Gå till innehåll

Osmos eller inte


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Jag startade mitt första saltkar på 90 talet med kranvatten men gick relativt snabbt över till osmos och skulle aldrig gå tillbaka till kranvatten idag.

Använder man med kranvatten så finns det om man skall tro tillverkarna saltsorter som är mer lämpade än andra så det kan ju vara värt att fördjupa sig i om man väljer bort osmos filter.



 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har alltid använt kranvatten (Göteborgs kommunala). Jag tycker osmos verkar krångligt och tar upp plats. Om kranvattnet fungerar beror på var man bor, både pga det lokala vattenverket och eventuellt nya kopparledningar i den egna bostaden. Men om man ICP-testar akvarievattnet bör man iaf kunna se om koppar och andra oönskade metaller ackumuleras (jag har inga förhöjda värden alls trots över fem år utan vattenbyten).

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag skulle våga påstå att det i princip inte finns några kar i det övre skiktet som inte kör osmos. Det finns en anledning till detta.

 

Om man ska ge sig in i en sådant krävande projekt som att ha ett saltkar kan jag inte förstå varför man skulle välja att göra något som är objektivt fel.

 

Gör dig själv en tjänst och köp ett osmosfilter. Det är billigt, enkelt och med lite eftertanke är det också smidigt.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2021-03-29 at 06:30, MichaelE skrev:

Jag skulle våga påstå att det i princip inte finns några kar i det övre skiktet som inte kör osmos. Det finns en anledning till detta.

 

Om man ska ge sig in i en sådant krävande projekt som att ha ett saltkar kan jag inte förstå varför man skulle välja att göra något som är objektivt fel.

 

Gör dig själv en tjänst och köp ett osmosfilter. Det är billigt, enkelt och med lite eftertanke är det också smidigt.

Jag har Osmos filter och har alltid kört med det.

Men bland annat personalen på Zoo.se i Bromma påstår att det inte spelar någon roll.

Därför ställer jag frågan här, då jag litar mer på svaren jag får här.

Mina möjligheter att rigga Osmosfilter är minimala efter flytten (på grund av regeringen) och då är alternativet att köra utan det.

Men som jag läser här och misstänkt innerst inne blir det inget nytt akvarium för mig.

Får helt enkelt lägga det på hyllan tills nya möjligheter uppenbarar sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Johnny Tveit skrev:

Jag har Osmos filter och har alltid kört med det.

Men bland annat personalen på Zoo.se i Bromma påstår att det inte spelar någon roll.

Därför ställer jag frågan här, då jag litar mer på svaren jag får här.

Mina möjligheter att rigga Osmosfilter är minimala efter flytten (på grund av regeringen) och då är alternativet att köra utan det.

Men som jag läser här och misstänkt innerst inne blir det inget nytt akvarium för mig.

Får helt enkelt lägga det på hyllan tills nya möjligheter uppenbarar sig :)

Du får köra en statskupp! 😊

 

Annars så har ju flera bevisar att det går att köra utan osmos, det brukar dock krävas bra kommunalt vatten. 

 

Men jag tror du isf behöver kombinera detta med ett ganska ambitiöst vattenbytesschema om det ska vara långsiktigt hållbart. Annars kommer ju all skit som följer med kranvattnet att ackumuleras upp till skadliga nivåer för dina invånare. Vet inte om regeringen ser positivt på det heller? 😊

 

Det är alltså med risk som man kör utan rodi, och du bör då också hålla dig borta från lite mer kräsna invånare som tex en del sps. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, Johnny Tveit said:

Jag har Osmos filter och har alltid kört med det.

Men bland annat personalen på Zoo.se i Bromma påstår att det inte spelar någon roll.

Därför ställer jag frågan här, då jag litar mer på svaren jag får här.

Mina möjligheter att rigga Osmosfilter är minimala efter flytten (på grund av regeringen) och då är alternativet att köra utan det.

Men som jag läser här och misstänkt innerst inne blir det inget nytt akvarium för mig.

Får helt enkelt lägga det på hyllan tills nya möjligheter uppenbarar sig :)

Personalen på Bromma zoo har ungefär lika bra koll på läget som den där killen som skulle bevisa att jorden var platt igenom att skjuta upp sig i en hemmagjord raket och dog. Lyssna inte på dem för allt i världen.

 

Det går väl potentiellt att köra utan osmos om

man kan nöja sig med enklare koraller och är villig att acceptera problem med alger osv. 
 

Varför är det inte möjligt att ha en osmos? Det är bara att sätta en T-koppling med ballofix på vattenledningen i ett skåp eller liknande så ser man inte ens den :)

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jeg en hur dom gör på Bromma Zoo, det er muligt dom byter 100% vatten i veckan, och så behöver man inte Osmos. 

 

I mit 575 körde jag uten osmos, det gik bra i 1½ år. Sen inte så bra. Mit system i dag er 3 år gamalt, kör osmos, ingen vattenbyte ut over vid behov. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 hours ago, Johnny Tveit said:

Jag har Osmos filter och har alltid kört med det.

Men bland annat personalen på Zoo.se i Bromma påstår att det inte spelar någon roll.

Därför ställer jag frågan här, då jag litar mer på svaren jag får här.

Mina möjligheter att rigga Osmosfilter är minimala efter flytten (på grund av regeringen) och då är alternativet att köra utan det.

Men som jag läser här och misstänkt innerst inne blir det inget nytt akvarium för mig.

Får helt enkelt lägga det på hyllan tills nya möjligheter uppenbarar sig :)

Om valet hade stått mellan att skippa rodi eller inte ha nåt akvarium alls så hade jag skippat rodi. Finns många fina akvarium som har körts utan, så varför inte testa? Skicka in ett ICP efter uppstart och ett till efter 6 månader så ser du om något ämne börjar ackumuleras. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-05-28 at 06:51, MichaelE skrev:

Personalen på Bromma zoo har ungefär lika bra koll på läget som den där killen som skulle bevisa att jorden var platt igenom att skjuta upp sig i en hemmagjord raket och dog. Lyssna inte på dem för allt i världen.

 

Det går väl potentiellt att köra utan osmos om

man kan nöja sig med enklare koraller och är villig att acceptera problem med alger osv. 
 

Varför är det inte möjligt att ha en osmos? Det är bara att sätta en T-koppling med ballofix på vattenledningen i ett skåp eller liknande så ser man inte ens den :)

Bor i lägenhet. får inte ha grejerna framme för "regeringen" vilket komplicerar det hela en hel del.

Dessutom har jag inga T-kopplingar :(.

Har en väldigt bra ide vilket innebär litet hål i väggen med slangen igenom men regeringen går starkt emot, dessutom hamnar osmos filtret på en plats som saknar golvbrunn vilket innebär risker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 3 veckor senare...

Jag skulle väl säga att det beror på var du bor och vilken nivå du tänker ha på ditt kar.

 

Osmosen finns bl.a  för att träna akvaristens tålamod, det vet alla som väntar på att tunnan ska bli full -  eller känt känslan av att sätta ner foten i kallt vatten mitt i natten när man ska upp och pissa  för att man glömt stänga av.

 

I princip alla salter i dag är avsedda att blandas med osmosvatten, för att få de värden som tillverkaren specar.

Så jag tycker det är dumt att chansa, det kan vara jäkligt svårt att lokalisera nåt skit som ackumulerats under lång tid om man får problem.

Stockholmsvatten funkar rätt bra , men jag rekommenderar definitivt osmos till korall-kar  ( trots att jag jobbar på Bromma :) )

  • Gilla 1
  • Haha 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...