Gå till innehåll

Balling produkter


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Företagsakvarium har natriumbikarbonat, kalciumklorid och magnesiumklorid från bla triton i 4kg förpackningar, och natriumkloridfritt salt från aquaforest.

Natriumkarbonat tänker jag "baka" fram själv från natriumbikarbonatet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, Dimorb skrev:

Tack. 
Alla de produkterna finns hos de flesta butiker eller grossister men finner inte natriumkarbonat på andra ställen än svenska bryggeribolag och de sänder inte längre till Norge. 


Det är lätt att framställa natriumkarbonat från natriumbikarbonat. Då slipper man ju dessutom köpa två olika preparat.
 

Jag hällde 200g på bakplåtspapper på en ugnsplåt och körde in i ugnen på 200 grader i 30min. Vikten förändras så 200g natriumbikarbonat blir ca: 130g natriumkarbonat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Jojo skrev:


Det är lätt att framställa natriumkarbonat från natriumbikarbonat. Då slipper man ju dessutom köpa två olika preparat.
 

Jag hällde 200g på bakplåtspapper på en ugnsplåt och körde in i ugnen på 200 grader i 30min. Vikten förändras så 200g natriumbikarbonat blir ca: 130g natriumkarbonat. 

Ja jag vet att det är enkelt men likväl inte.. 
Jag har 2 små barn här hemma och behöver en 2-3 kilo för det jag skall blanda upp.. blir många turer och lång tid. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...