Gå till innehåll

Inspel och erfarenheter på konstruktion av akvarie/odlingslokal


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Tack för svar. 

Lägger mina kommentarer rakt in i citatet.

On 2021-02-06 at 20:28, mikoto skrev:

Mitras Lightbar 2 finns som maxlängd i 160 cm, det är en bra längd, jag hade anpassat akvarierna efter de.

Ja jag vet det MEN.. det går att sätta dem sammen i alla storlekar om man önskar det och GHL har också tidigare byggt custom så kan ske att de kanske kan göra det igen. Oavsett så blir inte 160 aktuellt.. längden på rummet gör att jag antingen må sätta sammen 150x3 eller ha reoler där längden är 150 på karet med belysning och så är sumpen satt på sidan av akvariereolerna.

 

On 2021-02-06 at 20:28, mikoto skrev:

Jag skulle om du har stort behov av att få in så mycket akvarium som möjligt göra akvarierna 190 cm långa och har de tre i längd. Du sparar nog inte pengar på att göra ett långt 5 meters akvarium. Glasskivorna som grossisterna använder har vissa "standard" längder som jag fattat det och går du över de så ökar priset drastiskt. Tror gränsen är någonstans mellan 2-2,5 meter. Kan givetvis har fel om detta dock. Men du får även problem när rutan är så lång med att den har lättare att bågna. Satsa istället på tre akvarium i längd.

3 meter är längden som erbjuds som standard.. och det blir inte längre utan det blir sammansatta skivor i så fall. Väntar på prisöversikt på de olika alternativen. Men tror nog som du skriver att det kanske kostar mer att limma de långa bara baserat på antalet timmar även om materiellkostnad är lägre.  
 

On 2021-02-06 at 20:28, mikoto skrev:

190 cm så har du 10 cm över till varje till dina reol ställningar. Jag har inga mått på de så kan inte räkna med antar att de borde gå plats med 5 cm per sida.

 

Du kan ha tre i höjd, det bör gå lösa, speciellt om du klarar dig med 30 cm höga akvarier. Men jag rekommenderar att du inte har sump under akvarierna isf om du tänkt använda skummare. Då blir det väldigt trångt. Kan se om jag orkar rita på det för att visualisera. Men vi har en ställning med två akvarier plus sump med skummare i hos oss. Det går ok, men med ett akvarium till ovanpå blir det inte kul.

Sumpen skall stå på kortsidan av reolen det är därför det blir balkonger på kortsidorna. Väldigt viktigt med arbetsrum till sumparna. Har gjort det felet när jag byggde mitt stora här hemma och tog 8 cm för låg möbel till sumpen/eller för hög sump och har nu besvär med många produkter och rengöring etc. :(
 

On 2021-02-06 at 20:28, mikoto skrev:

Vad har du tänkt för pumpar och cirkulation i akvarierna? Det är ganska utmanande att få ett bra flöde i ett så långt och lågt akvarium. Jag har byggt ett akvarium med laminärt flöde som jag tänkt mig för att odla koraller i, det äter ca 10 cm av  höjden dock. Men lösningen är idealiskt annars för långa akvarier då flödet inte påverkas alls av längden, det är skalbart.

Förstod inte vad det betydde helt.. min tanke är att ha streamer - i hörn/svagare varianter - eller stor streamer under raster/i holk där det behövs mer. Har kört så förr och det har fungerat bra.. men det är då på kortare akvarium. Om det skall bli långt akvarium kan det kanske bli aktuellt att ha balkong på baksidan som leder vattnet ner till sump på sidan. Så det bara är rör som går bak ställningen.

On 2021-02-06 at 20:28, mikoto skrev:

Sketchup har en vidrig inlärningskurva. Jag använder Sketchup Make 2017 men jag tror det är ungefär samma att använda alla versioner.

