Gå till innehåll

Inspel och erfarenheter på konstruktion av akvarie/odlingslokal


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

 

Söker alltså inspel och erfarenheter från personer som har tankar om vad som kan vara bästa sätt att konstruera en dedikerat akvarie/odlingslokal.

 

Jag kommer bygga ett rum på 2x6 meter, det kommer bli lagt in avlopp, kallt/varmt vann, el, kakel på golv och våtbeständigt materiell på väggarna. Jag önskar att utnyttja maximalt av arealet och undrar då hur ni hade valt å lagt upp allt. 

Mina egna tankar har studsat mellan att ha reoler med akvarium i olika mått där jag drar rör till en gemensam dedikerad sump/sumpsystem kontra att jag har enskilda reoler med sump under som kan kopplas/slås av och på till en gemensam sump. Detta för att kunna "stänga" en reol vid t.ex. karantän/import osv. 

Vill gärna ha inspel på stora och små detaljer.

Just nu tänker jag över om rördragning från akvarierna skall gå på baksida eller kortsida och resonerar att kortsida är bättre för då ligger rören vid sidan av reolen och det blir enklare med limning och eventuella läckage.

Tänker också en del på om det är möjligt att på enkelt vis koppla sammen det stora systemet/med sump som står i vardagsrummet med det som skall bli i den andra lokalen som blir lagt till i en helt annan del av huset. 

 

Tankar? Förslag?
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var lite osäker på vad REOL betydde, så jag googlade och fick veta att det var en hylla som hängde i gavlarna. Det roliga var detta:

"Ordet reol används oftast mitt i en mening och uttalas precis som det låter."

Jag bara undrar hur det går till när motsatsen gäller, det vill säga när ett ord inte uttalas som det låter! 🤣

 

Nåväl, till ämnet. Du får försöka komma på alla fel som kan uppstå i systemet och sedan se till att eliminera konsekvenserna. Du har säkert redan tänkt på nedanstående, men jag skriver ändå.

  1. Allt vatten som dräneras från alla akvarier vid strömavbrott måste rymmas i sumpen. 
  2. När allt är i drift kan en returledning från en av akvarierna sluta fungera. Då är en nödledning bra att ha.
  3. Om även denna nödledning slutar fungera kommer allt vatten som finns i sumpens pumpfack att pumpas till detta akvarium. Hur detta löses kan jag inte komma på på rak arm. Det beror på hur många akvarier det är i systemet. Har du ett tillräckligt litet pumpfack för alla returpumpar går det, men med nackdelen att avdunstningen kan bli besvärande. En ATO löser väl det.

 

Att ha rören vid kortsidan är bättre än baksidan. Har erfarenhet av att ha dem på baksidan och det funkar, men är väldigt bökigt.

 

Hur många akvarier tänker du ha kopplat till sumpen? Hur stora?

Hur långt är det mellan stora vardagsrumsakvariet till nya sumpen? Det måste vara fall från akvariet till sumpen. Minst 1cm per meter horisontellt rör. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Slanten skrev:

Jag var lite osäker på vad REOL betydde, så jag googlade och fick veta att det var en hylla som hängde i gavlarna. Det roliga var detta:

"Ordet reol används oftast mitt i en mening och uttalas precis som det låter."

Jag bara undrar hur det går till när motsatsen gäller, det vill säga när ett ord inte uttalas som det låter! 🤣

 

Nåväl, till ämnet. Du får försöka komma på alla fel som kan uppstå i systemet och sedan se till att eliminera konsekvenserna. Du har säkert redan tänkt på nedanstående, men jag skriver ändå.

  1. Allt vatten som dräneras från alla akvarier vid strömavbrott måste rymmas i sumpen. 
  2. När allt är i drift kan en returledning från en av akvarierna sluta fungera. Då är en nödledning bra att ha.

 

Punkt 2.. du tänker nedfallsrör? Att man har flera rör där vattnet kan gå ner? I så fall.. de rören kan väl vara kopplade till samma huvudledning? Så att det bara är flera nergångar från displayen men att de går in i samma transportrör?
 

3 timmar sedan, Slanten skrev:
  1. Om även denna nödledning slutar fungera kommer allt vatten som finns i sumpens pumpfack att pumpas till detta akvarium. Hur detta löses kan jag inte komma på på rak arm. Det beror på hur många akvarier det är i systemet. Har du ett tillräckligt litet pumpfack för alla returpumpar går det, men med nackdelen att avdunstningen kan bli besvärande. En ATO löser väl det.

