Gå till innehåll

Kalkvatten via kalkmixer/reaktor


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Jag har fått tag på en begagnad deltec km500 kalkmixer/reaktor som jag håller på att koppla in. 

Jag skulle dock gärna önska lite tips i hur jag kan tänka kring volym och påverkan på kh/ca, fosfat, pH. 

 

Jag har ett system på cirka 400 liter. Kh ligger på cirka 9 och ca ligger på ca 430. PH ligger runt 8 +/- 0.1. Fosfat ligger på 0.02 isch. 

Kalkmixern har en volym på 5 liter. 

Har en alkatronic och en dosetronic och tänkte för kontrollbarheten köra via en av doserpumparna. 

 

Jag har kikat på lite videor om kalkvatten/kalkmixer från bland annat Julian sprung, BRS, reef dudes och farm boy reef. Men har inte landat i vissa frågor. 

 

1. Slänger jag bara i några matskedar kalciumhydroxid och när den vita "geggan" i botten börjar tunnas ut slänger jag i en matsked till? 

 

2. Hur många ml bör jag dosera per dygn utan att riskera en grov pH-sving uppåt? PH boost är förresten dem främsta och kanske enda anledningen till att jag kör en kalkmixer. 

 

3. Kommer jag behöva dra ner på ballingdoseringen? Hur mycket påverkar kalkvatten tillförd mängd calcium och skjutsen på alkaliniteten? 

 

4. Då mitt fosfat redan är ganska lågt, löper jag någon risk med att nolla fosfat helt om jag kör igång? 

 

5. Någon som haft en deltec kalkmixer?

Jag antar att den ska kopplas in i en timer för att blandararmen ska gå då och då? Eller är tanken att den ska gå konstant? Om inte, hur ofta bör den köra igång och hur länge? Hittar inga råd i manualen 😅

 

Tack! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både en Deltec KM500 och en KM500s, hittade en av dessa omrörares manualer (oklart vilken den hör till) Här kan du läsa lite mer kring hur du använder den samt mängden pulver du tillsätter. Jag lägger till det som en bild.

 

1. Du fyller på med RODI vatten till hälften, tillsätter en mängd (150 gram) pulver och rör om med en lång sked. fyll på med RODI tills precis under utrinningsröret. Låt den sedan stå någon timme (tills vätskan klarnat) och sätt sedan på mixern samt doserpumpen.

 

2. Jag vill minnas från J.Sprungs böcker att han sa att man kan tillsätta 1/4 tesked per timme. Detta skulle då motsvara att man kan tillsätta upp till 3,8l per timme i ett 1000 kar utan att detta driver upp Ph allt för mycket. Detta skulle då tillsätta 1,9gr pulver vid mättad lösning. 3,8 liter avdunstning per timme är dock "way over" vad som är normalt. När jag körde den så brukade jag köra ca 2ml/minut vilket motsvarade min avdunstning. Du kan ju alltid lägga in en kod som stänger av doserpumpen om PH stiger för mycket/för snabbt

 

3. Ja det behöver du med stor sannolikhet göra, dock kan du få obalans i Mg (som inte tillsätts) spårämnen (som inte tillsätts) samt fällningar till följd av fosfat

 

4. Den risken har du, jag hade länge detta problem när jag körde kalkvatten, min lösning var att tillsätta Polyplabs reef roids och polyp booster. 

 

5. Har som sagt två stycken dock ingen i drift till följd av utrymmesskäl och att jag pillar för mycket med akvariet. Funderar dock på att dra igång den igen. Jag körde "blandaren" 10 min var tredje timme vilket verkade fungera ok. Deltec tror jag dock rekommenderar att man kör den 24/7

 

Hoppas det hjälper,

Sven

 

 

Deltec km500  manual.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan tillsätta en hel del innan det ger större svängningar, risken med att ha den till auton är väl mest om auton hänger sig och pumpar i litervis... Dessutom är det ju lite svårkontrollerat genom auton...

Sen måste ju även auto-pumpen pumpa väldigt sakta, om det kommer in för mycket vatten i reaktorn (både för snabbt och även för mycket på ett bräde, du ser nog lite "dimma"/pulver stiga i reaktorn när du doserar?) så kommer även pulvret från botten stiga upp och hamna i sumpen/karet....

Hos mig påverkar inte de relativt små doserna på 1-2l/dygn såmycket att det gör någon större skillnad på ballingen, gissar att det som tillförs förbrukas genom den ökade förbrukningen från högre/stabilare ph...