 

Men ja allt du skapar sparas som en komponent. Ett akvarium är en komponent, när jag ritar träställningar är varje regel en komponent, golvet är en komponent etc. Du måste göra komponenter, annars så har det du skapar inga fasta regler för vad deras mått har för relation till resten av din modell. Så ritar du ett akvarium, gör inte det till en komponent och sätter det på golvet i ritningen. Så är det nu en del av golvet, inte ett akvarium som står på golvet. Om du försöker flytta det sedan så kommer din värld rasa samman... 🙂 

Det har den redan gjort. :)

On 2021-02-06 at 20:28, mikoto skrev:

Men ja, ska du skapa tre likadana reoler så skapar du först en, sedan kan du kopiera den och sätta in två till brevid. Skapar du de som kloner av varandra kan du sedan korta ner en av de 10 cm och då kommer de andra två också automatiskt kortas ner 10 cm. Du kan spara mycket tid efter ett tag när du lär dig sådant. Rita akvarium är jag mycket snabbare på idag än förr. När jag starta rita jag en framruta, en botten, en sida etc och satte ihop. Idag ritar jag en rektangel, extruderar den till rätt höjd och ritar sedan en till rektangel ovanpå och kapar ur den rektangeln rakt ner till samma djup som akvariet ska ha. Klart. Tar 10 sekunder.

Fann den funktionen men var kan jag skriva in vilka mått jag vill att en komponent skall ha.. jag må "dra" och då blir det aldrig exakt.. också hur sparar jag komponenter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-01 at 11:23, mikoto skrev:

Har du belysning redan eller ska det köpas in? Hur mycket ljus behöver du ha per akvarium? Ska du ha Mitras Lightbar 2 i 140 cm längder ligger ju de på ca 350 euro styck, du behöver nog minst två per akvarium, idealiskt vore tre. Ska dessa styras sedan med en vanlig timer eller ska du nyttja Profilux styrning?

 

Det är onödigt mycket fri plats på akvarie sidan jag ritat nu, om du är i så stort behov av mer utrymme och behöver ha mer saker på andra sidan så bör den andra väggen vara akvarium "vägg-till-vägg". Så du kan korta ner de lite till tex 140 eller 130 cm så går det plats fyra i rad och om du gör två våningar så kan du ha 8 akvarium. Eller så gör du de längre och har 3-6 större akvarium. 

 

När du ska ha så mycket utrustning så behöver du egentligen börja titta på vad du ska ha för teknik och bestämma akvariestorlekarna efter det istället. För akvarierna kommer snabbt bli det billigaste du köper. Det dyraste är ljus, det måste du ha helt bestämt vad du ska ha. Så anpassar vi akvarielängderna efter det.

 

Sketchup tar ett tag att få något grepp om, jag får fortfarande sitta ganska frustrerad och bara "försöka" vissa enkla saker tills man lyckas. Det enda tipset jag kan ge är att så fort du ritat något, tex ett akvarium. Så måste du markera den och välja att "skapa komponent", annars går det inte arbeta.

Jag finner bara "save as template" är det samma? Och var finner jag igen den senare?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag önskat göra en balkong så så hade jag ritat den separat från akvariet och sedan "klistrat" på den.

 

För att använda funktionen "skapa komponent" så markerar du det som ska vara komponenten och högerklickar på den så kan du välja skapa komponent, eller motsvarande på engelska.

 

Exempel.png.bfdd4c9e4b7ff77b65092986c23d0f59.png

 

Jag skulle för övrigt avråda från att bygga en separat balkong i ditt fall, det blir bara dyrare att tillverka akvarierna och medför ingen funktion jag kan se som önskvärd. Istället tar du och sätter dit en skiva i akvariets ena kortände och bygger på sätt och vis en överrinningsbox. Detta ser inte lika snyggt ut och man hade nog inte gjort så i ett visnings akvarium. Men du bygger odlingsakvarium. Här är exempel:

 

1904550781_Boxsida.png.6e2c3d34580a4eeec72d6f465c91f1eb.png

 

Skiva i ena kortänden som vatten rinner rakt över. Hur hög du gör den beror på om du vill ha en kam på skivan eller inte. Tänker du skippa fiskar eller orkar håva över de som tar sig över så kör utan kam. Kammen är en underhållskälla som kommer bråka med dig om du inte gör rent den.

