Gå till innehåll

AquaLight Nitratfilter Svavel-kalcium


kobbens

Rekommenderade inlägg

Har hela tiden mycket höga värden på mitt nitrat konstant över 64 aovsett vad jag gör, vattenbyten mm. har nu funderingar om nitratfilter. Är den som använt typ detta? Hur och var kan man hitta info om användning. Har visningskar på 1400L 0ch filtervatten på ca 250liter till.. 

nitratfilter-svavel-kalcium.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade ett aquacare nitrat filter med gula svavel kulor i... det luktar ruttet ägg från det när väl bakterierna kommer igång,
Så man får koppla på ett kol filter efter.

Kan inte svara på vilken metod som är bäst, nitrat filter, biopellets, refugium...

Själv kör jag 0.5dl biopellets ihop med makroalg reaktor, till ca 1300L. Håller nere nitrat och fosfat utan problem. Överdosera inte biopellets bara, det kan skapa problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har makroalger i 2 hundra l kar efter mitt stora samt en algreaktor med, men får inte ner nitraten, har PO4 idag på ca 0.05 använder Lantan samt rullfilter för att hålla ner det. Kör de med doseringspump å tycker det funkar kanon, men då inte Nitraten Anvnder dessut kolkälla som jag doserar med. RSM Red Sea NO3PO4-X Tycker det inte minskar direkt på värdena , men får ganska vita beläggningar på glaset som inte är så lätt att få bort...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat det för längesen men då bara 250 L vatten . nu har jag ca 1800L och matar därefter till mina firrar har hyfsat stora fiskar som alltid beter sig som labradorer hela dagarna. Matar med pellets Automat 4 ggr dag samt fyra kuber fruset varje dag. så det blir säkert en del hög belastning på karet. Så vet då inte hur stor pellets reaktor jag skulle behöva för att få det att funka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofasen, haha, ja då matar du mer än mig... ska du isf kombinera alger med biopellets? Isf behöver du inte så stor reaktor, jag kör som sagt bara 0.5dl...
Skickar med en länk till en reaktor jag faktiskt beställt nyligen, ska byta ut min..
Denna är recirkulerande reaktor. Bättre när man ska finjustera.

https://www.cleartides.com/product-page/npf150

Dom har en större version om du vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  Tillsätter idag 90 ml Nopx med doserpump per dygn, 

samt po5 med Tropic marins elmi phose Rapid 7 ml dygn kör det i röret i avrinnigen som går via rullflter samt skummaren ...därefter 3st 100 kar åter till returen. varav 2 är makroalger samt  biostenar i ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns det finns kolfilter som överkottsluften går igenom. har använd kol av pellets i den så det funkar mycket bättre. kan du använda en högre dos när/om jag behöver.

Vattnet mycket lrarare. och inskolning av ny fisk harfunkat kanon. Men har då även använte en stor sk inskolningsbox ett dygn ungefär. Har inte hft några tendenser till vita prick sedan jag har börjat köra ozon i reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...