Gå till innehåll

Mitt lilla experiment, 120 l Juwel.


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Har ju sålt mitt stora sps kar o planerar en period utan. Men ett sådant här gulligt litet(120 l) , fantastisk kvalitet, fina mått, innerfilter, värmare, led, helt komplett, snygg bänk, tysk hög kvalitet(juwel), allt för 3000 kr (nytt) med leveranstid på 0 sek (läs köpte direkt under butiksbesök) kan man inte motstå. Det får stå i köket som ett experimentkar. Ingen sump, ingen skummare. Inte helt säkert att jag kör salt, men om jag gör det blir det djup sandbädd i karet som får agera filter o denitrifikator, ingen skummare, bädden får agera kalkreaktor(kanske stöttar upp med Balling via min Dosetronic). Självklart övervakat av en Alkatronic och Mastetronic som jag gömmer i bänken. Kul kombo med naturmetod(Jauberts system) + i viss mån high tech(mina maskiner). Om det blir salt kommer innehållet nog präglas av prylar som gillar plankton o växer på djupt vatten, såsom zooxanthellfria gorgonior, kanske tubastrea, brocholiformis mm. Sådant finns sällan i handeln så finns någon med sådant är jag kanske intresserad. Sten har jag kvar lite sen förra, ligger ute i snön, men jag har ingen brådska. Den får mogna in sakta men säkert. Så en påse sand, thats it, sen får naturen göra sitt. Mitt sitta system var fantastiskt, en fin period, men det finns en tjusning i det lilla., att få det att fungera, dess enkelhet om nåt ”skall göras”. Isolerar jag friggeboden till våren kommer nog detta lilla experiment stå där ute, tillsammans med mina maskiner.

 

Jonas 

 

 

IMG_8307.jpg

IMG_8308.jpg

IMG_8309.jpg

  • Gilla 10
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

kommer lite uppdateringar snart. Kör Alkatronic, Dosetronic o Mastertronic på denna lilla burk. Fantastiskt att med MT nu kunna följa hela kvävecykelns mognad, jag låter MT mäta Nitrit nu i början ej nitrat förstås. 

 

Återkommer med lite bilder o info snart

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering: 

 

Karet är alltså  ett Lido 120 l, medvetet val  att INTE ha vare sig skummare eller sump, utan filtreringen sköts med en DSB som ni ser. Det kommer ta sin tid men biologi tar tid. Jag påstår att kar med mkt lite eller ingen sand är oftast mer instabila. Det behövs biomassa. Detta blir lite av ett experiment att bevisa tesen att det behövs inte en skummare för export av näring. Skummarens huvudsakliga uppgift menar jag är inte det (den är rätt kass på det faktiskt) utan mest en gasutbytesmaskin. Där skulle jag kunna få bekymmer , men då jag doserar Na2CO3 som KH-källa hjälper jag upp pH värdet på det sättet, samt får eventuellt köra lite makroalger, som jag dessutom tycker är snyggt. Vidare skall jag ju inte ha mkt fisk alls, så jag tror inte jag kommer få ett CO2 problem.  

 

Karet har varit igång 2 veckor, en utmaning att få till en hyffsad scape i bara 120 l, nöjd faktiskt. Stenen är från början riktig levande men har legat ute i snön, haha, så denna är stendöd. Ser det som ett litet intressant projekt att försöka starta med död sten även om jag vet det är en uppförsbacke o tar längre tid. 

 

Efter en vecka kom kiselalgerna men dom börjar redan försvinna, Bilden är från idag. Köpte 2 små clowner som ammoniakproducenter för att få igång nitrifikationen, o den kickade igång ganska tydligt efter 7 dar, o nu efter ytterligare 7 dar toppar nitrit på cirka 0.4 mg/l, se bild från Mastertronic (MT). Jag väntar nu alltså på det andra nitrfikationssteget, men dessa bakterier tar ju lite tid på sig, har för mig att dom är snäppet långsammare än steg ett som omvandlar ammoniak till nitrit, o de steget är som sagt i full gång. Avvaktar naturligtvis med kolkälla då nitrifkationsbakterier EJ nyttjar det o jag vill inte konkurera ut dom med heterotrofer. Så fort nitrit sjunker o nitrat stiger (nitrat är 0 i princip, förväntat), så går jag in med lite lite kolkälla o doserar en stam med heterotrofa bakterier.

