Gå till innehåll

maxspect goch garantier


kobbens

Rekommenderade inlägg

God fortsättning där ute!!

Har lämnat in en styrning för Maxspect 350 pumpar på Garanti. En av kanalerna har lagt av. Den har av säljaren lämnats iväg till Maxspect för reperation. Den skickades in i mitten av oktober. dvs drygt 2,5 månader sen. Har ännu inte hört nått om detta, har haft kontakt med säljaren i slutet av november, å då hade de ännu inte hört nått, Ja corona existerar, men skall de behöva ta upp till 3 månader innan jag får nån respons. Då vågar man ju inte handla nått av Maxpect framöver, om man är tvungen att köpa dubbla uppsättningar av deras prylar för gardera sig. Är det flera som har haft saker på garanti? Hur har det funkat?

 

 

Pumparna är köpta vid en auktoriserad akvariehandlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker få fram ett pris på en ny cotroller till Maxspect Gyre 350 dubbel, men återförsäljaren, där jag lämnat min controller på garantireperation som verkar dröja, verkar tyvärr inte   ens svara mig om det. Nån som vet någon bra butik som eventuellt kan lösa det??? Som läget just nu så verkar Maxspect enligt flera sidor inte kunna laga något inom vettig tid pga Corona! Så pajar nått så är det tydligen bara å kasta å köpa nytt. Lite kasst att inte ens vilja sälja reservdelar! Har gjort 2 förfrågningar om ny Controller, men inget svar!!!

Fler som har problem med Maxspect prylar. Är det ett rejält överskattat märke. Har nu haft två pumpset som pajat på ca 3-4 år!!! S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag kan inte uttala mig om maxspects kvaliter tyvärr.....men jag blir förundrad  om vi antar att det är en svensk du handlat ifrån ? Hur man behandlar sina kunder , det kan ju inta vara världens uppoffring å svara kunden då det gäller ett garanti ärende . Jag antar att butiken tittar in på svg då å då . Således så borde dom läst dina inlägg ? Hoppas dom läser detta å tar sig i kragen å löser dina pump problem  . Annars finns ju möjligheten att vända sig till tyska butiker ;) dom svarar oftast inom 24 tim  ...

Mvh micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja, skit samma! Men fick äntligen åtminstone svar att köpa ny enbart Controller går inte att köpa i europa. Utan den säljs enbart ihop med pump! Så enl dom så är det bara att köpea en ny pump!

Men enligt Svar från Maxspect i Frankrike så går det att köpa den delen att köpa lös. har fått länk till Tysk företag som har den samt att det går bra att hitta företag i Danmark som säljer den med, om jag inte skulle få svar i Sverige. Och är det ingen som har den hemma så skulle de lösa det.

 

Pumpen det gäller är Maxspect Gyre 350 dubbel!

Ändrat av kobbens
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Kopierad del från image.png.11c8392ef7d1acea4bcad3afc5e4fe86.png https://lawline.se/answers/15220

Hur lång tid har säljaren på sig att reparera en vara vid konsumentköp?

2018-08-16 i KONSUMENTKÖPLAGEN

Finns det några regler för hur lång tid en reparation får ta?

Du har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan utan att det ska kosta dig något. Säljaren måste utföra reparationen inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för dig som kund. Vad detta innebär varierar från fall till fall och det finns inga särskilda regler för exakt hur lång tid en reparation får ta. Bedömningen görs bland annat utifrån ditt/köparens behov av varan och vilken typ av vara det är frågan om. Att säljaren säger till dig att de inte vet hur lång tid det kommer att ta innebär dock förmodligen en olägenhet för dig som kund. Att det gått en månad utan att du ens fått veta hur mycket längre det kommer ta innebär troligtvis också att reparationen inte längre är inom skälig tid. Detta gör att du kan ha rätt till andra påföljder (26 § 3 stycket KKL).