 

Att ha rören vid kortsidan är bättre än baksidan. Har erfarenhet av att ha dem på baksidan och det funkar, men är väldigt bökigt.

 

Hur många akvarier tänker du ha kopplat till sumpen? Hur stora?

Hur långt är det mellan stora vardagsrumsakvariet till nya sumpen? Det måste vara fall från akvariet till sumpen. Minst 1cm per meter horisontellt rör. 

 

Tusen tack för inspel.

 

Blir galen på detta.. har noll koll. :)

Jag hade i utgångspunkt tänkt mig att det skulle vara ett fall ner till sumpen under displayen och så en pump som hade Y-koppling som kunde sända en del vatten tillbaka upp i displayen och en del ut i garaget.. så att vattnet "fick fart" för tror inte det är nog med fall. 

Men insåg att det skulle bli omständigt med tanke på att det vattnet då må "gå ut" i reolerna eller felles sumpen där ute och så blir det ett komplicerat problem att få det tillbaka in igen. 

Min nästa tanke var följande.

Vattnet från displayen må transporteras från displayen ut till felles sumpen.. må nästan ske med fall eller finns det andra sätt?

När vattnet är ute i garaget kan returpumpen ta vatten från felles sumpen och pumpa det tillbaka in i huset igen till displayen men också ha en förgrening till utstyr eller andra delar av systemet. Kanske det kan vara ventiler som förser reolerna med vatten eller ej så man kan koppla på eller av en reol? Eller är det då bättre å ha flera individuella returpumpar till de olika reolerna?

Har också tänkt att jag kanske borde ha sump under var reol som gör att man kan stänga av en reol från systemet men fortsatt ha cirkulation igång mellan karen i reolen. 

Om man t.ex. låter en stor returpump förse reolerna med vatten och man bestämmer sig för att stänga en reol då blir ju vattnet stationärt i de akvarierna i reolen. En individuell returpump i sump under reolen ger ju möjligheten att ha flöde både internt i reolen men också till felles sump till hela systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar på en akvarielokal med flera andra, har huserat där ett par år. Bifogar några bilder på min yta i rummet. Golvytan här som jag har till förfogande är 3x2,4 meter. Det är 1,4 meter brett i gången. Men det hade nog räckt med en meter om det bara varit jag själv som var där nere. Men vi har möten och besökare ganska ofta(dock ganska snålt med det just nu...) så jag ville ha mer plats ifall fler personer skulle vilja stå och titta.

 

Jag börja bygga den här lösningen för något år sedan, det är fortfarande stökigt då de sista detaljerna inte är klara. Men jag har tidigare haft ställningar med flera akvarier ovanför varandra för att få in så mycket som möjligt. Men jag ledsna på att det var så trångt ovanför alla akvarier hela tiden så jag byggde högre bänkar så att det finns gott om plats för sump om jag vill ha det och bara ett akvarium ovanför så att det finns mycket plats att hänga upp lamporna och röra sig på.

 

1798980768_01verblick.JPG.ecf01f7858d3f929ef0f461f65d43ec8.JPG

 

1651969705_02Vnster.JPG.5826c919508039f5f38b56b5cf0f28f0.JPG

 

415877150_03Hger.JPG.d08545b6a7c98384298930f0c5e85b74.JPG

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Dimorb skrev:

Punkt 2.. du tänker nedfallsrör? Att man har flera rör där vattnet kan gå ner? I så fall.. de rören kan väl vara kopplade till samma huvudledning? Så att det bara är flera nergångar från displayen men att de går in i samma transportrör?
 

Ja, jag menar nedfallsrör. Två stycken i en överrinningsbox till varje akvarium. Ett som är huvudröret med en ventil för att reglera flödet och vattennivån i överrinningsboxen. Huvudrörets ända ska sitta ungefär 5 cm under övre delen av nödröret. 

Man ställer in vattenflödet så att 95% av vattnet rinner ner genom huvudröret och 5% genom nödröret. Då blir det knäpptyst. Nödröret ska vara en dimension större än huvudröret.

Huvudröret går till en egen, gemensam stamledning som går till sumpen och nödrören går till en annan stamledning. 

 

 

20 timmar sedan, Dimorb skrev:

Vattnet från displayen må transporteras från displayen ut till felles sumpen.. må nästan ske med fall eller finns det andra sätt?