 

483500731_Boxtopp.png.08ab671c0bae2e7200eafd33ee9f2b30.png

 

En blick ovanifrån.

 

Du kan bygga alla akvarierna i höjd likadant med hålen. Låt rören från akvariet ovanpå gå rätt ner i överrinningsboxen på nästa akvarium, det blir enklare och billigare. Även om du vill stänga av ett akvarium för att starta om eller liknande så kan du göra det.

Ändrat av mikoto
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, mikoto skrev:

Hade jag önskat göra en balkong så så hade jag ritat den separat från akvariet och sedan "klistrat" på den.

 

För att använda funktionen "skapa komponent" så markerar du det som ska vara komponenten och högerklickar på den så kan du välja skapa komponent, eller motsvarande på engelska.

 

Exempel.png.bfdd4c9e4b7ff77b65092986c23d0f59.png

 

Jag skulle för övrigt avråda från att bygga en separat balkong i ditt fall, det blir bara dyrare att tillverka akvarierna och medför ingen funktion jag kan se som önskvärd. Istället tar du och sätter dit en skiva i akvariets ena kortände och bygger på sätt och vis en överrinningsbox. Detta ser inte lika snyggt ut och man hade nog inte gjort så i ett visnings akvarium. Men du bygger odlingsakvarium. Här är exempel:

 

1904550781_Boxsida.png.6e2c3d34580a4eeec72d6f465c91f1eb.png

 

Skiva i ena kortänden som vatten rinner rakt över. Hur hög du gör den beror på om du vill ha en kam på skivan eller inte. Tänker du skippa fiskar eller orkar håva över de som tar sig över så kör utan kam. Kammen är en underhållskälla som kommer bråka med dig om du inte gör rent den.

 

483500731_Boxtopp.png.08ab671c0bae2e7200eafd33ee9f2b30.png

 

En blick ovanifrån.

 

Du kan bygga alla akvarierna i höjd likadant med hålen. Låt rören från akvariet ovanpå gå rätt ner i överrinningsboxen på nästa akvarium, det blir enklare och billigare. Även om du vill stänga av ett akvarium för att starta om eller liknande så kan du göra det.

det var smart. Du tänker då att akvariet skall vara 160 och så använder man bara 150 av de cm. På det sättet? 

Men hur menar du rakt ner i akvariet under och samtidigt möjlighet att stänga av akvariet? Skall då hålen ner var på olika platser och släppa ut vattnet i boxen eller skall det vara borrat rakt igenom? 

Jag har funnit funktionen att spara som komponent men finner nu inte var jag finner dem när jag skall ta dem fram igen i ett nytt projekt. 

De är bara borta när jag klickar på komponenter och det enda som är där inne är den där figuren som projektet startar med.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, mikoto skrev:

Hade jag önskat göra en balkong så så hade jag ritat den separat från akvariet och sedan "klistrat" på den.

 

För att använda funktionen "skapa komponent" så markerar du det som ska vara komponenten och högerklickar på den så kan du välja skapa komponent, eller motsvarande på engelska.

 

Exempel.png.bfdd4c9e4b7ff77b65092986c23d0f59.png

 

Jag skulle för övrigt avråda från att bygga en separat balkong i ditt fall, det blir bara dyrare att tillverka akvarierna och medför ingen funktion jag kan se som önskvärd. Istället tar du och sätter dit en skiva i akvariets ena kortände och bygger på sätt och vis en överrinningsbox. Detta ser inte lika snyggt ut och man hade nog inte gjort så i ett visnings akvarium. Men du bygger odlingsakvarium. Här är exempel:

 

1904550781_Boxsida.png.6e2c3d34580a4eeec72d6f465c91f1eb.png

Hur gör du den korta skivan? Ritar du det långa akvariet och så klistrar du in den eller? 

