Gå till innehåll

Acropower, via doseringspump?


Rameau

Rekommenderade inlägg

Läst en del övertygande recensioner om Acropower och tänkte ge det ett försök, då jag har en ledig grupp på doseringspumpen är tanken att köra via den, är det någon som har erfarenhet av det? Anledningar för och emot? 

Ändrat av Rameau
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Acropower på dospump ett par månader nu, tycker det funkar bra och i början vill jag minnas att jag tyckte det gav lite stuns i korallerna. Kör dock lite lägre än rekommenderad dos. Nu när månaderna har gått är det ju svårare att veta vad som vad men allt ser bra ut och jag har börjat på min andra litersförpackning Acropower. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Acropower i cirka ett/ ett och ett halvt år nu och sett ok effekt från det. Det är dock svårt att se vad som Acropower har gjort isolerat då jag dessvärre har svårt att hålla händerna torra och från akvariet...... Jag använder Acropower kombinerat med Red Sea Reef energy AB+ och KZ Flatworm stop. Jag har inte haft Acroeating flatworms men det ska ge mer "kött" på SPS:er. Jag kör dock på en väldigt låg dos i relation till det som rekommenderas 2ml Acropower per dag, Reef energy AB+ tillsätter jag 8 ml per dag och 1 ml KZ Flatworm stop per dag. Allt doseras via doserpumpar i mitt 500l kar. Jag tror dock att det är mer för mig jag gör det än för korallerna då jag är osäker på om det verkligen ger någon effekt......men det är kul att pilla. Jag tror att verkliga värdet av Acropower syns först när man kör ett kar med väldigt låga näringsvärden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, MattiasN skrev:

Jag har kört Acropower på dospump ett par månader nu, tycker det funkar bra och i början vill jag minnas att jag tyckte det gav lite stuns i korallerna. Kör dock lite lägre än rekommenderad dos. Nu när månaderna har gått är det ju svårare att veta vad som vad men allt ser bra ut och jag har börjat på min andra litersförpackning Acropower. 

Varför inte prova att gå upp på rekommenderad dos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, OR20 skrev:

Jag har använt Acropower i cirka ett/ ett och ett halvt år nu och sett ok effekt från det. Det är dock svårt att se vad som Acropower har gjort isolerat då jag dessvärre har svårt att hålla händerna torra och från akvariet...... Jag använder Acropower kombinerat med Red Sea Reef energy AB+ och KZ Flatworm stop. Jag har inte haft Acroeating flatworms men det ska ge mer "kött" på SPS:er. Jag kör dock på en väldigt låg dos i relation till det som rekommenderas 2ml Acropower per dag, Reef energy AB+ tillsätter jag 8 ml per dag och 1 ml KZ Flatworm stop per dag. Allt doseras via doserpumpar i mitt 500l kar. Jag tror dock att det är mer för mig jag gör det än för korallerna då jag är osäker på om det verkligen ger någon effekt......men det är kul att pilla. Jag tror att verkliga värdet av Acropower syns först när man kör ett kar med väldigt låga näringsvärden. 


Antar att du sett att du har aefw eller varför dosera flatworm stop? 

 

känns inte det som att acro power och red sea reef energy är lite samma sak? Aminosyror sägs det ju vara av tillverkaren. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Rameau nej inga AEFW som tur är, jag såg dock på youtube att flatworm stop skulle ge ökad vävnad hos SPS samt öka deras slemlager och på så sätt förbättra deras motståndskraft mot förändringar i vattenvärdena m.m. . Jag tyckte för ett år sedan att mina sps:er såg lite tunna ut i vävnaden, vet inte om jag förklarar det rätt men jag hoppas att du förstår vad jag menar. Det är lite av ett experiment att tillsäta det och jag har fortfarande kvar av den literflaska som jag köpte så ksan inte uttala mig om det var värt det. Jag klumpar ihop det med aminosyrorna/vitaminerna då det är tillskott som ska göra koraller mer hälsosamma och motståndskraftiga. Som sagt ett experiment och jag tror inte att något av dem egentligen  behövs, det är dock lite kul att testa olika saker ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instruktionerna verkar ju mena att man ska skaka flaskan väl innan man doserar. Men jag utgår från att ni inte kompenserar för detta på något vis när ni kör den via doserpumpen? Så att inte tyngre delar av innehållet samlar sig på botten och därmed försvinner först då doserpumpslangens mynning liger där? 

 

Verkar ju inte behöva förvaras i kylskåp iaf och det är ju trevligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instruktionerna verkar ju mena att man ska skaka flaskan väl innan man doserar. Men jag utgår från att ni inte kompenserar för detta på något vis när ni kör den via doserpumpen? Så att inte tyngre delar av innehållet samlar sig på botten och därmed försvinner först då doserpumpslangens mynning liger där? 
 
Verkar ju inte behöva förvaras i kylskåp iaf och det är ju trevligt!

Jag har aldrig gjort det och kan inte se att lösningen skiktar sig eller fäller ut någonting.
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor behållare använder du och fyller på? Hur ofta behöver du fylla på behållaren?

Doserar 10ml/dygn som standard (är näringsvärdena låga ökar jag doseringen) och behållaren är på 1500ml.
Köper den stora dunken på 3,7L så man slipper köpa hela tiden.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, MichaelE skrev:


Doserar 10ml/dygn som standard (är näringsvärdena låga ökar jag doseringen) och behållaren är på 1500ml.
Köper den stora dunken på 3,7L så man slipper köpa hela tiden.

Finns Acropower i 3,7l? Jag hittar bara 1l som max... Jag doserar direkt är litersflaskan 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...