Gå till innehåll

Ammoniak peak!?


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Behöver lite hjälp på traven. Några dagar i rad har jag via min seneye fått varningar om hög nivå av ammoniak.
Karet har varit igång i mer än ett år. Har tagit ut min sand i omgångar, men det sista åkte nog ut för åtminstone en månad sedan. Har en dsb i refugiumet.
Mäter mellan 0.01-0.04 ppm i po4, max 8 ppm I nitrat. 1400 mg, stabilt kh runt 9, ca 420.

 

Har även försökt höja pH, lite osäker på vilken av alkatronic eller apex som mäter rätt, men den kan vara runt 8,1-8,3 eller 8,4-8,5. Kan det spela roll?

Alla tips om bakomliggande orsaker uppskattas. Samt vad jag bör göra just nu.den har just gått tillbaka till 0 igen... 

 

Jag har lite microbe lift special blend hemma. Slänga i det? 

Screenshot_20210122-185050_Chrome.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Är du säker på att den visar rätt? Känns som väldigt olika värden med bara någon minuts mellanrum.

 

Jag har ju inget ammoniatest hemma att jämföra med, men det har ju varit återkommande mellan 0.001 och 0.2 nu de senaste dygnen. 

Känns lite udda men ändå fel att bara bortse ifrån. Läste att högt pH kan orsaka ökning av ammoniak? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från seneyes hemsida, kan det vara bakgrunden? Tillsammans med att nitrifikationsbakterierna har minskat i och med att sanden är borta. Var ju visserligen ett tag sedan, men ändå. 

 

"When we measure the pH,we are measuring hydroxyl ion in solution, as pH  increases  so do the hydroxyl ions which attach them selves to the hydrogen ions leaving ammonia in its toxic state,NH3, as pH decreases then so do the hydroxyl ions, leaving hydrogen ions to attach to the ammonia molecules detoxifying and ionising ,making safe as NH4. Therefore because of maintaining this high pH it is important to be aware of potential ammonia spikes."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Sänk KH, men mät manuelt innan. PH på 8,5 er ej bra så jag mistænker at det er Alkatronic som er kalibreret fel. 

Nej kh kommer jag inte sänka utan en motivering. Har läst och hört många fördelar med att ligga runt 9 istället för 7-8, men ingen motivering till varför det skulle vara bättre med lägre. Gammal info? 😊 

 

Men pH känns konstigt om det är fel på alkatronic. Jag har kalibrerat den vid 3 olika tillfällen, senast för bara ett par veckor sedan, och då skilde det sig inte märkbart. At visade på pH 8.4 när vi var bortresta över jul. Vilket skulle innebära, enligt apex, 8.7 typ. 

 

Jag tror inte jag har möjlighet att ligga så högt som min apex visar. Men jag kan ha fel?

Har iaf kopplat ur co2-remover. Nu dyker kurvan 😅

Screenshot_20210123-084258_APEX Fusion.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hadde kontakt med TritonLAB for typ 1½ år sen, dom kom fram till at jag skulle dosera 18 liter af et element... Det viste sig at mit salinitet var for lågt. 

Men jag frågede inn till KH også, och enligt deres erfaringer får man mest fart och färg på korallerne (SPS) om man ligger rundt 7,0, men kommer jag i min burk under 7,2 blir PH ustabilt och ligger mellam 7,8 och 8,3, så jag ligger rundt 7,3 i KH. 

Anledningen til at dom ej rekomendera at ligge rundt 7,0 er vel at lösningen skal passa til alla, och det er mera stabilt rundt 8,0. 

Om man ej dosera KH er det sikkert klogt at ha KH på 9.0 da den jo er forbrukning mellam vattenbyte. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he, det var netop Sulphur jag saknade i min burk, her er svaret; 

Sulphur makes up a large part of seawater which is why it takes a lot to adjust it, same with magnesium, water changes with a salt that has the correct sulphur levels is a much cheaper way of replacing it with large systems. 