 

6 timmar sedan, mikoto skrev:

Skiva i ena kortänden som vatten rinner rakt över. Hur hög du gör den beror på om du vill ha en kam på skivan eller inte. Tänker du skippa fiskar eller orkar håva över de som tar sig över så kör utan kam. Kammen är en underhållskälla som kommer bråka med dig om du inte gör rent den.

 

483500731_Boxtopp.png.08ab671c0bae2e7200eafd33ee9f2b30.png

Hur gör du hålen? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Dimorb skrev:

det var smart. Du tänker då att akvariet skall vara 160 och så använder man bara 150 av de cm. På det sättet? 

Men hur menar du rakt ner i akvariet under och samtidigt möjlighet att stänga av akvariet? Skall då hålen ner var på olika platser och släppa ut vattnet i boxen eller skall det vara borrat rakt igenom?

 

Ja, precis, akvariet blir ändå lika långt som det blivit inklusive balkongen.

 

Hålen kan vara på samma ställe på alla akvarierna så släpps vattnet ner rakt ner i nästa box. Raka rör hela vägen, utom nedersta akvariet som ska vara kopplat till sumpen då. Om man vill ha sumpen bredvid.

 

2 timmar sedan, Dimorb skrev:

Jag har funnit funktionen att spara som komponent men finner nu inte var jag finner dem när jag skall ta dem fram igen i ett nytt projekt. 

De är bara borta när jag klickar på komponenter och det enda som är där inne är den där figuren som projektet startar med.  

 

Jag brukar oftast skapa nya komponenter om jag startar ett nytt projekt. Men du kan bara ha bägge projekten öppna samtidigt och kopiera komponenterna du vill återanvända och klistra in de i det nya.

 

Den korta skivan skapa jag separat och klistra bara in, det är en egen komponent.

 

För att göra hål ritar jag bara en cirkel och använder "tryck dra"  verktygen för att trycka cirkeln hela vägen igenom det jag ritat den på så att det blir ett hål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, mikoto skrev:

 

Ja, precis, akvariet blir ändå lika långt som det blivit inklusive balkongen.

 

Hålen kan vara på samma ställe på alla akvarierna så släpps vattnet ner rakt ner i nästa box. Raka rör hela vägen, utom nedersta akvariet som ska vara kopplat till sumpen då. Om man vill ha sumpen bredvid.

 

Men då faller det ju genom rör på rör? Blir väl väldigt mycket oljud av det? Kan du rita hur du tänker det?

Jag sitter med sketchup nu.. går framåt men sliter med å göra rör i vissa vinklar på ritningen



 

4 timmar sedan, mikoto skrev:

 

 

Jag brukar oftast skapa nya komponenter om jag startar ett nytt projekt. Men du kan bara ha bägge projekten öppna samtidigt och kopiera komponenterna du vill återanvända och klistra in de i det nya.

 

Den korta skivan skapa jag separat och klistra bara in, det är en egen komponent.

Hur klistrar du in dem? Du bara flyttar den rakt in i projektet?

Jag skär allting ut eller skapar allting på en och samma plan. Kanske dumt och extra tidskrävande?

4 timmar sedan, mikoto skrev:

 

För att göra hål ritar jag bara en cirkel och använder "tryck dra"  verktygen för att trycka cirkeln hela vägen igenom det jag ritat den på så att det blir ett hål.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett första försök. 

Skall bättra på efterhand. Men är det riktigt att när jag väl stänger projektet så försvinner alla komponenterna jag har gjort och jag må starta om i ett nytt projekt? 

Ingenting av cm stämmer här. :)

Men jag kom å tänka på en sak när jag gjorde bilderna.. om jag skall ha en förlängning med ytavrinning på kortsidan då må akvarierna läggas in på längden. Går det bra och hur många stag må man då ha från långsida till långsida för å vara trygg?

