Gå till innehåll

Pump för källarsump


Twik

Rekommenderade inlägg

Har någon erfarenhet av bra pumpar för källarsump? Tryckhöjden blir typ 3.5m + en del böjar och horisontella sträckor (men de kanske inte påverkar jättemycket?)

För tillfället ska den cirkulera upp till ett 400l DT men vill gärna att pumpen ska ge bra nog cirkulation för ett 1000l i framtiden. 

 

Jag har tittat lite på Jebao 15/18/20,000 då de ligger bra till i pris, men lite osäker på kvalitén? Jag har också tittat lite på AC pumpar, typ från Iwaki som jag sett rekommenderats från amerikanska sidor men de är kanske lite krångligare att få tag på också. Ljudnivå spelar inte jättestor roll då den kommer stå i ett pannrum. 

 

Prisklass tänker jag gärna runt 3-4000kr men om detta är en omöjlighet för att få den man vill ha får jag väl spara lite till. 

 

Tacksam för tips och om någon har erfarenhet av källarsump :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir dyrt att köpa en pump med så hög tryckhöjd, det är få akvariepumpar som är skapade för det. Så istället för att slänga pengar på problemet för att lösa det så kan vi titta på en alternativ lösning:

 

Koppla två pumpar i serie istället.

 

En Sicce 3.0 har en tryckhöjd på 3 meter, kostar runt 900 kr. Två sådana kopplade i serie får en teoretisk tryckhöjd på 6 meter. I praktiken blir det nog lägre då det finns andra saker som påverkar mottryck men de bör leverera ett skapligt flöde för dig. Vild gissning blir runt 1500 liter i timmen. Köp tre med, så har du en reserv ifall en går sönder. Nackdelen med att ha två pumpar i serie är att chansen är dubbelt så hög att en går sönder. Du kan givetvis titta på starkare pumpar med, men jag tror inte du vill ha för högt flöde på den höjden. Misstänker att rören ner till sumpen, framför allt "hävert" röret kan ge utmaningar man inte är van vid och desto högre flöde desto värre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, mikoto skrev:

Det blir dyrt att köpa en pump med så hög tryckhöjd, det är få akvariepumpar som är skapade för det. Så istället för att slänga pengar på problemet för att lösa det så kan vi titta på en alternativ lösning:

 

Koppla två pumpar i serie istället.

 

En Sicce 3.0 har en tryckhöjd på 3 meter, kostar runt 900 kr. Två sådana kopplade i serie får en teoretisk tryckhöjd på 6 meter. I praktiken blir det nog lägre då det finns andra saker som påverkar mottryck men de bör leverera ett skapligt flöde för dig. Vild gissning blir runt 1500 liter i timmen. Köp tre med, så har du en reserv ifall en går sönder. Nackdelen med att ha två pumpar i serie är att chansen är dubbelt så hög att en går sönder. Du kan givetvis titta på starkare pumpar med, men jag tror inte du vill ha för högt flöde på den höjden. Misstänker att rören ner till sumpen, framför allt "hävert" röret kan ge utmaningar man inte är van vid och desto högre flöde desto värre.


Tack. Ja det kanske är smartare som du säger att seriekoppla. Sicce verkar vara ett vettigt märke med :) 5.0 kostar 1,100kr så den kanske blir bra. Då behöver dom inte gå på högsta effekt heller. Jag antar att en seriekoppling bara är att den enas intag kopplas på den andras utblås? Kör man dom sedan med samma effekt?

 

Det kommer bli 25mm upp och 32mm ner med ett emergency drain på 25mm. 
 

vilka sorters utmaningar/problem menar du att man kan få med rören ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, den kopplas direkt efter vara, utblås till insug. Det är ju AC pumpar så styrning finns inte direkt utom att strypa insuget på den ena pumpen möjligtvis.

 

Jag har inte pillat jättemycket på sådana här höjder men tror man kan få kavitering och liknande då vattnet färdas en ganska lång bit i hög fart. Var varsam och minimera alla vassa vinklar du kan så ska det nog inte bli ett problem. Men fäst rören ordentligt med så de inte lägger tryck på genomföringarna på akvariet med. Men det är kanske självklart redan 🙂 

Ändrat av mikoto
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, mikoto skrev:

Yes, den kopplas direkt efter vara, utblås till insug. Det är ju AC pumpar så styrning finns inte direkt utom att strypa insuget på den ena pumpen möjligtvis.