 

Best Regards 
Tim Caldwell
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph har stor betydelse för hur lösligt kalcium är. Jag skulle inte köra med kH över 7,0 vid pH 8,5.

Det är mycket möjligt att Seneye kan visa fel om kalk faller ut på testskivan.

Anledningen till att Triton rekommenderar ett lägre kH än somliga andra bör vara att man får ett högre pH med Tritonmetoden än med standard Balling.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätter uppdatera den här tråden. 

 

Nu har co2 remover mm varit urkopplade sedan fredag kväll. 

Jag har kalibrerat om min PH probe på apex och kontroll-mätt mot reagens vätskan. Som jag misstänkte så visade den nästan 0.2 fel. 

 

Jag är snart uppe på min PH-peak för dagen, och den visar tyvärr 8.05. Det betyder att den kommer gå ner till 7.85 ungefär, som lägst. Lite för lågt tänker jag. 

 

Å andra sidan så har min seneye inte gett några utslag för nh3 sedan jag kopplade ut min co2-remover och pH sjönk. 

I övrigt kul att se orp proben/redox gå upp. Har precis börjat läsa på om denna 😅

 

Jag tycker att det den senaste tiden har blivit ökad algtillväxt, främst green hair algae. Främst i fraggkaret, men även på lite olika ställen i displaykaret. 

 

Här är det svårt att veta vad eller vilka som är boven. Förhöjd pH? Borttagen sand? Förändrad (kompletterande) belysning som belyser fläckar som tidigare inte fick direkt belysning. 

Screenshot_20210124-194210_Chrome.jpg

Screenshot_20210124-195421_Chrome.jpg

Screenshot_20210124-194317_APEX Fusion.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, inte helt enkelt, speciellt inte med fler olika förändringar... Men är det nh3 eller ph du åtgärdar? Varför tog du bort co2-scrubben, efter kalibrering ligger du ju nu inte alls så högt som du trodde om jag förstått rätt? 

Det jag tänker är iallafall att det är lättast att hålla reda på saker om du framöver nu provar en sak i taget och framförallt gör inte större förändringar, risken är att du startar en reaktion eller ändrar nått som gör systemet ostabilt... Men har du märkt nått i karet som pekar på problem med nh3? Frågan är om du inte jagar ett spöke som kommer av mätfel?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, MattiasN skrev:

Hm, inte helt enkelt, speciellt inte med fler olika förändringar... Men är det nh3 eller ph du åtgärdar? Varför tog du bort co2-scrubben, efter kalibrering ligger du ju nu inte alls så högt som du trodde om jag förstått rätt? 

Det jag tänker är iallafall att det är lättast att hålla reda på saker om du framöver nu provar en sak i taget och framförallt gör inte större förändringar, risken är att du startar en reaktion eller ändrar nått som gör systemet ostabilt... Men har du märkt nått i karet som pekar på problem med nh3? Frågan är om du inte jagar ett spöke som kommer av mätfel?

 

Mja, alltså det där med algtillväxt var kanske ett litet sidospår. Jag har noterat tillväxten, men eftersom jag såväl haft ett högre pH (ganska länge nu), samt adderat lite extra belysning (orphek or3) och tagit ut sanden under en längre period, samt även en reducering av näringsvärden, så vet jag inte om det är någon av dessa som triggat den lilla ökning (hittills) av algtillväxten, eller om det är en mix av faktorer 

 

Men nej, pH var ju inte så farligt högt. Det var väl lite det jag anade men fick det bekräftat efter en omkalibrering. Nu litar jag på siffrorna 😊👍

 

Det som dock inte kan bortses ifrån är då att från det att jag kopplade ur co2-remover och sänkte mitt pH så har min seneye inte gett minsta utslag av nh3. Vore konstigt att få mätfel bara tillfälligt?

Jag kopplade ju ut co2-removern för att se om det minskade pH-värdet gav en effekt på nh3. Effekten/kopplingen där är ändå svår att argumentera bort, då det var den enda justeringen som jag gjorde. 