I mina andra reoler går karen in på långsidan så de "står" på de långa aluminiumprofilerna fram och bak. Ingenting på kortsidorna.
 

Skiss3.jpg.d421f19bf9c4fbafc669d2366267a920.jpgSkiss2.jpg.7bcc23a1c348dfc3977fb11819e11ce7.jpgSkiss.jpg.29898ac461efd84946f6459a93d56afd.jpgD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du börjar ju bli riktigt proffsig, ser bra ut.

 

Komponenterna är knutna till ett projekt ja, men det går spara de i ett bibliotek av något slag med tror jag om man behöver. Jag använder inte den funktionen, skapar nya  varje gång istället. Sällan jag behöver exakt samma komponent flera gånger och jag ritar de så slarvigt att de går snabbt att rita nytt. Det är väl om man vore ambitiös och skapade akvarium med fasade kanter och silikonfog mellan rutorna som det vore aktuellt för min del.

 

Jag hade tänkt mig att du skulle sätta ihop det såhär snarare: 

 

1974239246_Stllninglitenalu.png.65e75125ebfc2bd74b2d353354547e71.png

 

Vet fortfarande inte vad för aluminium profil eller knutar du ska använda dock. "Vanliga" aluminium profiler som folk ofta har till ställningar hemma är nog för klent för akvarier som är såhär långa, utan ett till ben i mitten. Men det blir en pina att lösa när man ska stapla akvarium. Vi har de i lokalen och de bågnar något reda på akvarium som är 1 meter långa. De stödjer inte akvariet alls på mitten av profilen. Vilket i sig inte är ett problem(akvarierna behöver stöd i kortändarna och behöver så raka, så länge glaset inte är för tunt räcker detta), men det är lite oroväckande då det bör innebära att hela ställningen troligtvis säckar något...

 

Men din tanke att låta akvariet vila på de tvärgående profilerna kanske iofs inte är så dumt heller, har aldrig tänkt på att göra så.

 

Och ja, det där med att de hamnar på fler plats hela tiden har jag ingen lösning på. Det är bara flytta runt tills de hamnar rätt till slut. Finns nog ingen bra lösning då det är ett 3d utrymme. Datorn ingen aning ibland om vart du tänker dig att muspekaren befinner sig.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya tankar. :)
 

522630013_SkissNr2.jpg.73929dd2c40fd198bc234e4dbac009c6.jpg1721183229_SkissNr3.jpg.437bc645beebce49038e5f8e987c9f10.jpg276912023_SkissNr1.jpg.2e3a3ccf88baaf03f7157064577c762c.jpg

 

Det som nu gör det hela svårt är att jag inte vet exakt hur stort utrymme jag får i rummet efter att det har rivits väggar och satts upp nya. Kan fort försvinna 30 cm på både längd och bredd. 

Har planlagt för 3 sådana här reoler men tror jag må gå ner till 2 reoler och då blir det troligtvis längre kar. 

Kan inte bestämma mig för bredden på dem.. vill och må ha plats i rummet men vill utnyttja varje cm maximalt. 

De reolerna jag har haft fram till nu är 50 djupa.. de jag har ritat på är 85 djupa. 

Kanske värt mer å lägga på lite längd på dem och mindre djup istället. Då blir det mer plats å röra sig på. Håller på å göra ett "rum" också.. skall posta det senare.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

489639261_Nyttpunktgrafikkbilde.jpg.c114e135c8a3f8e1a5f92d2e7fafed28.jpg1465184852_rrverk.jpg.3fbc5ac420918ebe8969dbe772ac8b60.jpg

 

2 olika varianter.

Funderar mer och mer på om man skall undvika å ha en sump till varje reol.. jag tänkte det var en poäng för att man skulle kunna isolera både akvarium och reol men om man har ventil på returen till vart enkelt akvarium så ser jag inte helt något hinder för å ha en felles sump och undvika att ha en sump till varje reol. Någon som ser ett problem med det?

Tänker det spar utrustning och plats. 

