fiskart som har väldigt speciella behov (förutom clownfisken som jag vet uppskattar en anemon i akvariet)?
- Utöver akvarium, belysning, levande sand, salt, föda, pump, skummare, fiskar och anemon, är det något annat viktigt som behöver införskaffas?

 

Tack så mycket på förhand! Hoppas det är någon här som har lite koll som har möjlighet att hjälpa mig igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslår att du börjar med clownfiskar, Feabborre, putsräkor och ett par vänliga frökenfiskar (såsom Chrysiptera parasema)... Kirurgerna blir stora och kräver ett stort akvarium. Moorish idol är verkligen inte någon nybörjarfisk. Dascyllus melanurus är fruktansvärt aggressiv och troligen något du kommer att ångra. (Pterapogon kauderni är en snäll svartvit-randig fisk som skulle kunna vara ett alternativ?). Sjöhästar har särskilda behov kan inte hållas med någon av fiskarna på din lista.

 

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behövde googla "Amerikansk Näbbfisk", det visade sig vara en Forcipiger flavissimus pincettfisk. De är inte heller nybörjarfiskar men inte omöjliga att hålla.

 

Jag rekommenderar 500L om du skall ha en sådan. I övrigt håller jag med petnym 100%,

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fanns det inte en fredligare frökenfisk som liknade Dascyllus melanurus, eller minns jag fel nu?

 

20 hours ago, martlin said:

- Är det någon fiskart som har väldigt speciella behov (förutom clownfisken som jag vet uppskattar en anemon i akvariet)?

Särskilt Moorish Idol och pincettfisk är känsliga, men delvis även kirurger. En palettkirurg vill nog ha ett stort kar (500l?), en gul kirurg kanske lite mindre (300l?). Ett par clowner kan fungera i bara 50 liter.

 

20 hours ago, martlin said:

- Utöver akvarium, belysning, levande sand, salt, föda, pump, skummare, fiskar och anemon, är det något annat viktigt som behöver införskaffas?

Levande sand är inte nödvändigt (eller ens någon sand), däremot rekommenderar jag levande sten.

Värmare behövs troligen. 

För att mäta salthalt är en refraktometer mest praktiskt, helst en som är byggd för att mäta havsvatten (vilket inte är samma som saltvatten, det finns iofs kalibreringsvätska att köpa isf).

Automatisk vattenpåfyllning (tex Tunze Osmolator) kan vara praktiskt.

Kranvatten kan användas i en del hus, i annat fall behövs ett osmosfilter.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-01-01 at 19:08, petnym skrev:

Jag föreslår att du börjar med clownfiskar, Feabborre, putsräkor och ett par vänliga frökenfiskar (såsom Chrysiptera parasema)... Kirurgerna blir stora och kräver ett stort akvarium. Moorish idol är verkligen inte någon nybörjarfisk. Dascyllus melanurus är fruktansvärt aggressiv och troligen något du kommer att ångra. (Pterapogon kauderni är en snäll svartvit-randig fisk som skulle kunna vara ett alternativ?). Sjöhästar har särskilda behov kan inte hållas med någon av fiskarna på din lista.

 

Tack för svaret. Ja det blir absolut att skippa Moorish, sjöhäst och även Dascyllus melanurus. Har kollat på Schooling bannerfish som alternativ för Moorish, den verkar mycket lättare att hålla.

 

Utöver att kirurgerna blir stora och kräver mycket plats, är de svåra för en nybörjare? Kan ju absolut tänka mig ett större kar om jag kan ha dessa fiskar utan problem då jag tycker de är så fina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-01-02 at 14:34, Christian J skrev:

Fanns det inte en fredligare frökenfisk som liknade Dascyllus melanurus, eller minns jag fel nu?

 

Särskilt Moorish Idol och pincettfisk är känsliga, men delvis även kirurger. En palettkirurg vill nog ha ett stort kar (500l?), en gul kirurg kanske lite mindre (300l?). Ett par clowner kan fungera i bara 50 liter.

 

Levande sand är inte nödvändigt (eller ens någon sand), däremot rekommenderar jag levande sten.

Värmare behövs troligen. 

För att mäta salthalt är en refraktometer mest praktiskt, helst en som är byggd för att mäta havsvatten (vilket inte är samma som saltvatten, det finns iofs kalibreringsvätska att köpa isf).

Automatisk vattenpåfyllning (tex Tunze Osmolator) kan vara praktiskt.

Kranvatten kan användas i en del hus, i annat fall behövs ett osmosfilter.

 

Hej och tack för svaret. Det verkar ju finnas en Dascyllus aruanus (trerandig frökenfisk) Vet du om den är mindre aggressiv eller om det är lika illa med båda arterna?

 

Förstår att Moorish idol är en känslig fisk som jag med största sannolikhet kommer hoppa över. På vilket sätt är pincettfisken känslig, är det med maten att det är svårt att få dem att äta?

 

Blir förmodligen att satsa på ett 500L-kar. Och det var nog levande sten jag menade, kommer skippa sanden helt. Tack för tipsen på övrig utrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1/6/2021 at 12:59 PM, martlin said:

Hej och tack för svaret. Det verkar ju finnas en Dascyllus aruanus (trerandig frökenfisk) Vet du om den är mindre aggressiv eller om det är lika illa med båda arterna?

Ingen aning. Fast clowner kan också vara aggressiva (inom sitt revir), så de kan kanske hävda sig. Det finns även en del andra tuffa arter som t ex Pictichromis mfl.

 

On 1/6/2021 at 12:59 PM, martlin said:

På vilket sätt är pincettfisken känslig, är det med maten att det är svårt att få dem att äta?

Jag läste just lite om Forcipiger flavissimus, sägs faktiskt vara ganska härdig för att vara fjärilsfisk. Den liknande men obesläktade Chelmon rostratus sägs däremot vara svår att få att äta (men lär gilla att nafsa ur färska musslor) och känslig för inälvsmask (men det kanske finns maskmedel).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...