 

Det måste vara en höjdskillnad mellan displayakvariet och sumpen. Om det finns räcker det med fall på 1/100. 

 

20 timmar sedan, Dimorb skrev:

När vattnet är ute i garaget kan returpumpen ta vatten från felles sumpen och pumpa det tillbaka in i huset igen till displayen men också ha en förgrening till utstyr eller andra delar av systemet. Kanske det kan vara ventiler som förser reolerna med vatten eller ej så man kan koppla på eller av en reol? Eller är det då bättre å ha flera individuella returpumpar till de olika reolerna?

 

Jag rekommenderar starkt att ha en pump per förbrukare. Alltså en pump till displayakvariet, en pump per reolakvarie och en pump som går till utstyr. Varje utstyr har en ventil för att reglera flödet. 

Om man bara har en pup till allt är det lätt hänt att den förbrukare som har lägst "motstånd" får allt vatten. Det kan vara väldigt svårt att ställa in i våra system eftersom det handlar om så låga tryck. 

 

21 timmar sedan, Dimorb skrev:

Har också tänkt att jag kanske borde ha sump under var reol som gör att man kan stänga av en reol från systemet men fortsatt ha cirkulation igång mellan karen i reolen. 

 

Det är en väldigt god idé för att kunna isolera sjukdomsutbrott eller liknande, men en reolsump måste stå högre än fellessumpen. 

Reolsumpen måste också ha en överrinningsbox med två nedfallsrör till fellessumpen. 

 

Om du planerar lite mer i detalj och gör en skiss, så är det enklare att komma med mer synpunkter. När du sen har slått fast din design kan jag gärna hjälpa dig att dimensionera rören och pumparna om du vill. 

 

Så, nu var min kafferast slut :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Slanten skrev:

Ja, jag menar nedfallsrör. Två stycken i en överrinningsbox till varje akvarium. Ett som är huvudröret med en ventil för att reglera flödet och vattennivån i överrinningsboxen. Huvudrörets ända ska sitta ungefär 5 cm under övre delen av nödröret. 

Man ställer in vattenflödet så att 95% av vattnet rinner ner genom huvudröret och 5% genom nödröret. Då blir det knäpptyst. Nödröret ska vara en dimension större än huvudröret.

Huvudröret går till en egen, gemensam stamledning som går till sumpen och nödrören går till en annan stamledning. 

 

 

 

Det måste vara en höjdskillnad mellan displayakvariet och sumpen. Om det finns räcker det med fall på 1/100. 

 

 

Jag rekommenderar starkt att ha en pump per förbrukare. Alltså en pump till displayakvariet, en pump per reolakvarie och en pump som går till utstyr. Varje utstyr har en ventil för att reglera flödet. 

Om man bara har en pup till allt är det lätt hänt att den förbrukare som har lägst "motstånd" får allt vatten. Det kan vara väldigt svårt att ställa in i våra system eftersom det handlar om så låga tryck. 

 

 

Det är en väldigt god idé för att kunna isolera sjukdomsutbrott eller liknande, men en reolsump måste stå högre än fellessumpen. 

Reolsumpen måste också ha en överrinningsbox med två nedfallsrör till fellessumpen. 

 

Om du planerar lite mer i detalj och gör en skiss, så är det enklare att komma med mer synpunkter. När du sen har slått fast din design kan jag gärna hjälpa dig att dimensionera rören och pumparna om du vill. 

 

Så, nu var min kafferast slut :)

 

Tusen tack.. :)

Skall se om jag kan skissa lite på det. 

Finns det något bra program för å designa sådana här upplägg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lättaste är nog att börja med att rita på papper med penna. Jag använder sketchup men det var en ganska smärtsam upplärningskurva på ett par dagar innan jag började kunna rita snabbt och effektivt i det. Så var beredd på att få bråka med programmet en period innan du kan börja få resultaten du önskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vidare frågor.

Sitter och skissar på 2 reollösningar.

Reol 1
3 st korallakvarium 
Sump under det sista akvariet

Reol 3
4 st korallakvarium
Sump vid sidan av reolen

 

Vad menar ni är att föredra.. sump under eller vid sidan av akvariet? Tänkte att vid sidan av är det enklare med underhåll och man får använt mer av arealet.