Då säljaren inte reparerat varan i tid och du inte kan få nya, likadana vadarbyxor så får du istället rätt till prisavdrag eller att häva köpet (28-29 § KKL). Om du får någon annan att reparera felet har du också rätt till ersättning för den kostnaden. Skulle du häva köpet har du rätt att få pengarna tillbaka.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får inte det jag skriver tolkas som något negativt mot trådämnet, det låter helt bedrövligt med hela situationen att du framför allt blir sittandes utan att få någon respons alls på hur det går eller vad som dröjer.

 

Men om felet är upptäckt då du skriver det så är det inte ett garantiärende längre utan det är en reklamation, Maxspect lämnar bara ett års garanti. Skillnad vid reklamation och garanti är att bevisbördan flyttas från säljaren till kunden, dvs att man som kund måste bevisa att felet är ursprungligt. Den ganska mörka sanningen är att det är nästan omöjligt... Vilket kan tolkas otrolig som ett otroligt dystert påstående. Men det är ju inte det enda som reklamationen är bra för, den hjälper främst med att skydda konsumenten mot kända fel på en produkt med. Så att företag som är medvetna om att det finns fel som väldigt ofta dyker upp efter garantin men inom reklamationsperioden pga kanske en dålig design eller materialval. Men det är lite goodwill över reklamation i slutändan. Då tillverkaren kan i praktiken vägra erkänna ett sådan fel även om man som köpare "vet" att "alla" drabbas av det.

 

Reklamationen är ju dock mellan dig och säljaren egentligen, säljaren använder Maxspect leverantören de har för att kunna få hjälp att undersöka om felet är ett garanti eller reklamationsfel. Det är upp till försäljaren att godkänna eller neka reklamationen, vilket de troligtvis gör baserat på Maxspects bedömmning.

 

Det låter helt märkligt dock att ditt ärende tagit så lång tid, butiken borde ha ett intresse i att ge ärendet ett avslut så fort som möjligt med. Även om ärendet tar väldigt lång tid så har de ju fortfarande inte nekat dig reklamationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är ju precis som du säger. Jag vill ha ett avslut och få tillbaka den om det inte går på reklamation. den går att använda utan problem till en pump! Men det sämsta är att efter ca 2,5 månader får jag besked av den svenska säljaren att ny controller inte finns att köpa som reservdel, utan jag måste köpa ny pump med controller.. Samt att det skall ta sån tid innan jag ens kan få besked angående det.  Dessutom ställde jag frågan till maxspect direkt. De hänvisade till Den europeiska grossisten  

AQUARIOOM SASU, som har svarat mig att det är inget problem att köpa den delen. Fått länkar till Bla tyska och danska företag som har det, Skulle de inte kunna lösa det så skulle AQUARIOOM bistå med hjälp för att hjälpa mig med en ny controller.

Dessutom svararade säljaren när jag mailade dom att jag har 2 års garanti!!! Se  svarsmailet! Nedan!

 

5 okt. 2020 kl. 17:05 skrev Mikael Lindholm <kobbens@XXXX.com>:
Hej tja jag vet inte när jag köpte den
 Var helt inne på att min köphistorik fanns den med.. så jag får väl helt enkelt köpa en ny del!
 
Den mån 5 okt. 2020 15:51<iXXXXXX@XXXXXX> skrev:
vi har bytt webshopp för 6-8 månader sedan och alla gamla inlogg försvann.
 
om den är mindre än 2 år så har du garanti kvar, då lagar vi den kostnadsfritt.
 
 
MVH//XXXXXX

 

Ändrat av kobbens
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där låter ju otroligt märkligt, gällandes garantin så ta inte mitt påstående om ett år som fakta, det var vad jag hitta vid sökning och vad som är standard. Butiken i sig kan erbjuda hur lång garanti de vill och skriver de till dig att det är två år så bör det gälla.

