Gå till innehåll

RSR 525 på bortaplan (Eskilstuna)


johannes.k

Rekommenderade inlägg

Startar upp en burk hos tjejen eftersom jag ändå är här mycket och flyttar över det mesta av levande hemifrån efter att prick karantänen är över.

Blev full satsning eftersom det är svårt att hitta beggat på vintern.

Kommer köra core 7 och ghl director. 
 

Kul att dra igång ett lite större igen men verkligen krångligt när man inte känner nån bärhjälp på plats (det löste sig med hjälp av matleverantören från Fodora 😅👍)

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Snickrar ihop ett hoppskydd som hänger på kanten och täcker 15 cm in i karet då det är efter glaskanten de hoppar och då har jag inga problem med matning mm och det är enkelt att ta bort en sektion om man ska pyssla.

Vad tror ni om det ?ff0272cb7d1dfaa9249700cf53362f05.jpg

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idé! 
Jag har inte skaffat ngt nät ännu av den anledningen att det är bökigt vid matning och annat pyssel. 
Om det funkar och du blir nöjd och har tid och lust att tillverka ett till mig så köper jag gärna!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte dumt. Vet inte exakt när firrarna hoppar ur mitt i karet, känns som att de logiskt bör hoppa vid kanterna där det inte finns lika många riktningar att ta vägen. 

 

Jag har mitt akvarium med en beklädd överdel som förhindrar att fisken hoppar ut på 3 av sidorna men har förlorar några som hoppat ut och hamnat mellan vägg och akvarium. 

 

Skulle vara högst intresserad av sådana moduler om du skulle tillverka för försäljning och de inte måste sitta runt ett hörn 😊👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklar kan jag hjälpa er om ni behöver ha något tillverkat, efter att jag fått ordning på grejerna.

Medans konstruktionen på hoppskyddet förfinats har jag gjort några skärmar till hydrorna i tomteverkstan, riktigt bra faktiskt tar helt bort sidbländningsfaktorn så jag kan ligga i soffan och njuta av burken på kvällarna.

 

20210130_120147.jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon smartis som typ @Lasse som kan hjälpa mig att förstå vad som händer , fick plötsliga förändringar i KH och Salinitet efter en dosering igår och kan inte begripa vad som händer , inga vattenbyten eller liknande har gjorts.

Kan tillägga att det varit en avvikelse mellan refraktometer och ghl som nu är nästan borta ..

ghl.jpg

Ändrat av johannes.k
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

SPS till vänster och LPS till höger :) , Lps är lite vresiga eftersom jag möblerat om lite får se hur det ser ut om några dagar.

Ska ta och limma ihop en pelare på vänstersidan vill ha lite mer höjd där och fiskarna gillar att simma igenom "bågar" har jag märkt genom åren

 

Foto utan filter med mobil 

 

och tack @Thomas Salt för de fina korallerna 

 

20210302_162245.jpg.f991500b837330710421425881756cff.jpg

 

20210302_162224.jpg

20210302_162149.jpg

Ändrat av johannes.k
  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrat lite i burken, inte helt nöjd men det tar sig.

Pricken va nog velvet.. tappat en del fisk men det värsta verkar vara över en märklig grej är att efter jag ändrade scapen och sölade lite revfix i akvariet så blev fiskarna mycket piggare och finare i färgerna och velvet symtomen minskade drastiskt. 20210309_160642.jpg.79b789cf7f609c48d8dcd58c4a8c1815.jpg

20210309_160650.jpg.cd8e9495a797ac8af6b97dd27e51130c.jpg20210309_160705.jpg.115528ebd13a97f3443d2c2edd8c262e.jpg

20210309_131736.jpg.504820b50d4541617db1a936ae6a03ad.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2021-05-08 at 17:18, johannes.k skrev:

Längesedan jag uppdaterade ser jag , kämpat med fiskdöd och det senaste sps som inte vill vara med mer.. tror att problemen är lösta och det kanske kan luffa på och börja växa nu 

 

 

5A531CD9-06E2-4A13-9704-39C324328D50.jpeg

Trist, hur mycket fisk strök med? 😟

Fick du någon koll på PAR-värdena?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Går bra och dåligt, spserna har börjat växa ordentligt och trivas ökar stadigt doseringen av core kul 🤩.

Lpserna däremot trivs inte troligen pga rejält låg nitrat , har legat högt på både fosfat och nitrat sedan start så har doserat nopox och då värdena varit stabila så har det slarvats lite med tester på slutet mätte nitrat igår med hanna lr 0,9ppm nitrat 0,2ppm fosfat så nödstopp på nopox och i med lite fosfatremover. Någon som kan dela med sig av erfarenheter med reaktioner på koraller vid lågt nitrat kanske.