 

Fosfat gick upp direkt till 0.20 mg/l, men har redan börjar sjunka. Det beror säkert på algerna, samt att kanske nitrifikationsbakterierna ändå assimilerar lite fosfat. 

 

KH, mkt spännande, men också helt förväntat: Nitrifikationens första steg förbrukar alkalinitet  så KH förbrukningen följer nästan  linjärt nitritstegringen.  Förbrukar så mkt som 0.07dKH/timma, trots inga koraller eller kalkalger. Kan se detta om jag lägger KH kurvan sida vid sida mot Nitrit kurvan. Och, här har vi alltså ett undantag när man inte skall dosera sin Balling med lika doser, då KH förbrukningen just nu inte beror så mkt på kalcifiering som alltså nitrifiering. Det betyder att min Dosetronic doserar KH/CA i relationen 5/1 just nu. MT mäter kalcium varje dag så jag är beredd att höja Kalciumkanalen så fort kalcifieringen  startar och nitrifikationen minskar. Detta sköts förvisso automatiskt med mitt system men just nu är det också kul att skruva lite manuellt utifrån den data jag får från mina maskiner. MT som alltså mäter Ca, kommer automatiskt skruva upp Ca kanalen tills den är lika med KH kanalen. Min tro är att detta förlopp kommer gå parallellt med att nitrifikationen är mogen fullt ut och nitrat börjar stiga istället. 

 

Mina 2 clowner som alltså egentligen inte är testpiloter utan ammoniakproducenter, mår bra. Som ni vet är ju saltvattensfiskar inte känsliga för nitrit. Dock är den ena clownen nog inte helt frisk från butik, den skiljer sig från dag 1 att inte vilja äta så mkt. Jag är beredd på att den kommer dö o får ersättas med en ny. Men den andra mår prima. 

 

Kunde inte hålla mig, köpte en liten euphyllia ancora o en liten acantastrea.  Och för ngr dar sen städpatrull 1, 4 sniglar. 

 

happy reefing

 

Jonas 

 

 

Balling balans.jpeg

Fosfat.jpeg

IMG_8605.jpg

lido översikt.jpg

Nitrit.jpg

scape Lido.jpg

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Jois skrev:

Ser schysst ut! 

Tjock sandbotten och ordning i skåpet. 

 

tack, ja, glömde säga, en DSB. Hela karet vilar lite på den, då jag inte har vare sig sump eller skummare. Ett medvetet val, glömde säga det , kanske viktigast av allt.  

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni undrar vad det år till höger så byggde jag en liten ”låda” som egentligen svävar i luften. det är 2 hyllplan direkt från våggen och en magnetdörr. Bakom ligger 1578 tusen sladdar, samt waste o RO hinken till Mastertronic. Så allt blev osynligt o ändå rejäla dunkar. I själva skåpet står på övervåningen Mastertronic (skall byta ut den mot fabriksversion , detta är min beta), samt en Alkatronic o knör. 

Längst ner står Ballingen som är en utspädd core 7, till en core 3.5, o därmed räcker det med 3 pumpar. I mitt system är det ju bara dumt med så högkoncentrerat som core 7 då det leder till onödigt små doser. Så 1an o 2an är alltså spädda med 50% RO, KH delen i core 7 är ju redan som original en 3.5a så den behöver ej spädas. (KH går ju inte göra starkare än cirka 3.5, det är därför triton har 2 st identiska KH dunkar för o få en ”7a"). "Other method", då jag inte kör algrefugium. 