Nackdel blir mer rördragning. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska nyttja utrymmet till max så måste du rita om lite igen, du har massa bortkastat utrymme ovanför alla sumparna. Har ritat ett förslag till dig här nedanför. Du kan ha en stor sump för alla 8 akvarium eller så kan du nog utan större problem sätta in tre stycken 60x50 sumpar så har varje system separerats. Nackdelen med att ha en gemensam sump är ju att om du får in en ohyra du måste bli av med(AEFW tex) så kräver det att du antingen sanerar akvarium för akvarium eller sanerar hela systemet. Har du separerade system är det bara plocka ur en reol och fylla den med sötvatten och citronsyra i två dagar så bör det vara redo för ett nytt friskare liv igen. Men du förenklar ju skötseln ganska dramatiskt genom att ha ett stort system.

 

1659812273_190kladd.png.4aa237859fe16427d55c9e385d5fdad9.png

 

346011158_190kar.jpg.732287816636132720af94aef029b922.jpg

 

542819264_190kar2.jpg.49f2a6084e1ea98bf93a99a47555eb78.jpg

 

1539584739_190kar3.jpg.271beea13e015d80cda8372658822dbb.jpg

 

Blir ganska mycket diffraktions artefakter på indigo renderingarna, så de blir lite trista. Behöver en mycket starkare processor i min dator för att leka vidare med det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta ser väldigt spännande ut. 

Vilka mått är det tänkt på de karen? Hur stort mellanrum mellan karen? 

 

Hur ser du för dig returen i ett sådant system?

Jag har sett på en stor pump som står utanför sump som kan ge flöde till alla karen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarierna är 190x50x30 cm. Det är 30 cm ovanför varje akvarium till nästa. Sumpen har 50 cm ovanför.  10 cm mellan varje reol så 6 meter långt vägg till vägg.

 

Jag hade haft en separat returpump per akvarium, styrbar. Ganska lågt flöde, runt 1000 liter i timmen. Retur på motsatt sida mot överinningen. Jecod DCP 2500 räcker nog. Jag hade använd styrbara pumpar och struntat i kulventiler på akvarierna istället, du kan sätta ett vanligt PVC ändstopp på huvud genomföringen och borra några hål igenom den för att strypa flödet och sedan ställa in med hjälp av pumpen så det blir tyst. Kulventiler är dyra och börjar ofta läcka och kan krångla. Med åtta stycken är risken åtta gånger så stor att någon av de sakerna faktiskt sker. Så att undvika sådana grejer sparar pengar och energi. Det blir lättare att dra rören med.

 

Det kan vara lockande att ha en stor pump per reol men det är mycket svårare att ställa in allt, vi(eller ja, min lokalkompis) har den lösningen. Det är inte så att det inte fungerar, men det är mycket trevligare att ha separata matningar. Då är det lättare för dig att stänga av ett akvarium vid behov. Du behöver ha ventiler på varje utblås om du ska ha en stor gemensam pump. Mer potentiellt krångel.

 

Håll pumparna i sumpen med, inte utanför. Det blir mer omständligt och dyrare att dra rören samt du har fler läckage källor. I ett så stort system du planerar så kommer saker krångla, gör listan med potentiella saker som kan krångla så kort som möjligt så sparar du energi lagd på underhåll och problemlösning i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , mikoto skrev:

Akvarierna är 190x50x30 cm. Det är 30 cm ovanför varje akvarium till nästa. Sumpen har 50 cm ovanför.  10 cm mellan varje reol så 6 meter långt vägg till vägg.

 

Jag hade haft en separat returpump per akvarium, styrbar.

Det blir många pumpar det.. :) 
Förstod inte helt fördelen som du beskriver nedan. Jag tänkte sådana ventiler som man skruvar på. :) Tänkte att om man då ville stänga ett akvarium så stängde man bara ventilen till det akvariet. 

Väldigt tacksam för alla inspel.

kan du sända mig projektfilen så jag kan se lite närmare på den lösningen du har lagt upp till?