 

Fick hämtat lite fisk igår av en snäll handlare som har stängt, plockade de direkt vid leverans från grossist 5 anthias och en japonicus, japonicusen är tyvärr lite vissen simmar liksom i 45 grader slagsida jättefin i färger och inga synliga skador men magen är ganska insjunken kan @Hampus85 kanske ge mig lite råd om något ska göras eller bara vänta och hoppas, (hen vill inte ta käk) 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, johannes.k skrev:

Går bra och dåligt, spserna har börjat växa ordentligt och trivas ökar stadigt doseringen av core kul 🤩.

Lpserna däremot trivs inte troligen pga rejält låg nitrat , har legat högt på både fosfat och nitrat sedan start så har doserat nopox och då värdena varit stabila så har det slarvats lite med tester på slutet mätte nitrat igår med hanna lr 0,9ppm nitrat 0,2ppm fosfat så nödstopp på nopox och i med lite fosfatremover. Någon som kan dela med sig av erfarenheter med reaktioner på koraller vid lågt nitrat kanske.

 

Fick hämtat lite fisk igår av en snäll handlare som har stängt, plockade de direkt vid leverans från grossist 5 anthias och en japonicus, japonicusen är tyvärr lite vissen simmar liksom i 45 grader slagsida jättefin i färger och inga synliga skador men magen är ganska insjunken kan @Hampus85 kanske ge mig lite råd om något ska göras eller bara vänta och hoppas, (hen vill inte ta käk) 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Trist, de är ju ganska känsliga.

Tyvärr inte mycket att göra. Teoretiskt så skulle det gå att trycka i en cocktail av antibiotika och antiparasitära mediciner och hoppas på att något funkar men skulle säga att detta är ytterst omoraliskt sätt att hantera problemet.  Dessutom inte helt lätt att få tag i medicinerna plus att de lika gärna kan döda fisken när man behandlar på måfå. Det stora problemet är att finns så många möjliga orsaker. Några troliga är stress (som antingen gjort att fisken slutat äta och därför blivit dålig eller sänkt immunförsvaret vilket lett till infektion), bakterie eller parasitangrepp (som antingen sänkt allmäntillståndet till den grad att fisken inte orkar simma rakt eller mer direkt påverkat simblåsa eller nervsystem) eller påverkan av tryckförändring vid fångst.

Om du har möjlighet skulle jag flytta den till ett mindre kar med gott om gömställen och en matbuffe där den i bästa fall piggnar på sig. Om den överlever skulle jag sedan köra praziquantel+tank transfer+väteperoxid eller möjligtvis praziquantel+ koppar innan jag flyttar tillbaka fisken då det är ganska stor risk att den bär något smittsamt, dessa behandlingar tar de vanligaste parasiterna utan att antibiotika behövs.

Tyvärr är risken ganska stor att den inte överlever när den blivit så pass påverkad 😥.

Hoppas det går bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Trist, de är ju ganska känsliga.

Tyvärr inte mycket att göra. Teoretiskt så skulle det gå att trycka i en cocktail av antibiotika och antiparasitära mediciner och hoppas på att något funkar men skulle säga att detta är ytterst omoraliskt sätt att hantera problemet.  Dessutom inte helt lätt att få tag i medicinerna plus att de lika gärna kan döda fisken när man behandlar på måfå. Det stora problemet är att finns så många möjliga orsaker. Några troliga är stress (som antingen gjort att fisken slutat äta och därför blivit dålig eller sänkt immunförsvaret vilket lett till infektion), bakterie eller parasitangrepp (som antingen sänkt allmäntillståndet till den grad att fisken inte orkar simma rakt eller mer direkt påverkat simblåsa eller nervsystem) eller påverkan av tryckförändring vid fångst.

Om du har möjlighet skulle jag flytta den till ett mindre kar med gott om gömställen och en matbuffe där den i bästa fall piggnar på sig. Om den överlever skulle jag sedan köra praziquantel+tank transfer+väteperoxid eller möjligtvis praziquantel+ koppar innan jag flyttar tillbaka fisken då det är ganska stor risk att den bär något smittsamt, dessa behandlingar tar de vanligaste parasiterna utan att antibiotika behövs.

Tyvärr är risken ganska stor att den inte överlever när den blivit så pass påverkad 😥.

Hoppas det går bra!


 

Tack för svar, får hoppas det går bra, lägenhet ingen plats för karantänavdelning, blir det ett nytt parasit utbrott så flyttar jag hem akvariehobbyn å bygger en karantänavdelning 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...