När jag läst om det så känns det logiskt på ett sätt, dvs vom effekten av co2-remover leder till mindre fria vätejoner, som nh3 kan "plocka upp" och bli harmlöst nh4, så borde det resultera i mindre nh3 om jag plockar bort den. 

Men på ett annat sätt så känns det udda, då mitt pH faktiskt inte legat högre än runt 8.3 och varför skulle det generera en ökning av nh3? Känns som att det finns en annan faktor med i kalkylen som jag inte fattat. 

 

En nöt kvar att knäcka, på så sätt. 

 

Men vem vet, kanske ett spöke då det aldrig blev farliga nivåer. Men frågan är vad som hade hänt om jag inte hade noterat det, eller gjort justeringen. Staplarna visar ändå på en uppåtgående "kurva". Ammonia känns ju som en sån där jobbig detalj att upptäcka/åtgärda för sent. Tror även jag är extra på min vakt då jag kan ha rubbat den biologiska balansen i karet när jag tog ut sanden, vilket såklart var ett "medvetet" val. Men ammonia liksom... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Mja, alltså det där med algtillväxt var kanske ett litet sidospår. Jag har noterat tillväxten, men eftersom jag såväl haft ett högre pH (ganska länge nu), samt adderat lite extra belysning (orphek or3) och tagit ut sanden under en längre period, samt även en reducering av näringsvärden, så vet jag inte om det är någon av dessa som triggat den lilla ökning (hittills) av algtillväxten, eller om det är en mix av faktorer 

 

Men nej, pH var ju inte så farligt högt. Det var väl lite det jag anade men fick det bekräftat efter en omkalibrering. Nu litar jag på siffrorna 😊👍

 

Det som dock inte kan bortses ifrån är då att från det att jag kopplade ur co2-remover och sänkte mitt pH så har min seneye inte gett minsta utslag av nh3. Vore konstigt att få mätfel bara tillfälligt?

Jag kopplade ju ut co2-removern för att se om det minskade pH-värdet gav en effekt på nh3. Effekten/kopplingen där är ändå svår att argumentera bort, då det var den enda justeringen som jag gjorde. 

När jag läst om det så känns det logiskt på ett sätt, dvs vom effekten av co2-remover leder till mindre fria vätejoner, som nh3 kan "plocka upp" och bli harmlöst nh4, så borde det resultera i mindre nh3 om jag plockar bort den. 

Men på ett annat sätt så känns det udda, då mitt pH faktiskt inte legat högre än runt 8.3 och varför skulle det generera en ökning av nh3? Känns som att det finns en annan faktor med i kalkylen som jag inte fattat. 

 

En nöt kvar att knäcka, på så sätt. 

 

Men vem vet, kanske ett spöke då det aldrig blev farliga nivåer. Men frågan är vad som hade hänt om jag inte hade noterat det, eller gjort justeringen. Staplarna visar ändå på en uppåtgående "kurva". Ammonia känns ju som en sån där jobbig detalj att upptäcka/åtgärda för sent. Tror även jag är extra på min vakt då jag kan ha rubbat den biologiska balansen i karet när jag tog ut sanden, vilket såklart var ett "medvetet" val. Men ammonia liksom... 

Där verkar ju vara en koppling till co2 scrubben iallafall, precis som du konstaterar. Vad det kan bero på är nog kemi långt över min kunskapsnivå :) Men spontant känns det ju konstigt om ph på 8.3 i sig genererar nh3 i karet... Kan det ha något med mätmetoder att göra?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Slanten skrev:

Det finns en balans mellan NH3 och NH4 som beror på pH-värdet. Ju högre pH desto högre andel av kvävet är NH3. En ordentlig skummare ventilerar ut ammoniak ur vattnet, vilket är bra. 

 

https://answers.seneye.com/en/water_chemistry/what_is_ammonia_NH3_NH4

 

 

1624660127_NH3-NH4equlibrium.PNG.0d78451863579959f0438129d8b0e63c.PNG

 

Tack för input, varit inne på seneye och läst på en annan sida men inte sett grafen.