 

Jag har inte pillat jättemycket på sådana här höjder men tror man kan få kavitering och liknande då vattnet färdas en ganska lång bit i hög fart. Var varsam och minimera alla vassa vinklar du kan så ska det nog inte bli ett problem. Men fäst rören ordentligt med så de inte lägger tryck på genomföringarna på akvariet med. Men det är kanske självklart redan 🙂 

Ok tack för tipsen! Det blir nog något sånt här jag satsar på då. Det ligger någon månad fram i tiden men bäst att börja planera :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kastar in en rekomendation från vänsterkanten. Om du känner att du vill ha lite mer kött på benen kring detta och liknande ingenjörsaktiga akvarium resonemang så kan jag varmt rekomendera dig att titta i P.R. Escobal´s bok "Aquatic System Engineering: Devices and how they function". Det finns mycket nyttigt i denna kring hur man dimentionerar olika delar av sitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, OR20 skrev:

Jag kastar in en rekomendation från vänsterkanten. Om du känner att du vill ha lite mer kött på benen kring detta och liknande ingenjörsaktiga akvarium resonemang så kan jag varmt rekomendera dig att titta i P.R. Escobal´s bok "Aquatic System Engineering: Devices and how they function". Det finns mycket nyttigt i denna kring hur man dimentionerar olika delar av sitt akvarium.


Aha, det låter spännande :) vet du något ställe man kan läsa den eller få tag på den smidigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har en källare sump sedan i tidig sommar. ca 3.5 tryck höjd och 6m slang 
kör med PVC flex slang 2st 32mm samt en 20 för returpumpen

 

om jag gjort idag så hade jag kört med 3x32 istället 

32mm för returen även för att minska friktionen i slangen

 

fick rekommendation att köpa en Coral Box DCA Smart DC Pump 12000l/h dels om man vill kan man styra den med 1-10v samt att den klarar flödet på 4m

 men det blev en annan 

3B7700ED-2D68-418E-B8B5-35FE8F3618A5.jpeg.63f5b387f06330b88d6336024e43435e.jpeg

 

för att styra flödet ner och tystheten uppe Så köp en membran ventil så du kan ställa höjden på vattenytan  i ytavrinningsboxen

 så här styr jag

1. Pumpen i källaren som jag känner att det stämmer

2. fin lir med Membran ventil under akvariet

 

 

 

Ändrat av wrang
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man säger att en pump har 3 meters tryckhöjd innebär det att flödet från pumpen är lika med noll vid tre meter. Så det gäller att ta en pump som ger ordentligt med vatten. 

Jag har gjort en liten beräkning på några pumpar och rörsystem för att ha nått handfast att titta på. 

Värdena utgår från en höjd mellan sumpens vattenyta och akvariets vattenyta på 3,5 meter. 

 

1717641715_Pumpkurvasystem.JPG.d3a42bbc5ea6ee262365d045b79d6547.JPG

 

Här är en massa linjer...

De raka linjerna som faller åt höger är pumparna. 

De böjda linjerna som pekar uppåt åt höger är rörens motsånd.

Varje punkt där graferna korsas ger värdet på flödet i just det systemet med en viss pump. Tex 25mm och DCP 20000 ger ett flöde på 3500 l/h

 

Sämsta valet är två Siccepumpar. Fast det är en god ide att koppla ihop två pumpa, det kan i bästa fall ge en god ekonomi. 

 

Jag tycker inte du ska ha 25 mm i retursystemet utan 32 eller 40. Det blir alldeles för högt tryckfall. 

 

DCP20000 med 32 mm ger 6000 l/h

DCP20000 med 40 mm ger 8500 l/h

 

DCP15000 med 32 mm ger 4000 l/h

DCP15000 med 40 mm ger 5500 l/h

 

DCP10000 med 32 mm ger 3000 l/h

DCP10000 med 40 mm ger 3500 l/h

 

2st Sicce3.0 med 40 mm ger 1700 l/h 

 

Jag har räknat med totalt 7 meter rör och 4 böjar. Om du ger mig bättre indata kan jag göra en mer exakt beräkning. 

 

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Slanten skrev:

När man säger att en pump har 3 meters tryckhöjd innebär det att flödet från pumpen är lika med noll vid tre meter. Så det gäller att ta en pump som ger ordentligt med vatten. 

