Gå till innehåll

Red sea sump


Pelle79

Rekommenderade inlägg

De lärda tvistar om för och nackdelar i turordningen, just i ditt fall är även en faktor att ena facket är större än det andra.. vad jag läst om de med din sump väljer många att ha skummaren i det mindre facket för att ge så stor volym som möjligt till refugium-delen så att det kan växa till sig ordentligt..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns förespråkare för skummare både före och efter refugium. 

 

Det vanligaste argumentet att ha skummare efrer är för att den inte ska ta någon näring från vattnet utan lämna det till chaeton. Vilket enligt mig låter helt konstigt, visa mig den skummare som suger ut all näring från förbipasserande vatten och jag är den första att köpa den 😅

 

Fördelen att ha skummare innan är att du slipper få massa chaetotrådar som fastnar i skummarpumpen. 

 

Jag har just nu skummare efter refugium. Fråga mig inte varför. Gör jag om så kommer jag flytta den framför. Enklare underhåll helt enkelt, IMO. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Det finns förespråkare för skummare både före och efter refugium. 

 

Det vanligaste argumentet att ha skummare efrer är för att den inte ska ta någon näring från vattnet utan lämna det till chaeton. Vilket enligt mig låter helt konstigt, visa mig den skummare som suger ut all näring från förbipasserande vatten och jag är den första att köpa den 😅

 

Fördelen att ha skummare innan är att du slipper få massa chaetotrådar som fastnar i skummarpumpen. 

 

Jag har just nu skummare efter refugium. Fråga mig inte varför. Gör jag om så kommer jag flytta den framför. Enklare underhåll helt enkelt, IMO. 

Detta kan jag köpa.... Synd att red sea inte valde att vända helt och hållet. Pga att ha skummaren nära till hands. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...