Gå till innehåll

Oceanakvarium - innehåll strontium/barium komplex?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har lite låga halter med barium enligt senaste ICP testet men har inte någon ren barium hemma men fann några riktigt gamla flaskor med strontium/barium komplex från oceanakvarium i akvarieboden. 

 

Frågorna blir då..

Kan de bli för gamla/fälla ut eller tillföra något som inte är önskvärt i akvariet?

Vilken koncentration är det - hur mycket höjer de strontium och barium / 100 liter? - det står inte på flaskan.

 

Någon som vet?

mvh Andre

 

@Oceanakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått har barium ingen funktion i saltvatten. Det vanliga sättet att få för högt barium är väl att använda järnbaserad fosfatremover.

Jag skulle inte bry mig om det. Strontium påverkar korallskelettets uppbygnad och kanske, kanske röd färg på koraller.

Min tillsats innehåller ungefär 24% Strontiumklorid eller 8% Strontium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minuter sedan, stigigemla skrev:

Vad jag förstått har barium ingen funktion i saltvatten. Det vanliga sättet att få för högt barium är väl att använda järnbaserad fosfatremover.

Jag skulle inte bry mig om det. Strontium påverkar korallskelettets uppbygnad och kanske, kanske röd färg på koraller.

Min tillsats innehåller ungefär 24% Strontiumklorid eller 8% Strontium.

Tack.

Vet du hur mycket barium det är i? 

Kan du ge det i sifforor t.ex. XX ml höjer 100 liter med så mycket strontium och så mycket barium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, stigigemla skrev:

Nu har jag slutat att ha barium med i strontiumlösningen. De som vill ha barium i sitt vatten kan använda lite järnbaserad fosfatremover.

Vad jag sett har det ingen biologisk funktion.

Min tillsats innehåller som sagt 8% strontium.

men 8% säger väl ingenting.. det är ju koncentrationen som avgör hur det slår in när man doserar det.
8% av lösningen är barium.. det är ju fint men vad gör det när man doserar i t.ex. 100 liter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kam lägga till att jag hade lågt strontium på senaste icp, letade fram en flaska strontium(hade en från Aquaforest hemma), den hade den fina anvisningen 1droppe/100l, inget om hur ofta eller hur mycket det höjer.... Så senaste veckorna har jag kört 10 droppar i veckan, får se vad det gör på nästa test....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, MattiasN skrev:

5kg, vet att du har stort system, men 5kg! :)

Jag har gått ner :)
En period körde jag 7-8 kilo med byte varannan vecka. I recirkulerande filter. 
Men då var det också ett 40 tal kirurger i stor storlek i karet. Har tagit ut fisk nu så behöver inte köra med media alls utan doserar egentligen mest lantanklorid via doser men om det går riktigt lågt ner så kör jag hellre på rowaphos.. stabilt och tryggt. :)

Jag doserar strontium utifrån ICP testerna och normalt har jag haft högt barium men det var när jag körde rowaphos kontinuerligt.. nu är det som sagt bara en månad här och en månad där.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7-8kg varannan vecka. Får man fråga vad du matade med då? Anledningen till min fråga är att om jag inte kommer ihåg fel så ska 1kg rowaphos kunna binda 25gram fostat. Detta borde då innebära , om jag inte räknar fel, att du tillfört 100gram fosfat i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2021-01-16 at 17:42, OR20 skrev:

7-8kg varannan vecka. Får man fråga vad du matade med då? Anledningen till min fråga är att om jag inte kommer ihåg fel så ska 1kg rowaphos kunna binda 25gram fostat. Detta borde då innebära , om jag inte räknar fel, att du tillfört 100gram fosfat i veckan.


Klart du får det. 

Först och främst vill jag tillägga att när jag fick ställt in recirkulerande reaktor höll mediat längre än i "vanlig" reaktor så medians upptagskapacitet är nog där den skall vara men hur man effektivt får ut full effekt hänger sammen med hur man klarar av att använda hela ytan till rowaphosen.

 

Jag matade då med 20 ark nori om dagen, 8x 3 varv på 2 automatiska fodermatare innehållandes pellets från 6 olika märken samt 3-4 kuber med fryst. 

Detta höll 40 talet kirurger i STOR storlek väldigt mätt och feta. 

Det var ända sättet å undvika aggressivitet. Har nu tagit ut väldigt många av kirurgerna då fokus numer ligger på son nr 2. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skal

Just now, Dimorb skrev:


Klart du får det. 

Först och främst vill jag tillägga att när jag fick ställt in recirkulerande reaktor höll mediat längre än i "vanlig" reaktor så medians upptagskapacitet är nog där den skall vara men hur man effektivt får ut full effekt hänger sammen med hur man klarar av att använda hela ytan till rowaphosen.

 

Jag matade då med 20 ark nori om dagen, 8x 3 varv på 2 automatiska fodermatare innehållandes pellets från 6 olika märken samt 3-4 kuber med fryst. 

Detta höll 40 talet kirurger i STOR storlek väldigt mätt och feta. 

Det var ända sättet å undvika aggressivitet. Har nu tagit ut väldigt många av kirurgerna då fokus numer ligger på son nr 2. :)

Glömde säga att jag bytte ut en del reaktorer till aquaforest 7 liters.. då fick jag bättre "träff" med rowaphosen.. och de byggdes om till å bli cirkulerande.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-01-29 at 12:57, OR20 skrev:

Tack, väldigt intressant att höra. 40 stora kirurger det måste ha varit något att se!

ska se om jag finner en bild eller film på gamla pc. :)

Tror egentligen inte jag har något från när det var som mest.. var några väldigt stora som fick flytta ut till ett eget 1000 liters istället för detta 2000 liters som är fullt med sten då de hade svårt å vända sig. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...