Jag har gjort en liten beräkning på några pumpar och rörsystem för att ha nått handfast att titta på. 

Värdena utgår från en höjd mellan sumpens vattenyta och akvariets vattenyta på 3,5 meter. 

 

1717641715_Pumpkurvasystem.JPG.d3a42bbc5ea6ee262365d045b79d6547.JPG

 

Här är en massa linjer...

De raka linjerna som faller åt höger är pumparna. 

De böjda linjerna som pekar uppåt åt höger är rörens motsånd.

Varje punkt där graferna korsas ger värdet på flödet i just det systemet med en viss pump. Tex 25mm och DCP 20000 ger ett flöde på 3500 l/h

 

Sämsta valet är två Siccepumpar. Fast det är en god ide att koppla ihop två pumpa, det kan i bästa fall ge en god ekonomi. 

 

Jag tycker inte du ska ha 25 mm i retursystemet utan 32 eller 40. Det blir alldeles för högt tryckfall. 

 

DCP20000 med 32 mm ger 6000 l/h

DCP20000 med 40 mm ger 8500 l/h

 

DCP15000 med 32 mm ger 4000 l/h

DCP15000 med 40 mm ger 5500 l/h

 

DCP10000 med 32 mm ger 3000 l/h

DCP10000 med 40 mm ger 3500 l/h

 

2st Sicce3.0 med 40 mm ger 1700 l/h 

 

Jag har räknat med totalt 7 meter rör och 4 böjar. Om du ger mig bättre indata kan jag göra en mer exakt beräkning. 

 

 

 

Tack så mycket för infon och uträkningarna! Det verkar som det kanske är bäst då som både du och @wrang säger att köra iallafall 32mm på alla rören eller iallafall retur och huvudröret ner. 


Är det okej att ha samma dimension på röret ner som på returröret? Eller måste jag gå upp till 40mm där då? det är ju ett red sea reefer 450. Så i ytavrinningsboxen är rören 25/25/32 men det kanske inte gör nått att det smalnar av på slutet bara?

 

Jag går in med pvcslangen i ett skorstensschakt bakom akvariet och sen ner i pannrummet där de svänger ut ur skorstenen sen bort till sumpen 4m bort. Ger dig gärna ännu mer exakt data när det närmar sig installation :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter trevligt 

men försök att ha slangen lite sluttande uppåt. Är det lite ”mage” på slangen så är det risk att luft samlas där och innan den evakuerat ut (häverten) startat så har returpumpen redan maxat flödet och risk för översvämning där uppe.

 

Nä kör du med 32mm slang enbart. 
 

Känner att det inte behövs mer än 2-3000/h upp mellan sump och akvariet


gäller att hitta en bra balans så man slipper slurp eller porlande ljud vid akvariet.

 

 

 

 

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör inte så mycket att det smalnar av på slutet, det är de långa rören och böjarna som står för det mesta motståndet. 

En hävert på 32mm som är 7 meter lång, har 4 böjar, 1 kulventil och en fallhöjd på 3,5 meter sväljer max 6200 l/h. 

 

Håller med Wrang, fundera på vilket flöde du vill ha till sumpen. Kolla hur mycket vatten skummaren behöver och dimensionera efter det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Twik skrev:


Aha, det låter spännande :) vet du något ställe man kan läsa den eller få tag på den smidigt?

Jag köpte min när jag bodde i USA, osäker på om den fortfarande är i tryck. Jag skulle kolla på bibl. alt. Amazon som brukar har rätt bra utbud på sådant. Om du vet vad du är ute efter så skulle jag ev. kunna dra några kopior på enskilda sidor. 

 

Mvh

Sven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju bra. Då blir de kanske en jebao 20,000 med 3x32mm. Så kan man ju ställa ner effekten sen så den inte behöver gå på högvarv. 
 

Man låter rören ner i sumpen gå ner precis under vattenytan också va? Så man slipper vattenfallsljudet, eller finns det någon nackdel/bromsande effekt av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här är ett bra sätt att göra det på.

De två rören ner ska sitta i en överrinningsbox. Det som är lägst ska ligga ungefär 50mm lägre än det längre röret. Det "låga" röret är hävertröret och där ska det vara en ventil under akvariet. Denna ventil ställer du in så att 95% av vattnet rinner genom häverten och 5% rinner genom det långa nödröret. Då blir det tyst och säkert. 