 

Har du någon möjlighet att ringa istället för att maila till butiken? Samtal är oftast mycket mer effektiva i sådana här ärenden. Corona situationen är besvärlig och en del serviceled gällandes reparationer är i vissa fall brutna. Men det får de ju faktiskt meddela till dig som vi båda tycker och i de flesta fall är stoppen tillfälliga snarare än att pågå i ett kvartal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som läget är just nu så skiter jag både i FA och maxspects reperationsverkstad. Vill bara ha ett par pumpar som fungerar. Därför har jag försökt redan från första mailet få ett pris på en ny del. Visste själv inte om min garanti. Trodde den gått ut! Men inte ens de har de svarat på förrän nu!!! Som läget är just nu var jag nära för ett tg sen att även beställa Maxspect skimmare via Fa. Men det är inte aktuellt längre. Kommer med största sannolikhet fasa ut de jag har från Maxspect. Å försöka hitta nått annat bra märke som bryr sig Lite mera om sina kunder. Givetvis förstår jag att de kan dröja pga Corona, men hur länge tycker jag att det minsta man kan begära när den planerade reptiden skulle vara 3-4 veckor. Nu är det ganska snart exakt 3 månader sedan den skickades. Kommer det att dröja  1 månad till eller .kommer det att dröja ja hur länge?? De måste de väl ändå kuna svara på ett mail att  försening pga omständigheter, ...Men men de är ju Bara fiskar och Levande Koraller det berör!!! Så skitsamma om de lider och dör!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte ofta jag försvarar en annan handlare - konkurrent men nu gör jag det. Problemet är inte företagsakvarium utan Maxspects svenska distributör. Jag har nyss pratat med en annan handlare som har samma problem. Själv har jag aldrig sålt Maxspect då de från början haft tveksam kvalitet. Men det är inte bra med en distributör som stänger av telefon när deras handlare ringer. Försöker man som handlare att beställa reservdelar från den europeiska centralen blir man bara hänvisad till den svenska distributören. Och han svarar inte på telefon.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag håller med dig Stig! Men problemet är att man inte svarar  på telefon utan hänvisar till mail som man heller inte svarar på, då om min förfrågan om att köpa ny del. Då kunde svarat från början att det inte går att få reservdelar till Maxspect! Jag har ju som kund ingen aning om vem ni som säljare har kontakt med, grossist i sverige eller utomlands.  Vem skall jag fråga? Och vad är rimlig tid att få nån som helst svar??  Dagar veckor,månader eller år? Vad tycker du är Ok till dina kunder.

 Och av maxspect som inte kan lämna besked om hur det ligger till med rep pga bla covid! Har inte krävt att det skall lämna besked vilken dag. men går man på lämnat besked om 3-4 veckor och inte ens kan lämna besked efter 3 månader hur lång tid det ev kan dröja.. Då tycker åtminstone jag att det Inte OK. Tyvärr... ställde frågan i mitt första mail redani början på Oktober om att köpa ny del.. 

Ändrat av kobbens
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla skrev:

Det är inte ofta jag försvarar en annan handlare - konkurrent men nu gör jag det. Problemet är inte företagsakvarium utan Maxspects svenska distributör. Jag har nyss pratat med en annan handlare som har samma problem. Själv har jag aldrig sålt Maxspect då de från början haft tveksam kvalitet. Men det är inte bra med en distributör som stänger av telefon när deras handlare ringer. Försöker man som handlare att beställa reservdelar från den europeiska centralen blir man bara hänvisad till den svenska distributören. Och han svarar inte på telefon.

Eftersom du tycker som du tycker om maxspect, vad kan du rekommendera istället för pumpar samt skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar att du kommer få en mängd rekommendationer, jag har en burk något större än din och kör;

 

skummare 

Bubbel king, visst kostar en slant men den bara tuffar på, jag är helnöjd


pumpar

jag har nog provat det mesta genom åren har just nu ett potpurri bestående av

a) ecotech, helt ok

b) gyre, kräver för mycket omvårdnad för min smak

c) ett gäng olika tunze stream 

tunze är det som imponerat mest på mig genom åren. Jag avkalkar dem då och då annars går de bara

fungerar 6150 (stream 3) för dig placeringsmässigt och om du kan leva med utseendet så är den ljudlös och flyttar vatten bra. jag kör 2 st just nu

 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...