 

1 timme sedan , mikoto skrev:

Ganska lågt flöde, runt 1000 liter i timmen. Retur på motsatt sida mot överinningen. Jecod DCP 2500 räcker nog. Jag hade använd styrbara pumpar och struntat i kulventiler på akvarierna istället, du kan sätta ett vanligt PVC ändstopp på huvud genomföringen och borra några hål igenom den för att strypa flödet och sedan ställa in med hjälp av pumpen så det blir tyst. Kulventiler är dyra och börjar ofta läcka och kan krångla. Med åtta stycken är risken åtta gånger så stor att någon av de sakerna faktiskt sker. Så att undvika sådana grejer sparar pengar och energi. Det blir lättare att dra rören med.

 

Det kan vara lockande att ha en stor pump per reol men det är mycket svårare att ställa in allt, vi(eller ja, min lokalkompis) har den lösningen. Det är inte så att det inte fungerar, men det är mycket trevligare att ha separata matningar. Då är det lättare för dig att stänga av ett akvarium vid behov. Du behöver ha ventiler på varje utblås om du ska ha en stor gemensam pump. Mer potentiellt krångel.

 

Håll pumparna i sumpen med, inte utanför. Det blir mer omständligt och dyrare att dra rören samt du har fler läckage källor. I ett så stort system du planerar så kommer saker krångla, gör listan med potentiella saker som kan krångla så kort som möjligt så sparar du energi lagd på underhåll och problemlösning i längden.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar det upplägget du har skisserat men hur har du tänkt att man löser strukturen i sumpen med så många pumpar och nedfall från 2 sidor?

Vad med påfyllnad och dosering osv.. ?

jag hade tänkt å ha sumpen på kortsidan eller i hörnet på motsatt sida och därför dra rör till sumpen men det är klart detta blir ett mycket enklare system å förhålla sig till.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räknade på det nu och egentligen är frågan om inte orginalet med separata pumpar är smidigare. 

Vinner inte många kvadratcentimeter på å ha karen 190/180 effektivt, jämfört med 160/150 effektivt när jag har planlagt för 9 kar med djupet på 85 eller som alternativ tar det du ritade som med 8 kar med effektivt mått på 180*85. 

 

Då tror jag kanske att det är en större fördel att inte ha sump under utan vid sidan av akvarierna. Ytan att odla koraller på blir ju totalt sett mer eller mindre densamma eftersom det skiljer ett kar mellan förslagen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

931892000_1903sumpar.jpg.02ae456d0bbab792ace7425a9bae6127.jpg

 

Här har du dina tre separata sumpar, det var så jag tänkt mig men orkade inte rita det i förra modellen. Det blir två pumpar på sumpen i mitten och tre var i de andra två, det är små pumpar med 20 mm rör, plats är nog inga problem. Vill du ha doserpumpar där så går det plats en hylla ovanför sumpen och du har 30 cm under reolerna på vänster och höger sida. Med låga dunkar finns det gott om plats för det du behöver dosera.

 

85 cm på bredden låter ganska bökigt om rummet ska  vara 2meter brett. Då har du ju i princip dömt ut den andra sidan av rummet till att i princip bara fungera som förvaring? Du kommer ju inte kunna sitta bekvämt på en stol eller pall om gången är ca 55 cm, men det är vad jag tycker såklart. Du tar vilka utrymmen du önskar 🙂 Tänk även på materialet du ska ha till dina reoler. Jag har bara ritat fritt i mina modeller, jag arbetar aldrig i aluminium så kan väldigt lite om vad en sådan knut klarar. Jag är inte ens säker på om min modell ovan är genomförbar. Det kanske behövs ett ben par till på varje ställning.

 

Det är smidigt med långa och smala akvarier med för det är lättare att skapa cirkulation med färre pumpar i min erfarenhet. Samt att du får ett bättre observationsdjup från sidan för att kunna studera kolonierna, även om du vill kunna fota och dokumentera. 85 cm är djupt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack till alla inspel så långt.