Min PH var ju dock inom det spann som är "normalt" för ett saltvattensakvarium. Så jag undrar om det fanns andra faktorer som påverkade Ammonia-spiken... Får kolla kopplingar till temperatur och salthalt. Men även där ligger jag ju inom ett normalt spann, 25,5-26,0 C och salthalt på 34 ppt/1.025 sg. 

Skummaren är en deltec 600i så I överkant där med 400 liter i systemet. Den har dock inte skummat så blött senaste tiden så kanske kan justera den. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-01-28 at 22:49, Jojo skrev:

Är det en Seneye reef du har? https://www.seneye.com/store/seneye-reef.html
 

Är du nöjd med den? Letar i första hand efter en prisvärd par mätare, men med denna får man ju veta en del annat godis också. @Kim Rosenqvist

 

Jag köpte den för att just mäta par. Litat inte på dess pH-bevakning av flera anledningar. Du kalibrerar den inte mot en känd kalibreringsvätska, den ska helt enkelt ligga i en behållare med akvarievatten i två dygn sedan är den kalibrerad. 

 

Jag har fått varierande mätningar mellan två olika chip (ett chip räcker i en månad sedan måste du byta ut det, typ en hundring per chip). 

 

I applikationen så kan du markera om det är ett saltvattensakvarium eller sötvattensakvarium, vilket påverkar själva variablerna. Jag har fått två motsägelsefulla svar från deras support. 

1. Du måste markera att det är saltvattensakvarium. 

2. Du ska inte behöva välja saltvattensakvarium på din nya enhet. Det ska inte spela någon roll. 

 

Sist, men definitivt inte minst, antingen måste du koppla upp sensorn till en dator som ska vara igång, för att du ska kunna logga värden och få varningar/notiser om att något är fel. Eller så får du köpa deras server som du kopplar in sensorn till, och den är dyrare än själva sensorn. 

 

Dock är jag väl någonstans glad över att jag råkade ha den inkopplad med tanke på ammoniasignalen, om den nu var korrekt 😒

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Jag köpte den för att just mäta par. Litat inte på dess pH-bevakning av flera anledningar. Du kalibrerar den inte mot en känd kalibreringsvätska, den ska helt enkelt ligga i en behållare med akvarievatten i två dygn sedan är den kalibrerad. 

 

Jag har fått varierande mätningar mellan två olika chip (ett chip räcker i en månad sedan måste du byta ut det, typ en hundring per chip). 

 

I applikationen så kan du markera om det är ett saltvattensakvarium eller sötvattensakvarium, vilket påverkar själva variablerna. Jag har fått två motsägelsefulla svar från deras support. 

1. Du måste markera att det är saltvattensakvarium. 

2. Du ska inte behöva välja saltvattensakvarium på din nya enhet. Det ska inte spela någon roll. 

 

Sist, men definitivt inte minst, antingen måste du koppla upp sensorn till en dator som ska vara igång, för att du ska kunna logga värden och få varningar/notiser om att något är fel. Eller så får du köpa deras server som du kopplar in sensorn till, och den är dyrare än själva sensorn. 

 

Dock är jag väl någonstans glad över att jag råkade ha den inkopplad med tanke på ammoniasignalen, om den nu var korrekt 😒


Låter som en något ouppdaterad produkt med tanke på rutinen för loggning av data.

 

Bulk reef supply hade den med i ett test av parmätare där den bara var ca: 10% ifrån den dyraste i mätresultaten. Det var där jag blev intresserad.
 

Har inte sett den i några jämförelser av PH-mätare. Kanske finns en anledning då med tanke på dina erfarenheter av den. 
 

Behöver verkligen mäta par så frågan är om det är värt att köpa den bara för det ändamålet..? Bästa för min del hade varit att hyra en parmätare ett par dagar, men har inte sett ngn som hyr ut likt brs. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...