Till bägge lösningarna undrar jag om det är en fördel, nackdel eller ens möjligt att:

Låta nedfallsvattnet gå mellan akvarierna och bara det sista akvariet har rör ner i reol-sumpen - fördel/nackdel?

Bygga en utvändig balkong på vart enkelt akvarium och låta varje akvarium ha nedfall i reol-sumpen (kan byggas med borr i botten på balkong eller i sida) - fördel/nackdel? 

Bygga akvarierna 15-20 cm längre än stativet de skall stå på så att de cm kan sticka ut på kortsidan. Avgränsa invändigt med skiva och borra i botten på "utsticket" för å så ha:
A. Rör från varje akvarie ner i reol-sumpen
B. Ett gemensamt rör som allt överrinningsvatten går samlat ner i sumpen i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Dimorb skrev:

Vidare frågor.

Sitter och skissar på 2 reollösningar.

Reol 1
3 st korallakvarium 
Sump under det sista akvariet

Reol 3
4 st korallakvarium
Sump vid sidan av reolen

 

Vad menar ni är att föredra.. sump under eller vid sidan av akvariet? Tänkte att vid sidan av är det enklare med underhåll och man får använt mer av arealet.

Till bägge lösningarna undrar jag om det är en fördel, nackdel eller ens möjligt att:

Låta nedfallsvattnet gå mellan akvarierna och bara det sista akvariet har rör ner i reol-sumpen - fördel/nackdel?

 

Citerar mig själv med inspel som säkert någon annan kan svara bättre på. :)

Nackdelar må ju vara att det tar yta i akvarierna och att det "bara" blir rör ner och inte en hel kortsida som sväljer vatten. Fördel må ju vara att det är en enklare konstruktion. 

 

25 minuter sedan, Dimorb skrev:

Bygga en utvändig balkong på vart enkelt akvarium och låta varje akvarium ha nedfall i reol-sumpen (kan byggas med borr i botten på balkong eller i sida) - fördel/nackdel? 

 

25 minuter sedan, Dimorb skrev:

Bygga akvarierna 15-20 cm längre än stativet de skall stå på så att de cm kan sticka ut på kortsidan. Avgränsa invändigt med skiva och borra i botten på "utsticket" för å så ha:
A. Rör från varje akvarie ner i reol-sumpen
B. Ett gemensamt rör som allt överrinningsvatten går samlat ner i sumpen i.

Må ju vara den mest flexibla lösningen men också mest styr och dyrast.. om jag har tänkt riktigt kan man väl då koppla av/på hela reolen till systemet med felles sump och man kan koppla av/på vart enkelt akvarium i reolen.. om det nu går att koppla på det sättet utan flödet varierar för mycket för de olika akvarierna i reolen.. @Slanten ?

Hur stort avstånd mellan akvarierna hade ni tagit? 

enskilt.jpg

felles.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , mikoto skrev:

Kommer det vara 230 cm till tak? Vad har du planerat ha för lampor?

Det är 260 där nu men ser möjlighet å höja. 

Har redan några odlingskar som har höjden 30 och mellanrummet 20 och det blev för litet.

Det blir lightbars från GHL i de reolerna som är täta och lite annat i de karen som är till korall exponering. 

Reolerna är bara för massproducering av odlade koraller.. Inget pent å se på.. korallerna skall bara i - växa och ut

 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom förresten å tänka på att det kanske finns andra sätt å bygga än med glas.. Har ni förslag på vad man kan använda om man inte önskar å lägga pengar på glas - det skall ju likväl bara stå med koraller och inte vara till pynt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag tänkt vidare.. 

Detta är mina förslag till mig själv så långt. 

@Slanten något man kan utgå från eller ser det helt värdelöst ut?

 

Detta är översikten på akvarierummet och så jag tänker mig layout'en


226843775_versiktakvarierum.jpg.b4ba3618f99512d33e178a56f3b337b7.jpg

 

Detta är hur jag fantiserar att akvariereolen skall vara byggd.
Gemensam sump, avrinningsboks utvändigt på de 3 översta och rör eller invändigt på det lägsta - för å kunna dra upp höjden på sumpen så den tål mer vatten i retur vid olycksfall.
1811081225_Akvariereolmedinternsump.jpg.210c6a4b133622db620d02d04c4952c9.jpg
 

Så jag tänker mig internsump till varje reol. Inget fancy bara få runt vattnet. 