 

Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande projekt! Jag gillar att biologin hamnar i fokus för näringsexporten. Får jag fråga om det finns någon tanke bakom beslutet att använda död sten, eller är det mest att du redan hade det tillhands? Jag har kämpat med att få balans i kar som jag startat med död sten som ympats in med några levande stenar. Nu när jag nyligen startat ett nytt kar med huvudsakligen levande sten är det som natt och dag mot det bättre jämfört med tidigare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Karl Holm skrev:

Spännande projekt! Jag gillar att biologin hamnar i fokus för näringsexporten. Får jag fråga om det finns någon tanke bakom beslutet att använda död sten, eller är det mest att du redan hade det tillhands? Jag har kämpat med att få balans i kar som jag startat med död sten som ympats in med några levande stenar. Nu när jag nyligen startat ett nytt kar med huvudsakligen levande sten är det som natt och dag mot det bättre jämfört med tidigare.

mest att jag hade det till hands, samt att den jag sett i närliggande butik inte ser särskilt mer levande ut än den jag hade ute i snön. De gånger jag verkligen vill starta med levande , köper jag det ofta direkt från ”lådan”b o det skall krylla av livm, svampar, makroalger o annat. DÅ är det riktig levande sten värd priset. 

Jag håller helt med dig att det är inte att rekommendera att starta ett kar med död sten. Men detta system är så litet så jag tänker det är hanterligt att testa o jag har råd att det tar tid. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får en annan att sjunka ner i fåtöljen och drömma sig bort till en värld med en mastertronic. Så kul att den distribueras nu! 

 

Tänkte bara kring din dsb, svårt såklart att göra ett ögonmått på bild. Men vill minnas att du rekommenderar en dsb på 13-14 cm? Är din såpass djup? Eller finns det ändå effekter om den  nu är grundare än så? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Du får en annan att sjunka ner i fåtöljen och drömma sig bort till en värld med en mastertronic. Så kul att den distribueras nu! 

 

Tänkte bara kring din dsb, svårt såklart att göra ett ögonmått på bild. Men vill minnas att du rekommenderar en dsb på 13-14 cm? Är din såpass djup? Eller finns det ändå effekter om den  nu är grundare än så? 

den finns nog hos dejong i detta nu eller typ vilken dag som helst;-)

 

Min DSB ligger här mellan 10-15 cm:-), kanske grundare på ngr ställen men överlag 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med sådär mycket bottenmaterial kan du ju ha mina absoluta favoritfiskar  Gulhuvad käkfisk (Opistognathus aurifrons). Jag kan titta på dem i timmar, riktiga personligheter..  jag antar att de skulle förstöra dsb effekten dock..  

 

Ändrat av mogge77
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

liten uppdatering. 

Nu har jag nog nåt nirattoppen. 1.6 mg/l.....rätt högt...0 i nitrat än så länge så nu väntar jag på att sista steget i nitrifikationen skall komma igång. Karet har varit igång i 3 veckor nu. 

 

KH förbrukningen var de första 2 veckorna rätt stor utan samtidig Ca förbrukning. Väntat, beror säkert på nitrifikationens första steg. Men nu när nitrittoppen är nådd så ser jag faktiskt att Ca förbrukningen börjar starta också, varvid min KH o Ca kanal sakta går mot relationen 1/1. Ungefär så här har KH/Ca förbrukningen (och kanalerna ) varit under de första 3 veckorna: 

 

0-1 vecka: 1/0.2

1-2 vecka: 1/0.5

2-3 vecka: 1/0.6

 

I övrigt pendlar  PO4 lite mellan  0.08-0.1 mg/l, Mg stabilt på 1400 ish, och med kanal-ration ovan ligger KH resp ca på 7.5/420. 

 

stenen är ren igen, brunalgerna (kisel) kom efter en vecka o försvann helt på en vecka. Nu lite grönalger (ej tråd, utan grön nyans på sten), och kanske kanske nån lite prick som kan va antydan till kalkalg.