Nu har jag kommit så långt att jag skall börja tänka på hur akvarierna skall borras. 

Finns det några universala regler för hur hålen skall placeras om man skall borra i botten eller sidan? Tänker på avstånd till sidorna kontra diametern på hålen.

 

Jag har stora rör i mitt 2000 liters men vet inte hur stora.. vill egentligen ha stora rör ner på detta bygget också så att jag vet att reolerna kan svälja undan en god mängd vatten. Vad rekommenderas för storlek på hål ner och upp? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrar mig lite fram och tillbaka men har nu tankar på att det skall vara 2 reoler med akvarium som är 220 långa där 20 cm är inbyggd avrinning på kortsidan. 

 

Frågan nu är om de tekniska detaljerna är korrekt..

 

Jag tänker:

 

20 cm till den inybyggda ytavrinningen.

 

Det ger väl gott om plats till hål oavsett storlek? 

Hade det gått å borra 40mm eller 50mm utan problem? 2 hål eller 3 hål? Hur långt från kanterna skall de sitta? Hur långt skall det vara mellan hålen? 

220x85.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 cm till ytavrinningen är väldigt generös storlek, nästan onödigt stor skulle jag säga. Jag brukar tycka 10 cm är lyxigt stort på mina akvarier jag har. 8 cm är nog snittet på mina boxar.

 

Hur stor diameter det ska vara på rören är otroligt beroende av vilket flöde du ska köra. Ett 40 mm rör kommer utan problem att svälja 10,000 liter i timmen under de flesta omständigheter. Det är också en mardröm att försöka ställa så slipper oljud med en kran eller ventil om du kör ett lågt flöde som 1000-2000 liter i timmen.

 

Vill du köra ett lågt flöde på upp till 1500 liter i timmen så räcker 20 mm rör, vill du ha lite mer kapacitet så kan du byta upp dig till 25 mm. Om du tror att du kommer ha djur som kan fastna i röret någon gång och är jätterädd att det ska svämma över så kan du köra ett stort och ett litet rör, det lilla är primärröret som ska svälja allt vatten och strypas. Det stora röret är nödröret som används om det lilla sätter igen sig. Det stora kan du göra 32 mm om det är något som gör dig orolig om nätterna. Du kan göra det ännu större med, men jag har aldrig stött på att det behövs. Du kan borra tre hål med om du vill, men jag hade nöjt mig med två. Behovet har aldrig uppstått, jag har tre akvarier med bara ett rör, men säg inte det högt för det vågar de flesta inte ens tänka på. Det är väl inget jag rekommenderar heller, de akvarierna är lite speciella. Du ska ju ha akvarierna i ett avsett rum, inte vardagsrummet. Om det mot förmodan någonsin sker att bägge rören toksätter igen sig och du får vatten på golvet, så behöver du inte slita upp parketten.

 

Borra hålen så att när genomföringen är på plats så har du ca 2 cm mellan mutterns ytteromkrets och närmaste glasvägg. Då har du god marginal för att dra åt genomföringen och undvika att glaset försvagas.

 

Hur långt mellan hålen är nästan oviktigt. Men minst 2 cm mellan muttrarna. Du har jättebreda boxar så ta 10 cm.

 

Tillägg: Jag hade förträngt att jag föreslagit att boxarna ska rinna ner i varandra, om du har tre akvarium på höjden kommer flödet adderas till de nedre akvarierna. Du kan ha grövre rör på de nedre akvarierna men om du håller flödet sansat kring 1000-2000 liter i timmen per akvarium så är nog fortfarande 25 mm en bra storlek. Ska du ha horisontella rör till sumpen som jag visa i ett exempel tidigare så gå upp till 32 mm kanske där och sätt genomföringen så långt ner på akvarieväggen som möjligt så du får en hög vattenpelare. Typen av genomföring är väldigt viktig med.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...