2017072538_Sumparealtillakvariereolerna.jpg.bd8e345294b8736b5493991bd614a6e8.jpg

 

Mina egna förslag på hur sumpreol/hörnet skall byggas upp. 

593720914_versikt33.jpg.f1cf2f0f57fe1bb83cee59bdd214b91b.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har planerat för väldigt många akvarium, inte för att krossa dina drömmar men behöver du verkligen så många? 🙂 Jag hade hellre satsat på färre, gärna längre akvarium.

 

Om du staplar de fyra i höjd så kommer du först troligtvis inte se något i det översta, samt att det kommer vara otroligt tråkigt att arbeta i. Nästan lika illa kommer det längst ner vara. Jag hade tveklöst hållit mig till max två akvarium i höjd, helst ett.(Vilket är det jag valt) Om det  är lättare att sköta akvariet så kommer det även bli skött bättre, vilket kommer ge bättre resultat då du kan studera och följa korallerna bättre.

 

Ditt val av lampor är utmärkt, de är tunna och har bra spridning på den höjden över ytan. Vad ska du bygga i för material? Glöm inte ordna så att lamporna inte sitter i en "luftficka" så de kommer bli tokvarma efter några timmars drift isf, luften behöver kunna flöda om du inte har väldigt tunna profiler.

 

Angående material så är glas tveklöst billigast på akvarium i den här storleken, du måste upp mycket i storlek för att något annat ska löna sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, mikoto skrev:

Du har planerat för väldigt många akvarium, inte för att krossa dina drömmar men behöver du verkligen så många? 🙂 Jag hade hellre satsat på färre, gärna längre akvarium.

 

Om du staplar de fyra i höjd så kommer du först troligtvis inte se något i det översta, samt att det kommer vara otroligt tråkigt att arbeta i. Nästan lika illa kommer det längst ner vara. Jag hade tveklöst hållit mig till max två akvarium i höjd, helst ett.(Vilket är det jag valt) Om det  är lättare att sköta akvariet så kommer det även bli skött bättre, vilket kommer ge bättre resultat då du kan studera och följa korallerna bättre.

 

Ditt val av lampor är utmärkt, de är tunna och har bra spridning på den höjden över ytan. Vad ska du bygga i för material? Glöm inte ordna så att lamporna inte sitter i en "luftficka" så de kommer bli tokvarma efter några timmars drift isf, luften behöver kunna flöda om du inte har väldigt tunna profiler.

 

Angående material så är glas tveklöst billigast på akvarium i den här storleken, du måste upp mycket i storlek för att något annat ska löna sig.

Anledningen till många akvarium i reolerna är för att det bara skall fungera som odlingsbassänger.

Korallerna skall stå och gå tills de är stora nog för att fraggas ner och då flyttas de till ett annat akvarium där de kan fotograferas. Det var tanken. 

Vet att det inte är optimalt men tänker att jag skall utnyttja maximalt utav det arealet jag har till förfogande. Men skall fundera lite till på det. Är ju en fråga om total kostnad också.

Vad menar du med lamporna? 

Jag hade tänkt å placera dem i ramen för reolen.. fästa dem rakt in i aluminiumet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I några av våra ställningar så är de byggda i 95x45 reglar med spånskiva ovanför. Så sätter man upp en ramp där så sitter rampen som i en upp-och-ner vänd låda där luften "står still". Om du tänkt bygga i aluminium dock så behöver du nog inte ens tänka på saken då de sällan bygger särskilt högt. 

 

Om du skulle skaffa tre stycken akvarium på 150x50x30 cm och ställa upp de på längden efter varandra så har du 2,25 kvadratmeter yta att ställa koraller på. Det räcker ganska så långt om du inte tänkt starta grossistverksamhet 🙂 Har du tolv byttor att arbeta med känns det svårundvikligt att några kanske blir mindre bra skötta än resten eller inte ens används korrekt. Så fungerar jag, du har kanske bättre disciplin än mig dock. Men det blir även fyra gånger så mycket grejer som kan krångla, lampor som ger med sig, genomföringar som har smygläckor som droppar, pumpar som strular. Bättre med färre och mer påkostade och bättre utrustade tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här rita jag en kladd åt dig, den blev väldigt mörk, jag valde ut ett vackert kakel och ett fint stengolv åt dig.