 

2 clowner som sagt, men den ena vet i tusan, ej ätit sen dag 1, nåt fel på den,. men den andra är pigg. 4 sniglar. 2 dog i nitritbadet...men 2 kar som räcker fn för att hålla stenen fin. 

 

När nitrit  sjunkit kommer nästa fas, kanske då ngr eremiter, o nån liten intressant fisk,. 

 

bilder kommer imorron...inte så mkt o se ju....

 

 

Jonas

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering: 

 

1) oerhört intressant att när väl nitrifikationens sista steg satte igång gick det snabbt. Nitrit var uppe i som högst 1.3 mg/l, men sen plötsligt från en dag till bara nästa, sjönk det till 0.1, o dagen därpå (igår), 0.009 mg/l. Spännande! Nu är alltså bakterierna på plats. Nitrat har stigit motsvarande (förväntat), o ligger på cirka 1.2 mg/l.clown

2) PO4 ligger stabilt runt 0.03-0.04 mg/l (ingen remover eller nåt)

3) Kh o Ca förbrukningen börjar närma sig ration 1/1 nu när nitrifikakationens andra steg kommit igång

4) KH o Ca förbrukningen över huvudtaget stiger ngt totalt sett

 

har en clown (den första var sjuk från dag 1), samt köpt en odlad juvenil navarchus!!. Fantastisk fisk. Den växer mkt långsamt och jag tror faktiskt hag kan ha den rätta länge i dessa 120 l. 

 

Hämtade tillbaka ngr prime stenkoraller från mitt gamla kar, en strawberry, en spatulata. MEN skall i huvudsak ha LPS o kanske en gorgonia mm. Min målsättning är att med denna DSB skall nitrat inte bli ett problem. 

 

Karet är nu 4 veckor sen start. Allt material var dött,. så med tanke på det tycker jag stenen redan börjar se helt ok ut. 

 

/Jonas

 

 

navarchus juvenil.jpg

översikt.jpg

översikt 2.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det alltså så att kvävet verkligen processas som det ska, och fosfat håller sig bra med. Inga som helst medier, ingen kolkälla, ingen GFO etc. Jag är naturligtvis vaksam på om ngt behöver sättas in men grundidén är att så länge värdena ser bra ut, tillsätter jag inget. Som sagt, i bästa fall sköter DSB hela detta. Märk väl alltså att jag har ingen skummare, i ingen sump. Sump är ju mest för att få undan teknik (fast i min värld om  man har lyxen med sump bör man utnyttja denna volym till biologisk filtrering, annars är det bara slöseri med utrymme), och i mitt fall är det ngr små maskiner som står i bänken. O sladdarna inklusive RO vatten/Waste till Mastertronic har jag gömt i ett litet sidoskåå jag byggt. Och nu tänker @Lasse, och säkert @stigigemla, är Nitrat nitritkorrigerat, ja det är det;-). Jag har lagt in den möjligheten i MT;-). Nitrit förresten är 0.006 mg/l. För en dryg vecka sen var det 1.3 mg/l...så häftigt alltså. 

 

Tusentals pods med idag. Fascinerande då all sten var död, men visst, kan ha kommit med de få fraggar jag har. Men ändå. Det betyder att navarchusen stormtrivs (clownen med), samt vattnet blivit helt glasklart, och rutorna behöver ej skrapas.

 

Jag ser också ännu mer hur Ca förbrukningen närmar sig 1/1 relationen mot KH, och snart är det nästan samma dosering på alla tre. MT sköter den uppregleringen. 

 

Skall snart köra iväg ett ICP för o se hur jag ligger på mikroämnena. 

Jag har 2 kanaler kvar på DT om det skulle va nåt. jag kör nämligen bra med 3.5 ggr konc, o därmed slipper 4 pumpar. 