Jag har alltid kört KM500s omrörare konstant, haft två st genom åren, båda har gått flera år utan  problem

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar Mattias bild av att det är betydligt säkrare att mata kalkreaktorn via en doserpump än genom en T-anslutning från ATO pumpen eller en vanlig sumppump som stryps.

 

Jag vill också minnas att jag tillsatte ca 2 liter per dag vilket då blir under 2-3 gram pulver i ett 500 liters kar. Detta är små mängder i relation till mängden balling tillsatser du förmodligen tillsätter men ändå inte oviktigt. Om man tillsätter 3,8liter (1 us gallon) mättad lösning (i tsk pulver/3,8l) i ett 1000 liter kar så borde det, om min matte är rätt, höja din alkalinitet med 0,45 DkH och kalciumvärde med 3,23ppm givet inga fällningar m.m. Du har en hemsida där de kan hjälpa dig om du vill göra egna beräkningar (jag dbl kolla med den)  

 https://www.hamzasreef.com/Contents/Calculators/KalkContribution.php

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-01-11 at 17:55, OR20 skrev:

Jag har både en Deltec KM500 och en KM500s, hittade en av dessa omrörares manualer (oklart vilken den hör till) Här kan du läsa lite mer kring hur du använder den samt mängden pulver du tillsätter. Jag lägger till det som en bild.

 

1. Du fyller på med RODI vatten till hälften, tillsätter en mängd (150 gram) pulver och rör om med en lång sked. fyll på med RODI tills precis under utrinningsröret. Låt den sedan stå någon timme (tills vätskan klarnat) och sätt sedan på mixern samt doserpumpen.

 

2. Jag vill minnas från J.Sprungs böcker att han sa att man kan tillsätta 1/4 tesked per timme. Detta skulle då motsvara att man kan tillsätta upp till 3,8l per timme i ett 1000 kar utan att detta driver upp Ph allt för mycket. Detta skulle då tillsätta 1,9gr pulver vid mättad lösning. 3,8 liter avdunstning per timme är dock "way over" vad som är normalt. När jag körde den så brukade jag köra ca 2ml/minut vilket motsvarade min avdunstning. Du kan ju alltid lägga in en kod som stänger av doserpumpen om PH stiger för mycket/för snabbt

 

3. Ja det behöver du med stor sannolikhet göra, dock kan du få obalans i Mg (som inte tillsätts) spårämnen (som inte tillsätts) samt fällningar till följd av fosfat

 

4. Den risken har du, jag hade länge detta problem när jag körde kalkvatten, min lösning var att tillsätta Polyplabs reef roids och polyp booster. 

 

5. Har som sagt två stycken dock ingen i drift till följd av utrymmesskäl och att jag pillar för mycket med akvariet. Funderar dock på att dra igång den igen. Jag körde "blandaren" 10 min var tredje timme vilket verkade fungera ok. Deltec tror jag dock rekommenderar att man kör den 24/7

 

Hoppas det hjälper,

Sven

 

 

Deltec km500  manual.jpg

 

Toppen, tusen tack för input. 

 

Jag har nu bytt tillbaka till doserpump som doserar 130 ml per timme. pH har ökat med 0.2 och tillsammans med kh blivit löjligt stabilt. Balling en har ju minskat, får se vad det gör med mg och övriga spårämnen på sikt, men kollar kontinuerligt med icp så borde fånga upp ev dippar. 

 

Får dock se om det funkar på sommaren när avdunstningen förmodligen är lägre. Dock har jag fläkt igång så så det kanske jämnar ut det. 

 

Har mixerarmen igång 24/7 då jag hittat samma råd på andra ställen. Har ingen tillförlitlig timer heller, de mekaniska har låst sig. 

 

Har nu ett litet lager vitt pulver i botten, och antar att jag fyller på en msk per vecka ungefär. Och rengör kontinuerligt. Positiva första upplevelser iaf! 👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad roligt att höra att det fungerar så bra, jag blir lite sugen på att dra igång en av kalkmixrarna igen av den här diskussionen... om man bara hade mer plats under karet ;).

 

Ett sista råd, man bör "städa ur" kalkmixern några gånger om året så att det inte blir för mycket kalkavlagringar nere i röret. Dessa kan låser omröraren och på så sätt bränna ut motorn. Jag vill minnas att jag gjorde det en gång varannan månad ungefär. Jag brukade koppla loss slangarna, tömma kalkmixern i en hink och sedan flytta den till en blasksäker zon. Jag hällde sedan i vinäger och vatten och lät det stå ett par timmar/över natten. På morgonen var det sedan bara att sätta ihop den igen. Vet inte om det behövs men något som jag lärde mig av en tysk saltvattensakvarist jag kände när jag bodde där nere. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...