Gå till innehåll

Balling hjälp!


Jojo

Rekommenderade inlägg

Jag har lite ballingsalter och tänkte blanda 1 liters lösningar. Skulle vara mycket tacksam för hjälp med ett bra recept!

Det jag har är:

646 gram kalciumkloriddihydrat

843 gram natriumvätekarbonat

267 gram magnesiumkloridhexahydrat

Det jag inte har ännu är natriumkloridfritt salt. Tänkte köpa detta alternativt fortsätta med veckovisa 10%-iga vattenbyten.

Jag har precis buffrat upp värdena till där jag vill ha dom, och har en doserpump redo att kopplas in.

 

Någon som har koll tex: @jonasroman

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej johan,

Jag uppfattade Jonas recept som att det var balanserat och att du därför inte behöver tillsätta "NaCl fritt salt". Om jag har fel så skaffar du detta förslagsvis  från Mrutzek i Tyskland som har snabba leveranser till Sverige. Titta på deras egna produkter som brukar hålla bra priser och kvalitet. Har för mig att de heter något i stil med Aqua biotica. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, OR20 skrev:

Hej johan,

Jag uppfattade Jonas recept som att det var balanserat och att du därför inte behöver tillsätta "NaCl fritt salt". Om jag har fel så skaffar du detta förslagsvis  från Mrutzek i Tyskland som har snabba leveranser till Sverige. Titta på deras egna produkter som brukar hålla bra priser och kvalitet. Har för mig att de heter något i stil med Aqua biotica. Lycka till

 

Tack för tipset!

NaCl fritt salt behövs enligt Jonas recept: "Men för att lösningen skall bli balanserad måste vi kunna lösa motsvarande mängd natriumkloridfritt salt..."

 

Jag behöver en lösning med mer magnesiumklorid än i receptet men är osäker på Kalcium/magnesium relationen.

Receptet anger för 1liter vatten: 225 gram Kalciumkloriddihydrat och 35 gram Magnesiumkloridhexahydrat. Detta är en 95/5 relation. Hur räknar jag om det till en 80/20 relation?

 

@stigigemla

 

 

Ändrat av Jojo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter några år brukar magnesiumförbrukningen vara så låg att den täcks in av det som är för mycket i det saltet du använder vid vattenbytena + magnesium i mineralsaltet.

I övrigt brukar det räcka om man mäter magnsium när ballingdunkarna tagit slut och då tillsätter en eller flera doser manuellt om det behövs.

Har du lust att hälsa på mig någon gång har jag alla kemikalier du kan tänkas behöva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kör jag med det som står i receptet och doserar upp manuellt vid behov. Mitt kar är bara tre månader så har en del förbrukning av magnesium.

 

Vi är några saltisar härifrån som pratat om att åka till dig. Tyvärr ställer ju corona till det för att samåka, men ska definitivt komma förbi snart. 

Du råkar inte ha vägarna förbi Kalmar inom kort? @stigigemla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...