 

/Jonas

 

 

 

 

 

 

Gömda saker.jpg

MT mäter.jpg

parametrar.jpg

översikt höger.jpg

översikt skåp.jpg

översikt vänster.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut! Blir kul att följa din uppstart om du kan ha kontroll över den. Jag tycker de är otroligt oberäkneliga. Då sett till vad som etablerar sig och växer när alla ytor är öppna och fria att erövra som de blir med död sten. Levande med i vissa fall för den delen. Men med dina maskiner i samspel så kan du ju dokumentera mycket och försöka röna ut samband mellan värden och det som händer i akvariet och det är ju värdefullt!

 

Jag tror för övrigt det kommer spåra ut och bli ett stenkorallsakvarium igen 😉 Även om jag hade sett fram emot ett försök att fokusera på filtrerande invånare som du spåna på tidigare. Min erfarenhet från mina kalla akvarium är dock att det är riktigt svårt att hålla näringen i akvarievattnet från att skena utan antingen stora vattenbyten eller genom att ha ett ordentligt refugium.

  • Haha 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, mikoto skrev:

Ser ju bra ut! Blir kul att följa din uppstart om du kan ha kontroll över den. Jag tycker de är otroligt oberäkneliga. Då sett till vad som etablerar sig och växer när alla ytor är öppna och fria att erövra som de blir med död sten. Levande med i vissa fall för den delen. Men med dina maskiner i samspel så kan du ju dokumentera mycket och försöka röna ut samband mellan värden och det som händer i akvariet och det är ju värdefullt!

 

Jag tror för övrigt det kommer spåra ut och bli ett stenkorallsakvarium igen 😉 Även om jag hade sett fram emot ett försök att fokusera på filtrerande invånare som du spåna på tidigare. Min erfarenhet från mina kalla akvarium är dock att det är riktigt svårt att hålla näringen i akvarievattnet från att skena utan antingen stora vattenbyten eller genom att ha ett ordentligt refugium.

du skrev precis det jag tänkte....som du ser har jag redan 3 sps:er, från mitt gamla kar, o dessa ser sjukt bra ut trots att karet är helt nytt. En strawberry, en superfin spatulata o en forest fire. Men, än så länge r min tanke samma att köra en annan profil....det är nåt speciellt med LPS o färggranna djuphavskoraller, mer levande på ngt vis. Vi får se

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trodde först att du hade köpt en Blue-face som jag. fattar inte hur någon ser skillnad på navarcus, blue-face, chrysurus och koran kejsarna :)

 

detta system är bara ett litet steg tillbaka. snart kommer det en tråd " Romans 1180 liters SPS only" :D  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Min DSB nu efter 9 veckor verkar ha mognat hyfsat och verkar fungera lite som  ”Jauberts system” där själva DSB´n producerar Ca och CO3 som en naturlig kalciumreaktor!

 

Autoregleringen i DT / AT har sänkt och sänkt det dagliga ”Balling”-målet och jag behöver fn bara tillsätta ngr ml core 3.5 per dag. MT bekräftar också detta genom att mäta ett bra Ca-värde stabilt runt 420 mg / l, trots nästan ingen dosering.

 

SÅ, de förklaringar jag kan föreställa mig är

  1. Min DSB producerar Ca och CO3 som ett naturligt system
  2. Denitrifikationen i DSB´n matchar nu nitrifikationen så att kvävecykeln åtminstone inte konsumerar någon alkalinitet längre.

 

Detta är en ganska dramatisk och snabb händelse, vilket är väldigt intressant.

Koraller (det lilla jag har) och mikrolivet  ser utmärkt ut.

 

Tyvärr fick jag Odinium från en fisk som jag nyligen köpte så bara mina 2 clowner överlevde. Men det är ett litet system, så det är ju ingen katastrof.

Jag kommer att fylla upp efter ett tag när det är totalt stabilt.

 

I övrigt ligger PO4 stabilt runt 0.02, Nitrat mellan 0.5-1.

 

PS: Från dem som har erfarenhet av mikrorevsystem: Lite tips på fisk som  äter trådalger,  då ju kirurger är för stora för den här lilla tanken och Salarius för ful;-) …

 

Jonas


Microreef .jpg

MR 2.jpg

  • Gilla 4
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...