 

1032810994_verrinning.JPG.34350fb158953970acc3ff66a0d483cd.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Slanten skrev:

Så här är ett bra sätt att göra det på.

De två rören ner ska sitta i en överrinningsbox. Det som är lägst ska ligga ungefär 50mm lägre än det längre röret. Det "låga" röret är hävertröret och där ska det vara en ventil under akvariet. Denna ventil ställer du in så att 95% av vattnet rinner genom häverten och 5% rinner genom det långa nödröret. Då blir det tyst och säkert. 

 

1032810994_verrinning.JPG.34350fb158953970acc3ff66a0d483cd.JPG

Tack! Så har jag det i dagsläget. Jag syftade på rörens andra ände som går ner i sumpen. Om de ska gå ner under vattenytan i sumpen en bit eller rinna ner och slå på ytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Twik skrev:

Tack! Så har jag det i dagsläget. Jag syftade på rörens andra ände som går ner i sumpen. Om de ska gå ner under vattenytan i sumpen en bit eller rinna ner och slå på ytan?

 

Det spelar egentligen ingen roll mer än ljudmässigt av splashande vatten, och vi som är välsignade med sumpar i källaren skiter väl i ljudvolym där nere :D 

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Twik skrev:

Tack! Så har jag det i dagsläget. Jag syftade på rörens andra ände som går ner i sumpen. Om de ska gå ner under vattenytan i sumpen en bit eller rinna ner och slå på ytan?

 

Det spelar ingen roll för funktionen, men det skvätter mindre om det går ut under vattenytan. 

 

 

Ändrat av Slanten
Danne kom före :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, danne031 skrev:

 

Det spelar egentligen ingen roll mer än ljudmässigt av splashande vatten, och vi som är välsignade med sumpar i källaren skiter väl i ljudvolym där nere :D 

Haha så är det :) längtar till man får ordning på rummet där nere. Det låter ju lovande att Jebao funkat så bra för dig! 😁

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-01 at 10:59, Twik skrev:

Tack! Så har jag det i dagsläget. Jag syftade på rörens andra ände som går ner i sumpen. Om de ska gå ner under vattenytan i sumpen en bit eller rinna ner och slå på ytan?

Hej jag har testat båda och det som funkar för mig är att man släpper båda rören i källaren i sumpen ovanför vattenytan.

 

vill man så bygger man en stänkskydd utav en PET flaska som röret är innanför 

 

så här ser mitt utlopp ut

C1F51188-A033-469D-9C70-E71A3C33905E.jpeg.498870ff169eedee834ae9a7026a5194.jpeg

Stående rör evakrör - rinner lite granna

PVC slang - tar allt från karet 1 våning upp

 

2:a röret är från en intill liggande sump 

Ändrat av wrang
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips.

Jo glömde mitt returpumps fack är inte mer vatten volym än vad som får plats i Huvudkaret innan pumpen börjar suga luft.

 

eller som jag även tänkt en annan gång 

så sätt ev nivågivare där uppe vid akvariet när den når givaren så stängs returpumpen av, Men tyvärr så har jag ett för litet elrör mellan källare och akvariet.

så ska du ändå lägga in PVC slang via skorsten så släng in en 32mm elslang för ev styrningar från tex 

GHL eller Apex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-02 at 12:19, wrang skrev:

Tips.

Jo glömde mitt returpumps fack är inte mer vatten volym än vad som får plats i Huvudkaret innan pumpen börjar suga luft.

 

eller som jag även tänkt en annan gång 

så sätt ev nivågivare där uppe vid akvariet när den når givaren så stängs returpumpen av, Men tyvärr så har jag ett för litet elrör mellan källare och akvariet.

så ska du ändå lägga in PVC slang via skorsten så släng in en 32mm elslang för ev styrningar från tex 

GHL eller Apex


Bra ide :) just nu har jag bara lagt ett "vanligt" elrör för 3 trådar men ska nog byta det till ett lite större. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-03 at 23:40, Twik skrev:


Bra ide :) just nu har jag bara lagt ett "vanligt" elrör för 3 trådar men ska nog byta det till ett lite större. 

 

Jo absolut utöka, jag har 2*3 sladdar och inget särskilt avancerat system..

3 till returpumpens controller för att kunna styra pumpen uppe från displaykaret. 3 från min temperatur-controller till värmarna i sumpen. 

Behovet kan öka radikalt om man gör något värre :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...