 

535008441_Test1.jpg.25e6836f619a8e71ea15ea5bd35e12f8.jpg

 

Här rita jag med lite ordentligare sumpar, en ATO tank, en osmos tank och en ok diskho. Det senare är ett måste för dig, en stor diskho. Osmos tanken är en bit bort så du har plats för dina ben när du sitter på din pall eller stol och gör dina tester bredvid diskhon. Jag rita bänkarna 110 cm höga så det är bekvämt att stå och arbeta, men med en bra pall kan man sitta ner också. Håll minimalt med el under bänkarna, bara det som behövs till returpumpen i princip, om du inte skaffar pumpar med lång sladd. Sätt istället upp uttagen på väggen ovanför akvarierna. Då kan det aldrig droppa på de om något spills ut eller läcker, samt att de är lätta att komma åt.

 

Måtten på rummet är 600x200 mm. Så skalan stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, mikoto skrev:

I några av våra ställningar så är de byggda i 95x45 reglar med spånskiva ovanför. Så sätter man upp en ramp där så sitter rampen som i en upp-och-ner vänd låda där luften "står still". Om du tänkt bygga i aluminium dock så behöver du nog inte ens tänka på saken då de sällan bygger särskilt högt. 

 

Om du skulle skaffa tre stycken akvarium på 150x50x30 cm och ställa upp de på längden efter varandra så har du 2,25 kvadratmeter yta att ställa koraller på. Det räcker ganska så långt om du inte tänkt starta grossistverksamhet 🙂 

 

Du är inne på det ;)
Detta skall bli en odlingshubb med ett konstant tillbud av odlade koraller med hög artrikedom. Så varje kvadratcm räknas ;)
Jag har just nu 2,5 kvm och det är inte i närheten av tillräckligt.
 

11 timmar sedan, mikoto skrev:

Har du tolv byttor att arbeta med känns det svårundvikligt att några kanske blir mindre bra skötta än resten eller inte ens används korrekt. Så fungerar jag, du har kanske bättre disciplin än mig dock. Men det blir även fyra gånger så mycket grejer som kan krångla, lampor som ger med sig, genomföringar som har smygläckor som droppar, pumpar som strular. Bättre med färre och mer påkostade och bättre utrustade tycker jag.

Du är inne på mina sidotankar nu.. mindre kar kostar säkert mindre å få tillverkat än om jag köper 5 meters bassänger men samtidigt så går det mer utrustning. Fördelen med reolsystemet är att jag kan isolera både enskilda akvarium och reoler från hela systemet samt koppla på flera enheter. Om jag "bara" har ett eller flera större akvarium spar jag en del på utrustning men det blir likväl inte samma möjligheter.. skulle något "gå fel" eller man må hålla karantän på ett visst antal koraller som kommer så må man stänga 1/3 av hela anlägget kontra om man har 12 kar som då innebär att man stänger 1/12. 

 

Men skall undersöka det vidare för jag ser helt klart poängen i att ha det enklare. Det är en av anledningarna till att de gamla karantänsreolerna är stängda nu.. men där fanns inget sumpsystem så då blev det många gånger mer arbete i förhållande till testing, dosering osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, mikoto skrev:

Här rita jag en kladd åt dig, den blev väldigt mörk, jag valde ut ett vackert kakel och ett fint stengolv åt dig.

 

535008441_Test1.jpg.25e6836f619a8e71ea15ea5bd35e12f8.jpg

 

Här rita jag med lite ordentligare sumpar, en ATO tank, en osmos tank och en ok diskho. Det senare är ett måste för dig, en stor diskho. Osmos tanken är en bit bort så du har plats för dina ben när du sitter på din pall eller stol och gör dina tester bredvid diskhon. Jag rita bänkarna 110 cm höga så det är bekvämt att stå och arbeta, men med en bra pall kan man sitta ner också. Håll minimalt med el under bänkarna, bara det som behövs till returpumpen i princip, om du inte skaffar pumpar med lång sladd. Sätt istället upp uttagen på väggen ovanför akvarierna. Då kan det aldrig droppa på de om något spills ut eller läcker, samt att de är lätta att komma åt.

 

Måtten på rummet är 600x200 mm. Så skalan stämmer.

Detta gör det enkelt å se.. 

Är indigo svårt å "bygga" i? Kunde tankt mig å lekt lite med det ;)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ vore att nyttja utrymmet på andra sidan lite med. Det går plats ett akvarium där med. Och om du behöver platsen kan du sänka bänken en bit så går det plats en till uppsättning akvarium ovanför. Så får du 8 akvarium istället för tre som jag ritat där. Då har du 6 kvadrat. Blir lite bökigare och du kommer behöva en pall, lite mer klaustrofobi varning med men det överlever du säkert.

 

Det här är ritat i Sketchup. Indigo är bara en rendererar plugin till sketchup som får modellen att se lite proffsigare ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, mikoto skrev:

Ett alternativ vore att nyttja utrymmet på andra sidan lite med. Det går plats ett akvarium där med. Och om du behöver platsen kan du sänka bänken en bit så går det plats en till uppsättning akvarium ovanför. Så får du 8 akvarium istället för tre som jag ritat där. Då har du 6 kvadrat. Blir lite bökigare och du kommer behöva en pall, lite mer klaustrofobi varning med men det överlever du säkert.

 

Det här är ritat i Sketchup. Indigo är bara en rendererar plugin till sketchup som får modellen att se lite proffsigare ut.

Ja det är planen det också.. men det har jag redan klart.. 

Jag har 2 fotoboxes/akvarium som skall stå på motsatt sida.. inkl vattenkyld bandsåg och diverse utstyr. Kanske också ls system. vill vara försiktig med att bygga mig "in" med för lite plats mellan karen för det kommer vara behov för å kunna röra sig där inne. :)

Jag fattar ingenting av sketchup.. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du belysning redan eller ska det köpas in? Hur mycket ljus behöver du ha per akvarium? Ska du ha Mitras Lightbar 2 i 140 cm längder ligger ju de på ca 350 euro styck, du behöver nog minst två per akvarium, idealiskt vore tre. Ska dessa styras sedan med en vanlig timer eller ska du nyttja Profilux styrning?

 

Det är onödigt mycket fri plats på akvarie sidan jag ritat nu, om du är i så stort behov av mer utrymme och behöver ha mer saker på andra sidan så bör den andra väggen vara akvarium "vägg-till-vägg". Så du kan korta ner de lite till tex 140 eller 130 cm så går det plats fyra i rad och om du gör två våningar så kan du ha 8 akvarium. Eller så gör du de längre och har 3-6 större akvarium. 

 

När du ska ha så mycket utrustning så behöver du egentligen börja titta på vad du ska ha för teknik och bestämma akvariestorlekarna efter det istället. För akvarierna kommer snabbt bli det billigaste du köper. Det dyraste är ljus, det måste du ha helt bestämt vad du ska ha. Så anpassar vi akvarielängderna efter det.

 

Sketchup tar ett tag att få något grepp om, jag får fortfarande sitta ganska frustrerad och bara "försöka" vissa enkla saker tills man lyckas. Det enda tipset jag kan ge är att så fort du ritat något, tex ett akvarium. Så måste du markera den och välja att "skapa komponent", annars går det inte arbeta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-01 at 11:23, mikoto skrev:

Har du belysning redan eller ska det köpas in? Hur mycket ljus behöver du ha per akvarium? Ska du ha Mitras Lightbar 2 i 140 cm längder ligger ju de på ca 350 euro styck, du behöver nog minst två per akvarium, idealiskt vore tre. Ska dessa styras sedan med en vanlig timer eller ska du nyttja Profilux styrning?

Det skall köpas in. 
Det blir styrt med profilux.
Det kostar cirka 350 euro/enhet ut till kund men jag driver som sagt firma och kan då köpa genom GHL eller vilken annan grossist som helst som utfärdar konto. Ja det blir likväl dyrt då GHL är bland det dyraste som går å köpa men inte så illa som 350 euro/enhet.
 

On 2021-02-01 at 11:23, mikoto skrev:

Det är onödigt mycket fri plats på akvarie sidan jag ritat nu, om du är i så stort behov av mer utrymme och behöver ha mer saker på andra sidan så bör den andra väggen vara akvarium "vägg-till-vägg". Så du kan korta ner de lite till tex 140 eller 130 cm så går det plats fyra i rad och om du gör två våningar så kan du ha 8 akvarium. Eller så gör du de längre och har 3-6 större akvarium. 

Det skall stå akvarie på bägge väggarna.. men på den ena sidan står det reoler och den andra står det andra enheter som skall vara till annat bruk. 
Jag skissar på 5 meters kar nu.. sparar glas men kräver plastsbygge.. skall se vad som kostar minst för mest kvadrat.
 

On 2021-02-01 at 11:23, mikoto skrev:

När du ska ha så mycket utrustning så behöver du egentligen börja titta på vad du ska ha för teknik och bestämma akvariestorlekarna efter det istället. För akvarierna kommer snabbt bli det billigaste du köper. Det dyraste är ljus, det måste du ha helt bestämt vad du ska ha. Så anpassar vi akvarielängderna efter det.

Ljuset är bestämt. 
Reoler - GHL lightbar
Andra sidan - T5
Utrustning till systemet har jag redan. Allt blir ju kopplat sammen - minus det som skall stå i de lokala sumparna. 
 

On 2021-02-01 at 11:23, mikoto skrev:

Sketchup tar ett tag att få något grepp om, jag får fortfarande sitta ganska frustrerad och bara "försöka" vissa enkla saker tills man lyckas. Det enda tipset jag kan ge är att så fort du ritat något, tex ett akvarium. Så måste du markera den och välja att "skapa komponent", annars går det inte arbeta.

 

Blir bara irriterad på sketchup. Har nu prövat nya och gamla varianter men förstår lika lite.. 

Vad menar du med skapa komponent? Sparar du liksom akvariet som en ting som du kan sätta in? Så jag bara behöver göra en reol och så är det nog?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitras Lightbar 2 finns som maxlängd i 160 cm, det är en bra längd, jag hade anpassat akvarierna efter de.

 

Jag skulle om du har stort behov av att få in så mycket akvarium som möjligt göra akvarierna 190 cm långa och har de tre i längd. Du sparar nog inte pengar på att göra ett långt 5 meters akvarium. Glasskivorna som grossisterna använder har vissa "standard" längder som jag fattat det och går du över de så ökar priset drastiskt. Tror gränsen är någonstans mellan 2-2,5 meter. Kan givetvis har fel om detta dock. Men du får även problem när rutan är så lång med att den har lättare att bågna. Satsa istället på tre akvarium i längd.

 

190 cm så har du 10 cm över till varje till dina reol ställningar. Jag har inga mått på de så kan inte räkna med antar att de borde gå plats med 5 cm per sida.

 

Du kan ha tre i höjd, det bör gå lösa, speciellt om du klarar dig med 30 cm höga akvarier. Men jag rekommenderar att du inte har sump under akvarierna isf om du tänkt använda skummare. Då blir det väldigt trångt. Kan se om jag orkar rita på det för att visualisera. Men vi har en ställning med två akvarier plus sump med skummare i hos oss. Det går ok, men med ett akvarium till ovanpå blir det inte kul.

 

Vad har du tänkt för pumpar och cirkulation i akvarierna? Det är ganska utmanande att få ett bra flöde i ett så långt och lågt akvarium. Jag har byggt ett akvarium med laminärt flöde som jag tänkt mig för att odla koraller i, det äter ca 10 cm av  höjden dock. Men lösningen är idealiskt annars för långa akvarier då flödet inte påverkas alls av längden, det är skalbart.

 

Sketchup har en vidrig inlärningskurva. Jag använder Sketchup Make 2017 men jag tror det är ungefär samma att använda alla versioner.

 

Men ja allt du skapar sparas som en komponent. Ett akvarium är en komponent, när jag ritar träställningar är varje regel en komponent, golvet är en komponent etc. Du måste göra komponenter, annars så har det du skapar inga fasta regler för vad deras mått har för relation till resten av din modell. Så ritar du ett akvarium, gör inte det till en komponent och sätter det på golvet i ritningen. Så är det nu en del av golvet, inte ett akvarium som står på golvet. Om du försöker flytta det sedan så kommer din värld rasa samman... 🙂 

 

Men ja, ska du skapa tre likadana reoler så skapar du först en, sedan kan du kopiera den och sätta in två till brevid. Skapar du de som kloner av varandra kan du sedan korta ner en av de 10 cm och då kommer de andra två också automatiskt kortas ner 10 cm. Du kan spara mycket tid efter ett tag när du lär dig sådant. Rita akvarium är jag mycket snabbare på idag än förr. När jag starta rita jag en framruta, en botten, en sida etc och satte ihop. Idag ritar jag en rektangel, extruderar den till rätt höjd och ritar sedan en till rektangel ovanpå och kapar ur den rektangeln rakt ner till samma djup som akvariet ska ha. Klart. Tar 10 sekunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...